Menu
Košík0

Košík

Číslo

Číslo 09/2022

PŘÍSTUPNOST KNIHOVEN I
• Vzdělávání osob se specifickými potřebami v knihovnách – základní otázky
• Zkušenosti z praxe – vzdělávání neslyšících a osob s mentálním postižením

SOUČASNÁ LITERATURA: Americká literatura po roce 2010

Události: Jedenáctá valná hromada SKIP; Česká účast na kongresu německých knihoven v Lipsku
České předsednictví v Radě EU: vliv na knihovny
Knihovny v novém: Knihovna Kutná Hora
Příloha „Děckaři děckařům“: Ekologie a příroda

Stáhnout toto číslo v PDF
ctenar-2022-09-pdf
ctenar-2022-09-pdf

Články v tomto čísle

Hledáme-li odpověď na otázku, proč v knihovnách realizovat vzdělávací programy pro děti a mladé lidi se specifickými potřebami ve věku školní docházky, je jednoznačnou odpovědí, že tato cílová skupina je součástí vzdělávacího systému, jehož součástí jsou a chtějí být i knihovny. Těmito programy chceme dětem, učitelům, rodičům ukazovat, jak úžasný je svět literatury a jak se neztratit ve světě informační a mediální gramotnosti, a to prostřednictvím odborníků, kterými knihovníci a knihovnice bezesporu jsou. Stejné východisko můžeme použít i při úvaze o vzdělávacích programech pro dospělé.
Před několika lety Knihovnu Jiřího Mahena v Brně oslovila pedagožka střední školy. Chtěla se svými studenty ze třídy složené ze studentů se sluchovým postižením v rámci příprav na maturitu pravidelně navštěvovat knihovnu, naučit je využívat její služby a podnítit u nich zájem o literaturu a četbu. Představovalo to pro nás velkou výzvu!
V úterý 7. 6. 2022 přivítala Ostrava stovky knihovníků, konkrétně členů Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP), kteří si přišli zvolit na následující tři roky svého předsedu, výkonný výbor a dozorčí komisi, zhodnotit hospodaření a činnost svazu za uplynulé období a přijmout programové prohlášení na období let 2022–2024.
Kateřina Janošková, Linda Jansová
Název tohoto článku je podněcující záměrně. Neobávám se příliš, že by právě knihovníci měli problém s ochranou přírody, naopak jsem pevně přesvědčena o tom, že toto téma je nám velmi blízké. Chci nás však namotivovat k tomu, abychom tuto vášeň pro dobrou věc předávali stále dál a dál.
K odborným činnostem knihoven patří i řízení. Knihovnický institut Národní knihovny ČR (NK ČR) zaplnil bílé místo v této oblasti a v roce 2021 vydal publikaci Jak řídit knihovnu1, která shrnuje hlavní činnosti vedení knihoven z pohledu ředitele/vedoucího knihovny. Vydání tištěné verze příručky a její následné publikování na webu2 bylo jen prvním základním krokem. Po roce od vydání publikace proběhly dva dvoudenní semináře, a to za podpory programu Knihovna 21. století.
V červenci 2021 udělil český velvyslanec v Londýně Libor Sečka  Sylvě Šimsové stříbrnou medaili Jana Masaryka za její činnost ve prospěch rozvoje česko-britských vztahů. Paní Šimsová také už mnoho let píše články o anglickém knihovnictví pro časopis Čtenář.
V roce 2020 čelil celý svět, Českou republiku nevyjímajíc, pandemii nemoci covid-19. Tato skutečnost významným způsobem ovlivnila činnost knihoven v celé ČR. V celkovém součtu byly knihovny v roce 2020 na základě vládních opatření úplně uzavřené pro veřejnost 101 kalendářních dní. Fakta o tom, jak se s tím vyrovnávaly, přináší tento příspěvek.
Projekt digitalizace, archivace a distribuce nekomerčního využití e-knih Gutenberg.org, jehož počátky spadají do roku 1971, dnes disponuje největší knihovnou volných elektronických děl, která má v současnosti více než 60 000 titulů. Je však dobré předeslat, že autorskoprávní ochrana, tzv. copyright, probíhá ve Spojených státech na jiných principech než v ostatních zemích světa, včetně např. České republiky.

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.