Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Události: OKnA v Písku

Letošní ročník soutěžní přehlídky OKnA jsem si moc užila. A není to jen tím, že jsem už letos nesoutěžila a seděla v porotě. Je to především kvalitou příspěvků, které byly po všech směrech inspirativní, kreativní a hravé. Tématem ročníku 2024 byly EMOCE a soutěžící se soustředili na žáky 1. stupně základních škol. Veliké díky patří i dětem, které jejich paní učitelky propůjčily k našemu knihovnickému podniku. Všechny byly úžasné, spontánní a soutěžícím knihovnicím se s nimi velmi dobře pracovalo.

ctenar-archiv-udalosti-okna-v-pisku_02
ctenar-archiv-udalosti-okna-v-pisku_02

MICHAELA SEHNALOVÁ sehnalova@knihovna.jicin.cz

Ale vezměme to popořádku. Písek. Knihovna. Jedna z nekrásnějších knihovnických budov s velkorysým prostorem a velkým množstvím místa na knihy (všichni tiše závidíme). Sídlí zde i skvělá kavárna. V knihovně nás přijali s otevřenou náručí a skvěle se o nás starali. Obří poděkování patří panu řediteli Romanu Dubovi a organizátorce a moderátorce Míše Mohňanski.

Člověkem, který za celou přehlídkou stojí, vše domlouvá s hostitelskou knihovnou a soutěžícími, zařizuje vše podstatné (i to, co není třeba na první pohled vidět), zkrátka dobrou duší celého projektu je však Marika Zadembská z knihovny v Třinci. Připomněla i druhou dobrou duši akce, Ivetu Novotnou, díky níž u nás OKnA mohla vzniknout. A která nás bohužel nedávno velmi náhle opustila… Knihovnický svět přišel o úžasnou a nápaditou knihovnici. Právě jí patřila vzpomínka a chvilka ticha na začátku středečního dne.

Porota byla skvěle složena! Předsednictví se ujal pan ředitel Dub. Společně s ním zasedla za porotní stolečky psycholožka a speciální pedagožka Zuzana Anděla Fišarová, pedagožka na SPŠ v Písku a dlouholetá porotkyně přehlídky dětských recitátorů Hana Maříková a já, knihovnice dětského oddělení v Knihovně Václava Čtvrtka v Jičíně a soutěžní účastnice několika předchozích ročníků. Na všechny příspěvky jsme nahlíželi z různých úhlů pohledu. Velmi cenný byl pohled pedagoga a psychologa.

Vybrat to nejlepší bylo velmi těžké. Porota se shodla na dvou favoritkách. Vstřícná Marika nám nakonec dovolila ocenit cenou přehlídky obě. Vítězství tedy putovalo za Gabčou Svobodovou z Knihovny Jiřího Mahena v Brně a za Peťou Danihelovou z Knihovny Grygov. Obě dvě použily ve svých programech knihu Barevná příšerka autorky Anny LLenas. Obě dvě vhodně volily aktivity v rámci metod kritického myšlení, nezapomněly na velmi důležitou reflexi a zhodnocení. Jejich přístup k malým čtenářům byl obdivuhodný. Porotu zaujalo i to, jak obě dvě působí jako lidé: jsou milé, usměvavé a empatické. Všímaly si i dětí, které potřebují individuální pomoc. Tématem letošní přehlídky byly emoce, obě dvě dokázaly v dětech vzbudit pozitivní a radostné emoce. Obě dvě třídy na konci křičely: Ještě, ještě! Některé děti chtěly paní knihovnice i objímat.

Cena diváků putovala rovněž do Brna; hlasující knihovnice rozhodly vcelku jasně. Největším oceněním však je, že lekce zapůsobila na knihovnice z publika natolik, že ji rády zařadí do nabídky vlastních knihoven. V tom je knihovnický svět unikátní: o všechny dobré nápady se rádi podělíme a těší nás, když je někdo jiný použije. 

Z hlediska psychologie je velmi důležité být v práci s dětmi citlivý. Stane se, že během besedy knihovník otevře téma, které dítě může vnímat velmi silně. Je proto dobré myslet na dobrovolnost všech zadaných úkolů, nenutit děti hovořit o niterných pocitech, nevyžadovat sdílení od všech, ale jen od těch, které chtějí. Pokud se během besedy otevře i téma vzbuzující negativní emoce, je důležité zařadit na konec aktivitu, během které ze sebe budou moci děti setřást všechny negativní pocity: vytřepáním, zaskákáním, veselou písničkou atp.

Pro pedagoga je zase důležité, že se během lekce pracuje s knihou. Dětem je potřeba knihy neustále předkládat a lákat je na jejich čtení. Vhodný je i materiál, který si děti z besedy mohou odnést. Učitel s ním může dále pracovat a navázat v hodině na téma z knihovny. Vhodné je i perfektně zvládnuté řízené čtení a práce s jazykem.

Knihovník by měl umět škole nabídnout zajímavý program, který nebude plný samoúčelných aktivit, ale bude každou svou jednotlivostí tvořit perfektní celek. V tomto případě skvěle poslouží metody kritického myšlení. V evokaci zajímavě navodit téma, ve fázi uvědomění poskytnout zajímavou práci s knihou, nezapomenout na reflexi a hodnocení. Knihovník by neměl děti zahltit. Měl by nabízet trochu jiný způsob vzdělávání, než je běžné ve školním prostředí. Knihovníci si mohou dovolit být hraví a kreativní. Nejsou svázáni školními osnovami. Především by měli být někým, komu mohou děti důvěřovat, někým, kdo má vždy pochopení a velkou dávku empatie, kdo se nad děti nepovyšuje, ale působí jako parťák na cestě neformálního vzdělávání a průvodce nádherným světem knih.

OKnA jsou úžasnou ukázkou práce knihovníků dětských oddělení. A tak neváhejte. Přihlaste se příští rok. A nejen jako diváci, ale i jako soutěžící. Porota dává vždy dobré rady a je příjemným vystoupením z komfortní zóny zkusit něco nového. A pokud na vás nezbyde místo mezi soutěžícími, dorazte alespoň jako diváci. Odvezete si spoustu inspirace. Budeme se těšit na viděnou!

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.