Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Téma: Mediální gramotnost v knihovnách: Tisícičlenný tým, který jde vstříc výzvám

Mediální a informační gramotnost jsou a zůstanou nepostradatelnými dovednostmi člověka 21. století. Naše texty měly za cíl ukázat, že podpora rozvoje těchto gramotností je přirozeným úkolem knihoven. Tímto způsobem naplňujeme poslání, které jsme si dobrovolně zvolili a zakotvili například v aktuální Koncepci rozvoje knihoven. Na základě našich zkušeností na závěr série příspěvků o mediálním vzdělávání v knihovnách předkládáme několik klíčových tezí a doporučení, které mohou být užitečné při zvládání dalších vzdělávacích a komunikačních výzev.

ONDŘEJ HUDEČEK       ondrej.hudecek@mlp.cz
TEREZA LIŠKOVÁ          tereza.liskova@osf.cz
PAVLÍNA MAZÁČOVÁ  mazacova@phil.muni.cz

Podpora mediální a informační gramotnosti zůstane neodmyslitelnou součástí sebevědomé knihovny budoucnosti. Vzdělávání v těchto oblastech bychom měli vnímat jako „průřezové téma“, které můžeme integrovat do různorodých aktivit, jež v knihovnách pořádáme – ať jsou to cestovatelské přednášky, jazykové kurzy nebo například semináře s tematikou regionální historie. Často tyto programy vedou externí lektoři – komunikujme s nimi a dejme jim najevo, že pro nás i pro naše návštěvníky a uživatele je podpora rozvoje mediální a informační gramotnosti napříč všemi vzdělávacími nabídkami knihovny důležitá. Tím přispějeme nejen k normalizaci diskuse o médiích a našemu vztahu k nim, ale také oslovíme ty, kteří by se aktivit zaměřených výhradně na mediální problematiku možná vůbec nezúčastnili.

Díky letité zkušenosti s praktikováním mediálního vzdělávání a jeho reflexí jsme získali poznatky aplikovatelné při práci (učících) knihovníků také s jinými komplexními tématy.

Jako nezbytné se v knihovním vzdělávacím prostředí ukazuje: 

  • sledovat aktuální trendy a nabízet témata, která jsou společensky relevantní;
  • pracovat se sebereflexí, znát vlastní silné a slabé stránky, průběžně se vzdělávat a umět požádat o odbornou podporu v oblastech, kde cítím deficit či nejistotu;
  • produktivně spolupracovat jak uvnitř vlastní instituce, tak napříč knihovnickou komunitou s relevantními partnery ve státní, podnikatelské a neziskové sféře;
  • být hrdými na své kompetence i práci, pokud je kvalitní a přínosná;
  • zapojovat se do veřejných či odborných diskuzí o vzdělávání, mediální a informační gramotnosti či roli knihoven v oblasti celoživotního učení a vzdělávání;
  • učit se pracovat s chybou;
  • osvojovat si dovednosti užívat nové pojmy a reflektovat výhody i limity, které do každodennosti člověka přinášejí technologie a média; 
  • osvojit si a praktikovat zásady informační a digitální hygieny;
  • být otevřeni tomu, že za vhodných podmínek se vzdělávání mohou věnovat velké i malé knihovny;
  • vytvářet a testovat nové formáty a formy vzdělávání v knihovnách, také s využitím digitálních technologií;
  • posilovat zvídavost, nenechat se paralyzovat složitostí informačního prostoru, v němž žijeme;
  • zvážit svoji motivaci a pojmenovat si hodnotový rámec, ve kterém se budu věnovat vzdělávání v konkrétních tématech, či ne; 
  • knihovní vzdělávací prostředí otevírat a nabízet jako bezpečný prostor pro kritickou práci s informacemi a médii, založenou na relevantních zdrojích;
  • připomínat si, že uživatelé a účastníci vzdělávacích programů nejsou tabula rasa, nýbrž že si každý přináší svou specifickou osobní zkušenost;
  • pomocí (nejen mezigeneračního) dialogu a příběhů se opírat o to, co je nám společné, co utváří a posiluje naši soudržnost a odolnost.  

V posledních čtyřech letech jsme se v knihovnách učili fungovat v podmínkách globální pandemie, pomáhali jsme válkou postiženým obyvatelům Ukrajiny, hledali jsme své místo ve světě technologií založených na principech umělé inteligence a začali edukací vést spoluobčany k využívání digitálních služeb státu. V tomto turbulentním období se knihovny také staly významnými aktéry mediálního vzdělávání v České republice, a to díky každému, kdo se do těchto aktivit zapojil.

Na jedné z knihovnických akcí představila Tereza Garamszegi z Knihovny České zemědělské univerzity v Praze výstupy projektu Medgram1, který se zaměřil na podporu mediální gramotnosti i mezi středoškolskou mládeží a seniory. Pro vysokoškolskou knihovnu nejsou tyto cílové skupiny typické. Na otázku, proč se knihovnice do takového projektu pustily, Tereza odpověděla: Jsme tým, který má rád výzvy!

Právě tento přístup budeme potřebovat my všichni, kteří v knihovnách pracujeme.

1 https://medgram.cz/

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.