HEJDUK, Adam. Knihovna je dnes místem setkávání. Online. Mladá fronta Dnes. 2024, 25. 5., s. 12. ISSN 1210-1168. Dostupné z: https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20240525/281921663166858
Rozhovor s T. Řehákem, znovujmenovaným ředitelem Městské knihovny v Praze, o jeho působení v této instituci. Vzpomíná na těžká období svého řízení – povodně v roce 2002 a období covidu. Popisuje, jaké zkušenosti z těchto období získala knihovna a její vedení. Věnuje se technologickému rozvoji knihoven a jeho dopadu na práci v knihovnách či na služby poskytované v jednotlivých pobočkách. Zabývá se také změnami v náplni práce knihovníků. V závěru rozhovoru nastiňuje vize do budoucnosti, například v souvislosti s AI či rekonstrukcí dalších poboček apod.
Univerzita otevřela areál v Jinonicích. Online. Mladá fronta Dnes. 2024, 25. 4., s. 16. ISSN 1210-1168. Dostupné z: https://www.pressreader.com/czech-republic/mf-dnes/20240425/282136411472069
Popis rekonstrukce areálu Fakulty sociálních věd UK v Jinonicích. Součástí zrekonstruovaných prostor je také nová dvoupatrová knihovna se 40 000 publikacemi ve volném výběru, dalšími přístupnými online a oborovými databázemi. Knihovna má individuální i skupinové studovny. V článku je uvedena cena rekonstrukce, zdroje financování a další plány s univerzitním areálem v Jinonicích.
ROKYTOVÁ, Eva. Národní pedagogické muzeum a knihovna potěší žáky i učitele. Online. Týdeník Školství. 2024, 25. 4., č. 17, s. 14. ISSN 1210-8316. Dostupné z: http://www.tydenik-skolstvi.cz/. [cit. 2024-06-03]
Rozhovor s Michaelou Tatýrkovou, pověřenou řízením instituce. Stručně popisuje vznik, historii a činnost Národního pedagogického muzea a knihovny (NPMK) nesoucí jméno Jana Amose Komenského. Současná činnost spočívá v systematickém výzkumu a poznání českého školství i vzdělanosti. Popisuje činnost této sbírkové, vědecké, pedagogické, výstavní, kulturně-vzdělávací, metodické, knihovnické a informační instituce, její metodickou činnost v domácím i evropském kontextu. Představuje akce pro veřejnost. Přiblížení spolupráce s dalšími paměťovými institucemi.
HRADILOVÁ, Vlasta. Digitalizace zpřístupní staré tisky. Online. Právo. 2024, 22. 4., s. 9. ISSN 1211-2119. Dostupné z: http://pravo.novinky.cz/. [cit. 2024-06-03]
Popis projektu Nahráno-Otevřeno (https://loaded-open.eu/cs/o-projektu/), do kterého jsou zapojeny: Moravská zemská knihovna v Brně, islandský národní archiv a Muzeum umění v Olomouci se svým digitalizačním pracovištěm v Kroměříži. Díky tomuto projektu se digitalizují sbírky rukopisů, prvotisků, starých tisků, map, grafik či hudebnin. Součástí digitalizace jsou restaurátorské a konzervátorské práce. V závěru článku jsou popsány prezentace uměleckých sbírek ve virtuálním prostoru a vzdělávací akce pro školy i veřejnost.
Moderní technologie nemusí být pro dříve narozené strašák. Online. Mladá fronta Dnes. 2024, 13. 5., s. 9. ISSN 1210-1168. Dostupné z: https://www.pressreader.com/search?query=digit%C3%A1ln%C3%AD%20odysea&in=ALL&orderBy=Relevance&searchFor=Articles
Rozhovor s Jolanou Hájkovou o projektu Digitální odysea – vzdělávací platforma a kurzy Nadace Vodafone (https://www.nadacevodafone.cz/programy/digitalni-odysea/). Uvádí, co obnáší tento projekt, jak pomáhá s digitálními technologiemi starší generaci, kolik kurzů a jakého typu je zpřístupněno veřejnosti a jak jsou do toho všeho zapojeny knihovny. J. Hájková představuje konkrétní kurzy vzdělávání, do kterých může být zahrnuta i rodina seniora. Součástí kurzů je speciální příručka s funkcí pomocníka, který přináší vysvětlení pojmů a souvislostí, včetně konkrétních příkladů z praxe.
FISCHER, Andreas Th. a Pavel TROUSIL. Jak uspořádat svůj digitální majetek. Online. CHIP. 2024, č. 5, s. 102. ISSN 1210-0684. Dostupné z: https://chip.cz/node/89750
Autoři popisují způsoby, jak se dá zacházet s osobním digitálním dědictvím, tj. s digitálním profilem na sociálních sítích, s osobní mailovou schránkou, aplikacemi, ale také e-knihami a e-dokumenty. Nač mají dědicové právo a jak případně s pozůstalostí tohoto typu zacházet.
Připravila RENÁTA KREJČÍ SALÁTOVÁ