Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Vzdělávání: Rozvoj informatického a logického myšlení dětí

Bydlíme v domech, chodíme po mostech, používáme elektřinu a vodu… Ale také trávíme hodně času s mobily, počítači a obklopují nás i další, méně viditelné technologie. Jak tedy vysvětlit dětem fungování počítače nebo práci programátora? Po několika letech úspěšného fungování lekcí Malé technické univerzity, které pomáhají dětem pochopit fungování světa kolem nás z technického hlediska, vznikla druhá větev programů pro mateřské a základní školy, a to Malá digitální univerzita (MDU). Text navazuje na volný cyklus o Malé technice.

ctenar-archiv-vzdelavani-rozvoj-mysleni-deti
ctenar-archiv-vzdelavani-rozvoj-mysleni-deti

LUCIE LACINOVÁ lucie.lacinová@mtuni.cz

Jak už název napovídá, zaměřují se programy MDU na rozvoj digitálních kompetencí. V současnosti navštěvují lektoři dětské kolektivy s projektovými dny zaměřenými na rozvoj logického a informatického myšlení: Logické hry I a Logické hry II. Unikátnost programů spočívá v tom, že v rámci aktivit se nepoužívají žádné technologie, tedy ani tablety, ani počítače. Děti si potrápí hlavy s rébusy a hádankami, které podporují rozvoj informatického, matematického a logického myšlení. V rámci projektového dne si děti procvičí pravolevou orientaci, osovou souměrnost a třídění informací. Děti si také vyzkoušejí, co obnáší práce programátora – od hravého seznámení se základy programovacích jazyků až po programování robota-spolužáka. Programy vznikly ve spolupráci s odborníky z oblastí IT, matematiky a pedagogiky. Malá technika, z. ú., vydala také bohatě ilustrované metodické průvodce pro pedagogy s úkoly, které mohou vyučující používat jako návazné aktivity po tréninku dovedností v prostoru. Ke všem úkolům je na další straně řešení a také pedagogický komentář ohledně rozvíjených dovedností.

O školení na rozvoj „imyšlení“ je z nabídky Malé techniky mezi knihovnami největší zájem, který je vzhledem k informačnímu zaměření institucí jistě pochopitelný. Po absolvování tříhodinového bloku vedou na svých pracovištích zúčastnění knihovníci programy pro školy i odpolední kluby, během nichž pomáhají dětem stimulovat rozvoj dovedností potřebných k úspěchu v digitální době. Aktivity z programu Logických her si už vyzkoušeli knihovnice a knihovníci v MěK Klatovy, v MěK Čelákovice, Středočeské vědecké knihovně v Kladně a také v Národní knihovně ČR. Budeme se těšit na setkání i ve vaší knihovně.               

Použitá literatura:

  • VÍTOVÁ, B. a kol. Rozvoj logického a informatického myšlení předškolních dětí. 1. vyd. V Říčanech: Educative toys, 2021. 130 s. ISBN 978-80-907887-1-8
  • VÍTOVÁ, B. a kol. Rozvoj logického a informatického myšlení pro žáky 1.–3. ročníku ZŠ. 1. vyd. V Říčanech: Educative toys, 2021. 152 s. ISBN 978-80-907887-2-5
Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.