Menu
Košík0

Košík

Článek

Hrajeme Dreamlike

Dreamlike je desková gamebooková únikovka zasazená do prostředí futuristické knihovny. Text gamebooku spolu s hracími kartami provází hráče příběhem, ve kterém se snaží odhalit, jak se do knihovny dostali, a najít z ní cestu ven.

Hra vznikla jako jeden z výstupů projektu Mediální gramotnost v knihovnách 2023: Rok první realizovaného v rámci grantového programu VISK 1 Ministerstva kultury ČR. Stojí za ní spolupráce týmu studentů oboru Nových médií Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK s Městskou knihovnou v Praze.

V únikovce Dreamlike se hráči rozhodují, jak posupovat, na základě získaných informací a vlastního rozumu či intuice. Tím se hra snaží zábavnou formou přiblížit způsoby práce s informacemi a potřebu kritického pohledu. Jednotlivé herní úseky jsou inspirované metodickou koncepcí pěti klíčových otázek mediální gramotnosti v programu Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni: co, jak, kdo, komu, proč. A vedle mediální gramotnosti v sobě hra obsahuje také téma umělé inteligence a mix popkulturních a filozofických odkazů, se kterými se dá dále pracovat.

Hru je možné hrát v jednom či dvou hráčích, ale také ve větší skupině – podle toho, na co je při hraní hry kladen důraz. Hraní v jednom hráči posiluje schopnost samostatně kriticky uvažovat a rozhodovat se, čtení gamebooku ve dvou lidech pro změnu přináší možnost zvažování dvou různých pohledů na situaci a nutí najít společnou shodu k dalšímu postupu v příběhu. Hra ve větší skupině je zase příležitostí pro kolektivní setkání a otevírá možnost angažované diskuze. Skupinové varianty navíc podporují schopnost čtení nahlas, se kterým se po absolvování základní školy již tak často nesetkáváme. Odhadovaná doba hraní hry je 30–60 minut (ale je třeba počítat s tím, že s větším počtem hráčů se potřebný čas k dohrání obvykle prodlužuje). Hra je určena pro starší děti, dospívající a dospělé. Můžete ji hrát v tištěné podobě (gamebook + karty) nebo online na webu a na začátku roku 2025 vyšla také jako e-kniha!

Jak Dreamlike vznikala?

Za hrou Dreamlike stojí tým studentů oboru Nových médií Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK ve složení: Petr Hofman, Martin Klein, Ladislav Nový a Markéta Ročejdlová. Hra vznikla tzv. na klíč pro Městskou knihovnu v Praze a pod dohledem odborných garantů – Mgr. Jakuba Sedláčka, Ph.D., z FF UK, Mgr. Jany Rolfové a Lenky Hanzlíkové z MKP.

Prvotním popudem ke vzniku hry bylo setkání pracovní skupiny Priority 6 na jaře roku 2022, na kterém se připravovala rozprava k tématu Mediální gramotnosti, vycházejícího z Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2021–2027, směrem ke knihovnám. Pro zpřístupnění tématu veřejnosti byla při prvotním brainstormingu jako nízkoprahová aktivita zvolena hra. Následně byl v lednu roku 2023 sestaven tým studentů, kteří hru realizovali v rámci semestrálního projektu. Postupně vznikl koncept hry a začalo se pracovat na jejím designu. Téhož roku vyšla hra v tištěné podobě. Během roku 2024 se již v omezenějším týmu (za studenty zůstal jen Petr Hofman) pracovalo na její online verzi a zároveň probíhalo její testování se studenty a knihovníky, na podzim se začalo připravovat také vydání e-knihy.

Jak vznikal design hry

Testování hry

Na testování hry se podílely především Jana Rolfová (knihovnice a lektorka pro děti a mládež v MKP) a Lenka Hanzlíková (tisková mluvčí MKP), které se organizačně podílely na jejím vzniku. Za studentský tým tvůrců byl v některých případech přítomný Petr Hofman, který vystudoval na FF UK japanologii a následně Studium nových médií a oba tyto obory propojuje při zkoumání japonských videoher. Ve volném čase se věnuje digitálnímu umění a tvorbě her.

Testování hry probíhalo na jaře roku 2024 se studenty 2. a 3. ročníků středních škol. Třídy k testování hry byly vybrány různé a některým z nich bylo prostředí knihovny velmi vzdálené – jednou ze skupin byli studenti oboru elektrikář, přičemž z přítomných knihovnu pravidelně nenavštěvoval nikdo. I tak hra jako taková zaujala a ukázalo se, že potřeba aktivního čtení s porozuměním může být při hraní bariérou, ale čtivost textu a samotný příběh to kompenzují. Ze zpětné vazby studentů také vyplynulo, že by hru zvládli i mladší studenti (od 14 let).

Ohlasy na workshop byly pozitivní nejen od středoškoláků, ale i učitelů:

„Podařilo se vám zaujmout naše studenty a zábavnou formou je vtáhnout do světa literatury. Když jsem se jich po skončení hry ptala, jak se jim líbila, říkali, že sami byli překvapeni, jak je to bavilo. Někteří z nich projevili zájem zahrát si znovu. Moc si vážím toho, že tyto akce pro studenty pořádáte, a podle jejich zpětné vazby vidím, že to děláte skvěle.“

V květnu téhož roku byla hra představena také na Národním semináři informačního vzdělávání v Brně (NASIV), v září se s ní knihovníci mohli setkat na konferenci Knihovny současnosti v Olomouci a dále v Městské knihovně v Praze na akci Inspiromat, který byl věnován hraní hry.

Kde hru najdete?

Hra je volně dostupná na webu doknihovny.eu, jenž vznikl k tématu mediální gramotnosti v knihovnách a jsou na něm umístěny propagační materiály (tematické plakáty k tisku, grafické prvky pro sociální sítě a generátor plakátů) připravené pro knihovny. Hru zde najdete ke stažení a následnému tisku (spolu s návodem k jejímu sestavení).
Pro knihovníky je připravena i metodika. Hru si také můžete zahrát online zde:

Hra je volně dostupná k nekomerčnímu užití – můžete ji tedy zařadit do svého knihovního fondu a umožnit čtenářům, aby si ji ve vaší knihovně zahráli, nebo uspořádat ke hře cílenou akci zaměřenou např. na rozvoj čtenářské, informační či mediální gramotnosti.
Nyní je navíc hra dostupná také v podobě
e-knihy, kterou najdete v katalogu MKP zde:

Zahrajte si!

Díky svému tematickému zaměření a interaktivitě má hra skvělý potenciál stát se dobrou pomůckou při realizaci akcí a lekcí zaměřených na téma mediální výchovy. A věrní fanoušci gamebooků hru ocení v každém případě, ostatně neváhejte a vyzkoušejte si ji sami!


TEREZA SCHÜTZOVÁ z oddělení komunikace Městské knihovny v Praze je koordinátorka pracovní skupiny Priorita 6.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.