Cyklus komunikačních témat knihoven byl zaveden v roce 2020 s cílem sjednotit komunikaci a činnost českých knihoven. Témata navrhuje pracovní skupina Priorita 6 s ohledem na Koncepci rozvoje knihoven a jejich politickou i společenskou rezonanci. Následně jsou schvalována Ústřední knihovnickou radou, profesními spolky a organizacemi. V současnosti mají dvouletý cyklus – první rok je věnovaný vzdělávání knihovníků a interním diskusím o přístupu k danému tématu, druhý rok je zaměřený na realizaci, kdy se téma promítá do činnosti a komunikace knihoven.
Zaměření knihoven na společné téma přispívá k efektivnímu využívání zdrojů, sdílení osvědčených postupů a lepšímu oslovování uživatelů. Knihovny bez ohledu na velikost či za- měření mohou zvýšit informovanost a gramotnost v různých oblastech, přispět k rozvoji občanské společnosti i ke kulturnímu a společenskému životu komunit. Komunikační témata zvyšují viditelnost knihoven ve společnosti, posilují spolupráci mezi knihovnami i s dalšími organizacemi a institucemi a v neposlední řadě nabízejí prostor pro profesní rozvoj knihovníků.
V letech 2021 a 2022 byla společným tématem „Udržitelnost v knihovnách“, která se zaměřila na cíle udržitelného rozvoje. Většina obsahu vytvořeného k tomuto tématu je stále dostupná na webu udrzitelna.knihovna.cz. Najdete tu obrazové i metodické materiály a také interaktivní nástroj 17cilu.cz, který hravou formou přibližuje všech 17 cílů udržitelného rozvoje OSN.
Téma pro roky 2022 – 2023/2024 bylo nazváno „Rozumíme médiím“ a obsahově se orientovalo na mediální gramotnost. Vzhledem k šíři a různorodosti tématu bylo jeho trvání rozšířeno i na rok 2024. Dvouletka na své vyhodnocení stále čeká, ale už teď je jasné, že významně napomohla adaptaci tématu do mnoha českých knihoven, a to i díky navázaným spolupracím s neziskovým sektorem, mezi knihovnami i s vysokými školami. Rozcestník tématu je dostupný na koncepce.knihovna.cz.
Rok 2024 přinesl posun a nasměrování na nové téma, kterým je „Digitální gramotnost“. Obsahem reaguje na aktuální výzvy digitálního světa. Téma bude hlavním zaměřením knihoven v roce 2025, přičemž se zvažuje jeho případné prodloužení až do roku 2026, aby bylo možné hlouběji rozpracovat a implementovat jeho obsah do knihoven. Materiály věnované tomuto tématu jsou průběžně zveřejňovány na webu koncepce.knihovna.cz.
Pro komunikační téma Digitální gramotnost v knihovnách vznikla značka a logo, které mohou knihovny používat na propagačních a informačních materiálech, případně dalších vizuálech k tématu digitálních kompetencí a služeb.
Vycházeli jsme z potřeby sjednotit téma Digitalizace v knihovnách pod jeden brand a deklarovat zapojení knihoven do různých projektů a aktivit.
Značku a logo doporučujeme použít na propagačních a informačních materiálech (plakáty, letáky, metodiky, weby, pozvánky…) s tímto zaměřením:
- podpora digitálních kompetencí obyvatel ze strany knihoven,
- vzdělávání pracovníků knihoven v oblasti digitálních kompetencí,
- propagace digitálních služeb knihoven ve vztahu k veřejnosti,
- informace o digitální transformaci a digitálních strategiích EU, ČR v souvislosti s DIGI službami knihoven a DIGI kompetencemi knihovníků.
Logo je možné použít v kombinaci s logem knihovny, může být umístěno v hlavičce, ale i v patičce v řádku log partnerů akce. Ke stažení ho najdete tady:
Proč patří téma Digitální gramotnost do knihoven?
Výběr tohoto tématu odpovídá prioritám Koncepce rozvoje knihoven a logicky navazuje na témata předchozí. Pokud učíme uživatele pracovat s digitálními zařízeními (digitální gramotnost), musíme je zároveň připravit na nástrahy online světa (mediální gramotnost) a těmito vzdělávacími aktivitami naplňujeme cíle udržitelného rozvoje, mezi které patří kvalitní vzdělávání a odstraňování nerovností.
