Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Ptejte se knihovny

Napadají vás nebo vaše čtenáře roztodivné otázky, na které neznáte odpovědi? Nevíte, na koho se máte s dotazem obrátit? Právě tyto situace se v roce 2002 staly impulsem k úvahám o vzniku centrální „dotazovací služby“, z níž se po dvou letech zrodila virtuální referenční služba Ptejte se knihovny (www.ptejteseknihovny.cz). Od začátku měla za cíl pomáhat veřejnosti při hledání informací a zdrojů. V roce 2024 oslavila už 20 let „ve službě“ veřejnosti.

Ptejte se knihovny (dále PSK) představuje v oblasti referenčních služeb v českém prostředí centralizované řešení jak pro uživatele (= jedno místo pro položení dotazu téměř stovce českých knihoven), tak pro knihovny (= administrace podporuje poskytování referenčních služeb prostřednictvím automatizovaného workflow včetně nástroje pro vzájemnou spolupráci mezi knihovnami). PSK jako referenční služba českých knihoven má v nabídce jejich služeb své nezastupitelné místo a je pozitivně vnímána i veřejností mimo běžný okruh návštěvníků knihoven.

Jak to funguje pro zapojené knihovny?

Do služby PSK bylo na konci roku 2024 aktivně zapojeno 95 českých knihoven. Patří mezi ně knihovny krajské, specializované, vysokoškolské, ale také řada městských knihoven. Kromě aktivního zapojení je možné podpořit povědomí o existenci služby i publikováním jejího loga a odkazu na stránkách knihovny, kulturního centra, školy atd.

Aktivní zapojení knihovny do PSK znamená, že knihovna je ochotna odpovídat na dotazy, které jí prostřednictvím stránek Ptejte se knihovny veřejnost může položit. Zapojení do PSK je zdarma, knihovny jsou však povinny dodržovat základní pravidla služby:

  • odpovídat na dotazy, které se týkají jejích vlastních služeb a fondů, vydaných dokumentů a také regionu, v němž knihovna působí;
  • dodržovat lhůtu dvou pracovních dnů pro odeslání odpovědi, knihovna má možnost si tuto lhůtu prodloužit o další dva pracovní dny v případě, že jde o komplikovanější dotaz.

Knihovna se vždy navíc na základě svého vlastního uvážení může rozhodnout, zda chce garantovat i odpovědi na dotazy z vybraného oboru či oborů. Členění oborů vychází ze 24 kategorií Konspektu. Toto rozhodnutí se často váže na zaměření fondu knihovny, nicméně specializovaný fond není podmínkou pro to, aby se knihovna např. rozhodla, že chce odpovídat i na dotazy z oblasti literatury, dějin, psychologie či dalších oborů.

Zprávu o novém dotazu dostává knihovna prostřednictvím e-mailu. Další „život“ dotazu a odpovědi už probíhá v administraci PSK. Každá zapojená knihovna má v administraci PSK konto s přehledem svých dotazů (vyřízených i dosud nezodpovězených). U nevyřízených dotazů si zde může prodloužit základní dvoudenní lhůtu pro odeslání odpovědi o další dva pracovní dny nebo dotaz předat jiné knihovně zapojené do PSK. Prostřednictvím administrace PSK také knihovna odesílá odpovědi na dotazy a může dotaz a odpověď publikovat do veřejně přístupného archivu Ptejte se knihovny. Při publikování do archivu je vždy nutné zvážit charakter dotazu, zda by mohl být zajímavý i pro jiného tazatele. V archivu PSK se nezveřejňují např. odpovědi na dotazy provozního charakteru, akce knihovny (výstavy, besedy atd.). Do archivu PSK se ukládají anonymizované dotazy a odpovědi, tzn. nezveřejňují se žádné osobní údaje tazatele. Může se samozřejmě stát, že se knihovně nepodaří zcela odpovědět na dotaz a najít všechny požadované informace. I v tomto případě má někdy smysl dotaz publikovat v archivu. Součástí archivu je totiž možnost připojit prostřednictvím komentáře doplňující či upřesňující informace. Ty může připojit kdokoliv, jejich publikování v archivu spravuje NK ČR.

Výhodou zapojení knihovny do PSK je možnost rozšířit jejím prostřednictvím okruh potenciálních uživatelů referenčních služeb a také podpora spolupráce v rámci PSK. I pro PSK je výhodné, pokud jsou do služby zapojené různorodé knihovny. Velké knihovny mohou nabídnout např. zázemí širokých fyzických i digitálních fondů, specializované knihovny možnost užší spolupráce s odborníky a veřejné knihovny zase znalost regionu, lokální literatury a historie.

Co nabízí Ptejte se knihovny veřejnosti?

Primárním úkolem služby je odpovídat na dotazy s využitím zdrojů a fondů, které mají knihovny k dispozici. Mezi typické patří otázky zaměřené na doporučení literatury, referenční a faktografické dotazy. Nejfrekventovanějšími obory jsou dlouhodobě historie, jazyk a literatura.

Pro položení dotazu může veřejnost využít formuláře dostupné na stránkách služby nebo na portálu Knihovny.cz, komentovat odpovědi v archivu PSK nebo využít online, případně offline chat, jehož provoz zajišťují aktuálně tři knihovny (NK ČR, Středočeská vědecká knihovna v Kladně, Vědecká knihovna v Olomouci).

