Menu
Košík0

Košík

Článek

Vzdělávání: Malá technika vzdělává novou generaci programátorů

Když se kolem sebe rozhlédneme, vidíme, že nám život v mnoha situacích usnadňují roboti. Máme robotické vysavače, sekačky, používáme automaty na kávu nebo na jízdenky a ve zkušebním provozu fungují také už i robotické servírky nebo roboti-chirurgové. Výhledy ukazují, že mnoho dnešních dětí bude v dospělosti hledat zaměstnání v robotizovaných a automatizovaných oborech.

ctenar-archiv-vzdelavani-mala-technika_03
ctenar-archiv-vzdelavani-mala-technika_03

UCIE LACINOVÁ lucie.lacinova@mtuni.cz

Děti jsou velmi vnímané a otázky typu „Kdo sedí uvnitř toho automatu?“ nebo „Jak se dostane fotka z mobilu až k babičce?“ na sebe nedají dlouho čekat. Z toho důvodu se v lekcích Malé digitální univerzity věnujeme především rozvoji předpokladů potřebných pro budoucí výkon profese programátora a dalších povolání z oblasti IT. Děti se postupně seznamují s dovednostmi, jako je orientace na pochozí síti, krokování a základní programování různých druhů robotů. Úkoly nutí děti zapojovat logické myšlení a zároveň jsou motivačně propojeny s pohádkovými a každodenními situacemi. V závěrečné lekci pak děti naprogramují roboty tak, aby jim pomohli s přípravou narozeninové oslavy. Jako doplněk k programům jsme vydali také knihu Roboti mezi námi s množstvím fotek a ilustrací a úkolů, která přibližuje současnou i budoucí roli robotických pomocníků v našich životech. Druhým rozšířením je pak pracovní sešit Techmalovánky – Malý programátor plný úloh na rozvoj logického a informatického myšlení.

Digitální svět ovšem nejsou jen roboti. V největší míře přicházíme do styku s méně viditelným fenoménem, kterým je internet. I děti tráví na internetu mnoho času prostřednictvím různých zařízení, jako je chytrá televize, smartphone nebo tablet. Protože je internet dobrý sluha, ale zlý pán, rozhodli jsme se vydat i cestou prevence rizikového chování a digitálního wellbeingu. Během lekce Co je to internet? pomáháme dětem objevovat výhody i nástrahy, které používání internetu přináší. Děti si například vyzkouší roli dat, která putují po síti mezi jednotlivými zařízeními. V lekci se věnujeme také tématům fake news, ověřování informací a sdílení osobních údajů, na která je potřeba si dávat velký pozor. Neopomíjíme ale ani benefity internetu, takže na závěr děti odcházejí s vědomím, že internet nám může dobře posloužit, když ho budeme používat rozumně a s mírou.

Své dosavadní zkušenosti jsme využili v rámci projektu Erasmus+ „Sharing and promoting best practices and new ideas: It thinking for pre-schoolers“ (reg. číslo: 2022-1-CZ01-KA210-SCH-000081655), kde jsme se spolu s partnerskou estonskou školkou Karuke a českými MŠ Praha Na Chodovci a MŠ Světice zaměřili na rozvoj logického, informatického a matematického myšlení. Výstupem z našich vzájemných návštěv byla příručka Soubor úloh k základům programování pro robotického šneka (viz obr. s. 332), kterou si můžete zdarma stáhnout na našem webu mtuni.cz pod tlačítkem Materiály ke stažení. Příručka obsahuje úkoly pro děti ve věku 4–6 let s pracovními listy připravenými k tisku a také kreativní aktivity, jako je pečení perníkového šnečka nebo sada k přípravě loutkového divadla. Ke všem úlohám jsou vypracovaná řešení a přes QR kódy se dostanete i k videonávodům. V příručce dochází k propojení matematické a čtenářské gramotnosti, rozvíjí se logické a informatické myšlení a ve značné míře dochází také k posilování mezipředmětových vztahů. Věříme, že příručka bude k užitku všem, kteří chtějí s dětmi objevovat digitální svět.

Pokud si nevíte rady s tím, jak ve vaší knihovně s rozvojem digitálních kompetencí u předškoláků a mladších školáků začít, nebojte se s námi spojit. Rádi přijedeme uspořádat školení pro váš personál a pomůžeme vám i s vybavením knihovny potřebnými didaktickými pomůckami a roboty. Kompletním školením Malé digitální univerzity si už prošla knihovna v Písku a České Třebové a semináře na rozvoj informatického myšlení s ukázkou lekce Co je to internet? jste měli možnost zažít již na knihovnických setkáních v pražském Klementinu nebo v MěK Čelákovice.

Foto a obr.: archiv Malé technické univerzity

Použitá literatura:

VÍTOVÁ, Barbora. Roboti mezi námi. 1. vyd. Říčany: Educative toys, s. r. o., 2020. 43 s. ISBN 978-80-907-242-11

VÍTOVÁ, Barbora. Techmalovánky: pracovní sešit pro předškolní děti. 1. vyd. Říčany: Educative Toys, s. r. o., 2020. ISBN 978-80-907242-2-8

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.