Zároveň téma navazuje na dlouhodobé projekty z oblasti knihovnictví, v rámci kterých je budována digitalniknihovna.cz a platforma knihovny.cz.
Téma je společensky velmi aktuální, reflektuje probíhající digitální transformaci a do knihoven přináší příležitosti i výzvy. Digitální kompetence jsou nezbytnou výbavou, jež umožňuje využívat benefity moderních technologií a čelit jejich nástrahám. Knihovny přirozeně plní roli nízkoprahových veřejných institucí poskytujících informace a vzdělání, mohou tedy účinně nabízet podporu a ochranu před rizikem vyloučení z digitálního světa – před vznikem tzv. digitální propasti.
Jak se téma může odrazit v činnosti knihoven?
Téma digitální gramotnosti není v českých knihovnách úplnou novinkou, spíš naopak. Knihovny se už dlouhé roky systematicky věnují digitalizaci dokumentů a jejich zpřístupňování, poskytují veřejný přístup na internet, vzdělávají své zaměstnance i uživatele v používání digitálních technologií a usilují o zvyšování úrovně digitálních dovedností napříč celou společností. V této souvislosti je potřeba zmínit i řadu projektů a akcí, ke kterým se knihovny tradičně připojují a kde jsou významnými partnery.
Mnozí si jistě vzpomenou na Březen měsíc internetu, z těch současných je to např. projekt Digitální odysea, Týden pro digitální Česko, Měsíc bezpečného internetu, Festival bezpečného internetu, Festival mediálního vzdělávání, Týdny mediálního vzdělávání nebo Dny AI a určitě to není výčet kompletní. Digitální služby a kompetence mají zkrátka v knihovnách tradici a dobrý základ, na kterém může aktuální komunikační téma stavět.
O tom, jak se mohou knihovny zapojit, se dozvíte více v samostatném článku. Paleta témat a aktivit je neskutečně pestrá a každá knihovna může zareagovat podle své chuti, možností, kapacit a priorit. Důležité je usilovat v první řadě o zvyšování informovanosti a digitálních kompetencí v knihovnických kruzích. Každý pokrok se počítá!
Hlavním komunikačním kanálem tématu digitální gramotnost jsou webové stránky koncepce.knihovna.cz – tady najdete průběžně aktualizovaný souhrn informací, užitečných tipů a odkazů. Kromě toho probíhají pravidelná online Digitální setkání pro knihovníky, kde jsou představovány novinky z DIGI oblasti, zajímavé projekty a příklady dobré praxe.
S dotazy a připomínkami se můžete obracet na koordinátorku tématu Kamilu Pliskovou na e-mailové adrese kamila. pliskova@mlp.cz, nejdůležitější informace jsou sdíleny prostřednictvím diskusní elektronické konference KNIHOVNA. Kdo chce být přímo u toho, může se přihlásit do pracovní skupiny, která bude připravovat semináře, které by měly proběhnout ve spolupráci s krajskými knihovnami letos ve všech regionech
Co už proběhlo v roce 2024
Začátkem roku 2024 zorganizovala Nadace OSF pět pracovních setkání, na kterých se propojili knihovníci s odborníky a dalšími organizacemi občanské společnosti, veřejné správy i byznysu a vytvořili dokument, který shrnuje klíčové podněty pro zapojení knihoven do digitální transformace.
Národní knihovna podepsala Memorandum o spolupráci s Úřadem práce České republiky, jehož cílem byla podpora knihoven při informování o možnostech čerpat finance na digitální vzdělávání pro jednotlivce či pro firmy prostřednictvím projektů „Jsem v kurzu“ a „Digi pro firmu“. V rámci této spolupráce proběhl na podzim 2024 pilotní projekt ve vybraných krajských knihovnách (Zlín, Kladno, Liberec a Ústí nad Labem), kdy Úřad práce ve spolupráci s knihovnami informoval o tom, na jaké vzdělávání je možné čerpat podporu a jak se přihlásit.
Na webu osveta.gov.cz vznikl speciální online kurz „Knihovníci jako mediátoři v šíření základních digitálních dovedností“ pro knihovníky, kteří chtějí v digitálních kompetencích školit veřejnost.