V posledních letech převažují dotazy zadané prostřednictvím chatu. Důvodem může být snazší zadání dotazu i rychlejší získání odpovědi než v případě, kdy tazatel svůj dotaz zadá pomocí webových formulářů. Během chatu je možné v reálném čase odpovědět spíše na jednodušší dotazy, které nevyžadují použití více zdrojů nebo podrobnější vyhledávání. V případě komplikovanějších dotazů mohou dostat uživatelé odpovědi e-mailem.

Za dvacet let provozu PSK zodpověděly zapojené knihovny přes 70 000 dotazů. Z toho cca 16 000 dotazů a odpovědí je dostupných ve veřejném archivu PSK. Obsah archivu PSK indexuje Google, odpovědi PSK se tak dostávají mezi výsledky vyhledávání v tomto prohlížeči. Veřejnost samozřejmě může archiv prohledávat podle potřeby i přímo na www.ptejteseknihovny.cz a případně ho i doplňovat prostřednictvím komentářů.

Při nahlédnutí do archivu zjistíte, že dotazy jsou skutečně různorodé. Z témat je možné odhadnout, že se lidé na knihovny obracejí s otázkami souvisejícími s jejich studiem, prací, ale často i koníčky. Cílem PSK je mj. také prezentovat knihovny jako kvalitní zdroje informací a knihovníky jako ty, kteří umějí informace nejen hledat, ale také úspěšně nacházet. Součástí PSK je proto pravidelně tzv. „Dotaz týdne“; zpravidla jde o dotaz, který je zajímavý svým tématem, kvalitou odpovědi, použitými zdroji. Při každé návštěvě je možné na stránkách PSK najít pod hlavičkou „Víte, že…“ také dotaz automaticky vybraný z archivu PSK. V neposlední řadě veřejnost vždy začátkem roku vybírá „Dotaz roku“. Zajímá vás, které dotazy se o tento titul ucházejí? Jejich přehled najdete na www.ptejteseknihovny.cz. Až do poloviny dubna 2025 můžete dát hlas některému z těchto dotazů:

  • Může se žába utopit?
  • Jak dlouho by trvalo obejít celou zeměkouli?
  • Proč má Mickey Mouse čtyři prsty?
  • Komunikace Scipio Africanus – Hannibal Barkas
  • Původ přání na dobrou noc
  • Když nebyl opalovací krém
  • Kapacita špilberského vězení
  • Horké počasí při historickém cestování
  • Nejvyšší IQ člověka
  • Proč člověk nemůže sám sebe lechtat?

Jaká je role NK ČR?

NK ČR vystupuje v rámci PSK v pozici správce a koordinátora služby, je zodpovědná za provoz a rozvoj nástrojů, na nichž je PSK založena. Zajišťuje metodickou podporu aktivně zapojeným knihovnám i těm, které by případně o zapojení měly zájem. Kromě toho je samozřejmě také jednou z knihoven, které odpovídají na dotazy a zajišťují provoz online chatu.

Budoucnost Ptejte se knihovny

V posledních letech se do každodenního života masivně prosazuje umělá inteligence. Chatboti jsou schopni na základě natrénovaných dat odpovědět na konkrétní dotaz v řádu desítek vteřin. Vysoké školy pod vlivem umělé inteligence mění např. přístup k závěrečným pracím. Možnosti využití umělé inteligence se zkoumají v každém oboru a v mnoha panuje obava, zda kvůli ní některé profese nezaniknou.

Na stole je tedy zajisté i otázka, zda mají klasické referenční služby (a tedy také PSK) obsluhované živým knihovníkem, který využívá fyzické i digitální zdroje, v tomto kontextu ještě budoucnost. Nestačí veřejnosti, pokud se zeptá některého chatbota? S řadou dotazů si chatbot umí poradit a většina z nás pravděpodobně už někdy jeho služby využila, ať už jsme se ho zeptali na konkrétní informaci, nebo nám podle zadaných parametrů napsal text.

V PSK je důležitou součástí odpovědi identifikace zdrojů, z nichž knihovna údaje převzala. Je tedy možné si informace ověřit, zpětně se k nim vrátit, posoudit je v kontextu dalších či nových znalostí. Chatboti naproti tomu v mnoha případech jako zdroj, ze kterého čerpají, uvádějí data, na nichž byly velké jazykové modely natrénovány. Mezi rizika umělé inteligence patří tzv. halucinace, tj. stav, kdy chatbot vygeneruje text obsahující smyšlené informace. I když část chatbotů (např. Microsoft Copilot nebo Perplexity) své odpovědi již zdrojuje, z výše uvedeného vyplývá, že práce knihovníků stále má svou váhu a důležitost. Archiv PSK dokonce slouží těmto chatbotům jako jeden ze zdrojů informací.

Umělou inteligenci zajisté není možné ignorovat, chceme naopak najít způsob, jak ji v PSK využít. Proto se NK ČR od roku 2023 intenzivně věnuje přípravě modernizace služby. Jedním z cílů je zapojit do PSK umělou inteligenci či strojové učení pro zefektivnění provozu služby pro veřejnost i pro spolupracující knihovny. Nabídnout nové, atraktivnější prostředí, které umožní rychlejší zadání dotazu a rovnovážné rozdělení dotazů mezi zapojené knihovny. Cílem je také kvalitnější využití archivu s nabídkou sémantického vyhledávání či možnost využít v archivu PSK propojená data.

Chcete se zapojit do PSK? Napište nám na psk@nkp.cz.

Budeme se těšit na spolupráci s vaší knihovnou.


Mgr. KAROLÍNA KOŠŤÁLOVÁ je ředitelkou Odboru služeb NK ČR. Do roku 2020 se dlouhodobě věnovala referenčním službám včetně Ptejte se knihovny.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.