Sestavit tematickou sadu do kufříku, batůžku či jiného zavazadla tak, aby podporovala rozvoj i fantazii dětí, není vždy úplně jednoduché. Přinášíme postřehy a inspiraci na základě osobních zkušeností s jejich tvorbou ve Středočeské knihovně v Kladně.
Tři místa, tři knihovny, tři aktuality. Od neobvyklé výstavy, přes rekonstrukci s hologramy po oslavu s kronikou. Pojďme tentokrát nahlédnout do Domažlic, Havířova a Otrokovic.
V rámci Libereckého Ideathonu 2025 se studenti středních škol a Technické univerzity v Liberci zabývali otázkou, jak nalákat mladou generaci do Krajské vědecké knihovny v Liberci, jak efektivně propojit sociální podniky z Libereckého kraje s odborníky, jak by mohl vypadat chytrý chatbot pro web města Liberec, či jak kreativně a ekologicky využít křišťálové sklo druhé jakosti ze společnosti Preciosa.
Sedmý duben byl zásadním krokem ke zlepšení vzdělanosti v naší zemi. Dnes proto v rámci tématu kromě nahlédnutí do historie zveme různorodě na webináře, seminář, workshop, přednášku i motivační dny.
Příspěvek sumarizuje informace, které vyplynuly z rozhovorů s představiteli Oddělení vzdělávání Národní a univerzitní knihovny Slovinska o zajištění formálního univerzitního vzdělávání v oboru „knihovnictví a informační věda“ ve Slovinsku. Toto vzdělávání se uskutečňuje prostřednictvím Oddělení knihovnictví a informační vědy a knižních studií na Filozofické fakultě Univerzity v Lublani. Nabízí studijní programy tří stupňů: bakalářský, magisterský, doktorandský.
Pracovník knihovny bývá obvykle od podstaty člověk toužící po dalším vědění. Přinášíme tipy, kde lze vaše touhy po vzdělávání a rozšiřování znalostí utěšit.
Zažijete konferenci, která se bude věnovat udržitelnému životu ve městě a komunitám. Konferenci, která je celá o knihovnách, přesto zde nejsou přednášky o knihovnách. Knihovny jsou obýváky měst, kulturní a sociální zázemí jeho obyvatel. Přijďte si poslechnout, jak svá města zabydlit.
Když se kolem sebe rozhlédneme, vidíme, že nám život v mnoha situacích usnadňují roboti. Máme robotické vysavače, sekačky, používáme automaty na kávu nebo na jízdenky a ve zkušebním provozu fungují také už i robotické servírky nebo roboti-chirurgové. Výhledy ukazují, že mnoho dnešních dětí bude v dospělosti hledat zaměstnání v robotizovaných a automatizovaných oborech.
Bydlíme v domech, chodíme po mostech, používáme elektřinu a vodu… Ale také trávíme hodně času s mobily, počítači a obklopují nás i další, méně viditelné technologie. Jak tedy vysvětlit dětem fungování počítače nebo práci programátora? Po několika letech úspěšného fungování lekcí Malé technické univerzity, které pomáhají dětem pochopit fungování světa kolem nás z technického hlediska, vznikla druhá větev programů pro mateřské a základní školy, a to Malá digitální univerzita (MDU). Text navazuje na volný cyklus o Malé technice.
Co mají společného Karlův most a vysílač na Ještědu? Obě dominanty patří mezi přední české architektonické památky a vyhledávané turistické cíle. A oba jsou také ústředními stavbami lekcí Malé technické univerzity pro mateřské a základní školy zaměřených na objasnění fyzikálních zákonů spojených se stabilitou. Čtvrtá část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59; 3. část: č. 4, s. 140).
V pondělí 22. 4. se po celém světě slaví Den Země. V tomto období se mnozí z nás ještě více než obvykle zamýšlí nad tématy jako je recyklace, udržitelnost nebo uhlíková stopa. A tak je jistě pochopitelné, že zrovna v dubnu jsou nejpoptávanějšími lekcemi Malé technické univerzity právě ekologicky zaměřené programy. Třetí část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59).
Krajská vědecká knihovna v Liberci (KVK) pomáhá učitelům zavádět do výuky českého jazyka čtenářské dílny jako metodu pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. K tomuto účelu nabízí knihovna různé vzdělávací aktivity.
V úvodní části cyklu o Malé technice (pozn.: Čtenář, 2024, č. 1, s. 26–27) jsme si přiblížili začátky projektu a hlavní principy, na nichž jsou polytechnické a vzdělávací programy založeny. Tentokrát se podíváme na to, jak Malá technická univerzita odpovídá na dětské otázky typu: Kdo nám staví dům? nebo Jak dokáže vypínač rozsvítit žárovku?
Pokračování série článků věnovaných informačnímu vzdělávání a inspirovaných celorepublikovým projektem Co nebylo v učebnici1 se ve svém třetím díle soustředí na cílovou skupinu školáků od 3. do 5. ročníku základní školy (pozn.: první část Čtenář, 2023, č. 10, s. 352–355; druhá část 2023, č. 11, s. 410–413). Je to již poměrně různorodá cílová skupina, jejímž pojítkem je to, že v tomto věku už většina dětí zvládla základy čtení a čte s porozuměním.