
Projekt Knihovny.digital
Hlavním cílem projektu Knihovny.digital – knihovny jako místa podporující digitální občanství je rozšířit do sítě knihoven prostřednictvím seminářů základní informace o digitálních službách státu. Na organizaci seminářů se podílí kolegyně a kolegové z krajských knihoven, kteří se v regionech věnují metodice a vzdělávání knihovnictva.
Obsahem seminářů je seznámení s klíčovými službami eGovernmentu, jako jsou Identita občana, Portál občana, Datová schránka nebo eDoklady. Lektoři účastníkům přímo v prostředí jednotlivých služeb vysvětlí, jak tyto systémy fungují v konkrétních situacích – od jednoduchého zjišťování informací, přes vyřizování různých žádostí, až po efektivní komunikaci s úřady. Účastníci seminářů zároveň dostanou ucelený přehled o informačních zdrojích k tématu a obdrží praktické tipy k aktivnímu zapojení knihoven do podpory digitální gramotnosti včetně využívání eGovernmentu.
Přidanou hodnotou projektu je sestavení lektorského týmu, který tvoří aktivní knihovnice a knihovníci se zájmem o téma digitální gramotnosti. Lektory jsme získali hlavně z řad širší pracovní skupiny pro digitální gramotnost, která čítá přibližně 30 členů. Pracovní skupina se pravidelně schází a aktivně spolupracuje na rozvoji tématu digitální gramotnosti v rámci knihovnické komunity. Díky setkáním udržujeme vzájemně kontakt a sdílíme zkušenosti z knihovní praxe – součástí meetingů jsou i vzdělávací aktivity, které nás ve vybraných oblastech posouvají na expertní úroveň.
Pilotní semináře
Pilotní semináře se uskutečnily v městských knihovnách v Šumperku, Hodoníně, Táboře a Varnsdorfu, kam se sjeli účastníci z různých typů knihoven v daných regionech. Jednalo se o půldenní semináře v rozsahu 180 minut, kde výuku zajišťovali vždy dva lektoři. Celkem se během pilotu podařilo proškolit 78 knihovnic a knihovníků, za což patří speciální poděkování Nadaci OSF, která projekt finančně podpořila.

Ze zpětnovazebního dotazníku, který vyplnilo 45 respondentů, vyplývá, že seminář splnil nebo spíše splnil očekávání účastníků. Téměř 96 % odpovídajících uvedlo, že pro ně byly prezentované informace zcela nebo spíše nové a přínosné. Na možnost využití získaných informací v praxi odpovědělo 93 % dotázaných pozitivně. Kolem 90 % procent zúčastněných bylo velmi spokojeno s organizací seminářů a podobné číslo platí také pro spokojenost s komunikací organizátorů.


I ze slovního hodnocení vyplývá převažující spokojenost s organizací seminářů, srozumitelností jejich obsahu a se vstřícností lektorů. Mezi tipy na možné zlepšení se jednotlivě objevovaly požadavky např. na zařazení více úkolů pro účastníky, větší časovou dotaci na seminář s větším prostorem pro diskusi a otázky na základě proběhlého kvízu, delší přestávky nebo např. požadavky na školení na kurz pro seniory, zkušební modul na procvičení či možnost zkoušet si vše rovnou na počítači / tabletu.
Co se týče náplně semináře, jako nejpřínosnější účastníci nejčastěji hodnotili představení Portálu občana, ale i dalších služeb (Identity občana, Datové schránky, Bank ID), dále také informace k ověřování eDokladů, informace o dalších možnostech vzdělávání
a odkazy na další zdroje – web koncepce.knihovna.cz, portál Knihovny.cz , stránky projektů Jsem v kurzu a Osveta.gov.cz nebo také na Moudrou sovičku.
Zpětná vazba lektorů
Do lektorování pilotních seminářů se zapojilo pět lektorů, další tři využili možnost účasti na akcích k náslechu. Byla to skvělá příležitost ke spolupráci, sdílení zkušeností a osvědčených postupů přímo v praxi, lektoři navštívili menší regionální knihovny a měli možnost diskutovat s místními kolegyněmi a kolegy. Zajímavá byla i zkušenost lektorování v tandemu. Jak to vnímali sami lektoři?
Tereza Šarlingerová z Městské knihovny v Praze: “Uvědomila jsem si, že spousta kolegyň a kolegů v knihovnách zatím nemá k těmto tématům moc informací – a právě proto je důležité o nich mluvit co nejjednodušeji, prakticky a s ohledem na to, co reálně v knihovnách řešíme. Byla to taková malá připomínka, že naše práce má pořád smysl – nejen v tom, že pomáháme čtenářům, ale i v tom, že se podporujeme navzájem. Doufám, že si každý z účastníků odnesl něco užitečného – ať už do práce nebo pro sebe osobně. A těším se na další semináře.”
Anna Vitásková z Vědecké knihovny v Olomouci: “Já jsem byla jen v Šumperku a překvapil mě zájem – 25 účastníků bylo opravdu hodně slušné číslo a jak jsme slyšely, tak ne všichni zájemci se na seminář dostali. Takže zájem o školení je a má svůj význam. Dotazy byly k věci, bylo vidět, že se knihovnice / knihovníci orientují a že jim školení pomohlo si informace utřídit a navedlo je, jak toto téma uchopit.”
Kamila Plisková z Městské knihovny v Praze: “Pilotní semináře byly ve všech směrech přínosné – užila jsem si lektorování v tandemu i příjemná setkání. Na řadě účastníků byla vidět počáteční nejistota a obavy, jestli pro ně bude téma eGovernmentu srozumitelné a užitečné. Věřím, že se nám podařilo obavy rozptýlit. Snažili jsme se ukázat, jak využít digitální služby státu osobně i pracovně a že existuje i množství způsobů, jak eGovernment promítnout do činnosti knihoven.”
Štěpán Havlíček z Městské knihovny v Praze: “Setkání v Městské knihovně ve Varnsdorfu bylo velmi příjemné. Oceňuji zajištění vhodného prostoru (kapacita přesně odpovídala našim potřebám) a techniky, zejména však ochotný přístup kolegů z knihovny.”

