Zažijete konferenci, která se bude věnovat udržitelnému životu ve městě a komunitám. Konferenci, která je celá o knihovnách, přesto zde nejsou přednášky o knihovnách. Knihovny jsou obýváky měst, kulturní a sociální zázemí jeho obyvatel. Přijďte si poslechnout, jak svá města zabydlit.
Když se kolem sebe rozhlédneme, vidíme, že nám život v mnoha situacích usnadňují roboti. Máme robotické vysavače, sekačky, používáme automaty na kávu nebo na jízdenky a ve zkušebním provozu fungují také už i robotické servírky nebo roboti-chirurgové. Výhledy ukazují, že mnoho dnešních dětí bude v dospělosti hledat zaměstnání v robotizovaných a automatizovaných oborech.
Bydlíme v domech, chodíme po mostech, používáme elektřinu a vodu… Ale také trávíme hodně času s mobily, počítači a obklopují nás i další, méně viditelné technologie. Jak tedy vysvětlit dětem fungování počítače nebo práci programátora? Po několika letech úspěšného fungování lekcí Malé technické univerzity, které pomáhají dětem pochopit fungování světa kolem nás z technického hlediska, vznikla druhá větev programů pro mateřské a základní školy, a to Malá digitální univerzita (MDU). Text navazuje na volný cyklus o Malé technice.
Co mají společného Karlův most a vysílač na Ještědu? Obě dominanty patří mezi přední české architektonické památky a vyhledávané turistické cíle. A oba jsou také ústředními stavbami lekcí Malé technické univerzity pro mateřské a základní školy zaměřených na objasnění fyzikálních zákonů spojených se stabilitou. Čtvrtá část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59; 3. část: č. 4, s. 140).
V pondělí 22. 4. se po celém světě slaví Den Země. V tomto období se mnozí z nás ještě více než obvykle zamýšlí nad tématy jako je recyklace, udržitelnost nebo uhlíková stopa. A tak je jistě pochopitelné, že zrovna v dubnu jsou nejpoptávanějšími lekcemi Malé technické univerzity právě ekologicky zaměřené programy. Třetí část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59).
Krajská vědecká knihovna v Liberci (KVK) pomáhá učitelům zavádět do výuky českého jazyka čtenářské dílny jako metodu pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. K tomuto účelu nabízí knihovna různé vzdělávací aktivity.
V úvodní části cyklu o Malé technice (pozn.: Čtenář, 2024, č. 1, s. 26–27) jsme si přiblížili začátky projektu a hlavní principy, na nichž jsou polytechnické a vzdělávací programy založeny. Tentokrát se podíváme na to, jak Malá technická univerzita odpovídá na dětské otázky typu: Kdo nám staví dům? nebo Jak dokáže vypínač rozsvítit žárovku?
Pokračování série článků věnovaných informačnímu vzdělávání a inspirovaných celorepublikovým projektem Co nebylo v učebnici1 se ve svém třetím díle soustředí na cílovou skupinu školáků od 3. do 5. ročníku základní školy (pozn.: první část Čtenář, 2023, č. 10, s. 352–355; druhá část 2023, č. 11, s. 410–413). Je to již poměrně různorodá cílová skupina, jejímž pojítkem je to, že v tomto věku už většina dětí zvládla základy čtení a čte s porozuměním.
Mají děti představu o tom, proč nespadne most, jak funguje čistírna odpadních vod nebo jak naprogramovat robota? A lze vůbec tyto informace předškolákům a mladším školákům srozumitelnou formou předat? Tyto otázky si již před deseti lety položily zakladatelky vzdělávací organizace Malá technika, která v současnosti spolupracuje se školami i s knihovnami napříč republikou.
Loňský srpen patřil v online knihovnickém světě pěti setkáním s Richardem Papíkem nad tématy spojenými s informační a mediální gramotností. Bohužel záznamy přednášek nejsou k dispozici, ale alespoň prezentace1 jasně ukazují, že v současné době mohou informační a mediální gramotnost existovat vedle sebe jako plnohodnotné gramotnosti. Kdo měl možnost přednášky poslouchat, lépe pak vklouzl do atmosféry druhého ročníku Festivalu mediálního vzdělávání, který proběhl 15.–17. 8. 2023 díky koordinátorovi projektu Michalu Kaderkovi ze Seznam.cz.