Bydlíme v domech, chodíme po mostech, používáme elektřinu a vodu… Ale také trávíme hodně času s mobily, počítači a obklopují nás i další, méně viditelné technologie. Jak tedy vysvětlit dětem fungování počítače nebo práci programátora? Po několika letech úspěšného fungování lekcí Malé technické univerzity, které pomáhají dětem pochopit fungování světa kolem nás z technického hlediska, vznikla druhá větev programů pro mateřské a základní školy, a to Malá digitální univerzita (MDU). Text navazuje na volný cyklus o Malé technice.
Reklama
Co mají společného Karlův most a vysílač na Ještědu? Obě dominanty patří mezi přední české architektonické památky a vyhledávané turistické cíle. A oba jsou také ústředními stavbami lekcí Malé technické univerzity pro mateřské a základní školy zaměřených na objasnění fyzikálních zákonů spojených se stabilitou. Čtvrtá část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59; 3. část: č. 4, s. 140).

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.

V pondělí 22. 4. se po celém světě slaví Den Země. V tomto období se mnozí z nás ještě více než obvykle zamýšlí nad tématy jako je recyklace, udržitelnost nebo uhlíková stopa. A tak je jistě pochopitelné, že zrovna v dubnu jsou nejpoptávanějšími lekcemi Malé technické univerzity právě ekologicky zaměřené programy. Třetí část volného cyklu o Malé technice (Čtenář, 2024, 1. část: č. 1, s. 26–27; 2. část: č. 2, s. 58–59).
V úvodní části cyklu o Malé technice (pozn.: Čtenář, 2024, č. 1, s. 26–27) jsme si přiblížili začátky projektu a hlavní principy, na nichž jsou polytechnické a vzdělávací programy založeny. Tentokrát se podíváme na to, jak Malá technická univerzita odpovídá na dětské otázky typu: Kdo nám staví dům? nebo Jak dokáže vypínač rozsvítit žárovku?
Mají děti představu o tom, proč nespadne most, jak funguje čistírna odpadních vod nebo jak naprogramovat robota? A lze vůbec tyto informace předškolákům a mladším školákům srozumitelnou formou předat? Tyto otázky si již před deseti lety položily zakladatelky vzdělávací organizace Malá technika, která v současnosti spolupracuje se školami i s knihovnami napříč republikou.