TEREZA LIŠKOVÁ tereza.liskova@osf.cz

Akce, které podpořila Nadace OSF, posilovaly informovanost veřejnosti o riziku dezinformací na internetu, zároveň měly za úkol zvyšovat jejich odolnost vůči působení dezinformací. Na tento pilotní projekt Nadace OSF navázala v roce 2020 založením nového nadačního programu s názvem „Knihovny jako průvodkyně 21. stoletím“. V tomto programu nadace poskytla veřejným knihovnám i jednotlivcům napříč republikou nadační příspěvky, které podpořily rozvoj a ukotvení mediální vzdělanosti v knihovnické obci i u veřejnosti.
Vznikly volně dostupné (na webové stránce https://osf.cz/co-delame/nase-prace-v-knihovnach/) materiály, jako je například metodika Jak vznikají zprávy a jak si je snadno ověřit, série volně dostupných článků pro časopis Čtenář, plakát Informace jsou jako jahody či ukázky lekcí z Cyklů mediálního vzdělávání. Nadace podpořila také řadu webinářů (například ve formě mediálních pikniků) nebo vznik generátoru plakátů, které navrhl digitální umělec pracující pod jménem Ryska. Tyto plakáty jsou ke stažení na webové stránce https://www.doknihovny.eu/ a přinášejí do sdíleného digitálního i fyzického prostoru hesla jako „Objímat místo lajkovat“ nebo „Překonat propast“.
Díky ukotvení nadace v nejrůznějších sítích organizací občanské společnosti se její pracovnice dlouhodobě zasazují o propojení knihoven s dalšími organizacemi, institucemi i aktivitami, které jsou (nejen) pro oblast mediálního vzdělávání relevantní. Je radostí sledovat, že lidé z knihoven tyto příležitosti využívají a rozvíjejí, vyhledávají „po vlastní ose“. S tím ostatně souvisí jeden z charakteristických rysů programu Nadace OSF: od svého začátku je obezřetně plánován a upravován v reakci na potřeby knihovnické obce a monitorování terénu veřejných knihoven. To vše v souvislosti s aktuálním děním ve společnosti. Tato strategie je možná jen díky otevřenosti lidí, kteří v knihovnách pracují, a velmi dobré síti vztahů, které se daří mezi knihovnami a nadací s důvěrou vytvářet a posilovat. Pro tak choulostivé oblasti jako mediální vzdělávání (potažmo aktuálně také digitální gramotnost a začleňování) jsou právě na důvěře a expertíze budované vztahy základem, který umožňuje společné směřování, testování a hodnotové ukotvení.
Jedním z konkrétních příkladů praxe, díky které Nadace OSF získává relevantní informace z knihovnické oblasti a zpravuje o nich veřejnost a další hráče, je ocenění Bibliotheca inspirans (viz příspěvek na s. 409–410). To nadace letos již potřetí přináší ve spolupráci s Českou spořitelnou. První ročník ocenění vyzdvihl právě ukázky inspirativní praxe v oblasti mediálního vzdělávání, konkrétně v sedmi tuzemských knihovnách. V minulém roce se ocenění zaměřilo na komunitní roli knihoven, letos na wellbeing a rozvoj knihovnic a knihovníků (více informací je k dispozici na webu https://www.osf.cz/bibliothecainspirans).
Důvody pro tuto kombinaci jsou prozaické. Nadace OSF dlouhodobě podporuje knihovny v jejich vzdělávací roli, která je často ze strany státu či zřizovatelů opomíjená. Pokud mají knihovny tuto roli plnit s radostí, zvědavostí a důstojně, je potřeba pečovat nejen o odborné a lektorské znalosti a dovednosti jejich pracovníků, ale také o podmínky, ve kterých se toto vzdělávání odehrává – ať už jde o podmínky samotných knihovníků, či příchozích návštěvníků.

Máme-li se něčemu učit, vzdělávat sebe, druhé, něco objevovat, promýšlet, testovat či otevírat, potřebujeme bezpečný prostor, oporu v informačních zdrojích a hodnotové ukotvení v otevřeném demokratickém společenství. Toto naše uvažování o mediálním vzdělávání i demokratické společnosti, kde mají všichni rovné šance, může být formováno také představou vztahu, který je i ve své proměnlivosti určující pro naši přítomnost i budoucnost.
Proč akcent na vztah? Mediální vzdělávání mohu chápat i jako prověřování, objevování, opětovné promýšlení či upravování vztahu k druhému člověku diskutujícímu na síti, ke komunitě, algoritmu, mobilnímu telefonu, chatu GPT, vtipnému memu nebo televiznímu pořadu… Když v Nadaci OSF říkáme, že pečujeme o demokracii, myslíme tím i podporu knihoven a jejich vzdělávací funkce. Právě knihovny, které se věnují mediální a digitální vzdělanosti, mají totiž napříč společností šanci smysluplně moderovat náš vztah a přístup k technologiím (od knihy po roboty). Porozumění našemu vztahu k proměňujícím se technologiím, médiím a potažmo druhým lidem může vyživovat naději, že žijeme ve světě, který je společný a může držet pohromadě.
Foto: Ryska, portál www.doknihovny.eu