Pro projekt Knihovny.digital se rozšíří tým lektorů na 12 osob a vytvoří celorepublikovou síť. Tito lektoři, rozmístění od Olomouce po Karlovy Vary, odškolí 18 seminářů v jednotlivých krajích a budou i do budoucna vzdělávat a poskytovat informace k tématu eGovernmentu ve svých regionech.
Pracovní skupina Digitální gramotnost v knihovnách
Pracovní skupina Digitální gramotnost v knihovnách vznikla v roce 2024. Tvoří ji účastníci vzdělávacího programu Nadace OSF zaměřeného na roli knihoven v digitálním vzdělávání a další zájemci o tuto oblast. Naším hlavním cílem je systematicky rozvíjet digitální gramotnost a zvyšovat odborné kompetence našich členů na expertní úroveň. Momentálně se zaměřujeme především na digitální služby státu.
Letos jsme uspořádali dvě setkání:
- Na prvním setkání jsme společně definovali obsah seminářů „Digitální služby státu v knihovnách“ a věnovali se tvorbě externích a interních person. Tyto profily typických uživatelů a zaměstnanců knihoven nám pomohly identifikovat jejich specifické potřeby v souvislosti s digitálními službami, zejména s eGovernmentem, a zjišťovat efektivní způsoby, jak je oslovit.
- Druhé setkání bylo zaměřeno na praxi. Na základě person jsme tvořili a testovali AI asistenty (chatboty), kteří by dokázali pomoci s řešením konkrétních problémů a navádět uživatele i zaměstnance knihoven k relevantním informacím.
Jednou z vytvořených externích person byla paní Božena. Je jí 65 let, je důchodkyně manuálně pracující v textilce. Bydlí na vesnici u menšího města a do práce dojíždí autobusem. Mezi její zájmy patří zahrádka a vnoučata.
Výzvy: Každodenní dojíždění autobusem do práce, zvládání času
Priority: Pohodlí a spolehlivost
S paní Boženou si můžete díky kolegovi Tomáši Janderovi z knihovny AV ČR “popovídat” a vyptat se na její potřeby, zkusit jí nabídnout pomoc s využíváním digitálních služeb státu nebo dalších digitálních nástrojů: https://chatgpt.com/g/g-67c5885abb5081918e1102948af48703-bozena-persona
Zjistěte více o projektu Knihovny.digital
Projekt knihovny.digital má svou webovou stránku koncepce.knihovna.cz/knihovny.digital, kde najdete termíny a místa seminářů Digitální služby státu v knihovnách. Na obsah seminářů se můžete podívat v prezentaci. Zároveň pro vás připravujeme komunikační balíček k propagaci eGovernmentu – součástí balíčku bude informační leták, banner a další grafické materiály určené k propagaci digitálních služeb státu v knihovnách. Obsah stránky budeme průběžně doplňovat.



KAMILA PLISKOVÁ, TEREZA SCHÜTZOVÁ, Městská knihovna v Praze