Sestavit tematickou sadu do kufříku, batůžku či jiného zavazadla tak, aby podporovala rozvoj i fantazii dětí, není vždy úplně jednoduché. Přinášíme postřehy a inspiraci na základě osobních zkušeností s jejich tvorbou ve Středočeské knihovně v Kladně.
Tři místa, tři knihovny, tři aktuality. Od neobvyklé výstavy, přes rekonstrukci s hologramy po oslavu s kronikou. Pojďme tentokrát nahlédnout do Domažlic, Havířova a Otrokovic.
Knihovna, která má zájem nabídnout svým uživatelům a návštěvníkům přístup ke službě zpřístupnění děl nedostupných na trhu (dále služby DNNT), musí splnit několik podmínek. Jako první krok doporučujeme seznámení se službou DNNT. Všechny nezbytné informace pro knihovny, uživatele i autory a nakladatele jsou k dispozici na webové stránce dnnt.cz.
Elektronické knihy jsou již řadu let součástí našeho života – nakladatelé je vydávají, lidé si je kupují a čtou a knihovny je také půjčují. Čteme je na svých chytrých telefonech, na čtečkách i tabletech a občas i méně pohodlně na počítači.
Digitální technologie se staly běžnou součástí knihovnické práce a stále více ovlivňují způsob, jakým knihovny zpřístupňují informace svým uživatelům. Od jednotných vyhledávacích rozhraní, která propojují katalogy různých institucí, až po digitální knihovny zpřístupňující historické i současné dokumenty, spektrum služeb se neustále rozšiřuje. Inovace v oblasti digitalizace zároveň usnadňují přístup ke kulturnímu dědictví a otevírají nové možnosti pro vzdělávání i výzkum. V tomto čísle Čtenáře představujeme vybrané projekty a služby, které posouvají knihovny směrem k větší dostupnosti. Jaké možnosti digitální nástroje knihovnám nabízejí? A jaké výzvy s sebou tento vývoj přináší? Odpovědi hledejte na následujících stránkách.
Vít Richter, Michaela Mrázová
Jak probíhá výběr a hodnocení inspirativních městských knihoven, které proběhly letos již po patnácté?
Při ohlédnutí za uplynulými ročníky je zřejmé, že naše městské knihovny se velmi rychle proměňují, rozšiřují a zkvalitňují své služby. V posledních letech se knihovny také více staví, rekonstruují i nově vybavují. Co bylo před patnácti lety výjimečné, je v současné době běžným standardem. Snažíme se hodnocení knihoven co nejvíce objektivizovat zpřesňováním kritérií a při hodnocení co nejvíce odstranit subjektivitu, ale vybrat nejlepší městskou knihovnu roku je rok od roku těžší (blíže viz příspěvek Soutěž Městská knihovna roku slaví 15. výročí; Čtenář, 2024, roč. 77, č. 12).
Údaje získané z posledního celostátního průzkumu čtenářství dospělé populace ve věku 15+ v České republice1 naznačují trend postupného poklesu četby knih. V současné době necelá třetina (27 %) dospělých za rok nepřečte ani jednu knihu, přičemž muži jsou na tom podstatně hůře než ženy. Od roku 2013 se počet nečtenářů v české dospělé populaci zvýšil o 11 %. Tento poznatek nemusí znamenat, že bychom obecně méně četli. Pokud jsme gramotní, čteme stále, ale stále více čteme v digitálním prostředí. Čteme textové zprávy, čteme články a reakce na sociálních sítích, přeposíláme zprávy z WhatsAppu apod. Je možné, že čteme více než kdy jindy, ale čteme také rychle, nedbale, povrchně a krátké texty, a to může být nebezpečné. Stále méně jsme schopni soustředit se na dlouhé texty, které vyžadují delší a hlubší soustředění. Žijeme v éře falešných zpráv, konspiračních teorií, zkreslených informací a dezinformací, zjednodušení a naprostých lží. To oslabuje schopnost společnosti přijímat informovaná demokratická rozhodnutí. O to více potřebujeme umět kriticky zkoumat vše, co je kolem nás. V tom nám může pomoci dovednost kritického a uvědomělého čtení, hlubokého a pomalého čtení, které rozvíjí kritické myšlení.