Při rozvoji finanční a ekonomické gramotnosti je klíčové porozumění smyslu věcí a používání „zdravého selského rozumu“. Proto my, vyučující a lektoři a lektorky finanční gramotnosti, rádi využíváme známé osvědčené herní principy i konkrétní deskové hry.
Pexeso
Kdo z vás by dokázal z hlavy říct, co všechno se dá najít na platební kartě a k čemu to je? Dvojice pexesa tvoří na jedné kartě výřez z platební karty a na druhé pak pojem, který obrázek označuje. Může jít například o datum platnosti karty nebo CVV kód. Tato hra jde povýšit na triteto, kdy na třetí kartě bude popsáno slovy, co daný pojem znamená nebo k čemu prakticky slouží.
Po několikerém hraní takového pexesa potažmo triteta budou mít hráči velmi dobrou představu o tom, jak platební kartu používat. Stejným způsobem lze pracovat s pexesem na často používané zkratky, jako jsou p. a., RPSN nebo TER.
Žebříky a hadi
Klasická hra, kdy postupujete figurkou po polích podle hodnoty hozené na kostce. Vytvořené herní pole má mezi startem a cílem několik polí označených žebříky a hady. Stoupnutí na žebřík funguje jako výtah a umožní hráči přeskočit o mnoho polí dopředu tam, kam až žebřík sahá. Při zastavení na poli s hlavou hada funguje tento princip obráceně a vrací hráče ve hře dozadu. Jednotlivá herní pole obsahují úkoly či události.
Dobře se dá na tomto schématu učit o pojištění. Hráči před začátkem hry dostanou přidělený počet bodů, za které si mohou nakoupit různá pojištění dle ceníku. Na všechna pojištění jim body nevyjdou.
Herní pole obsahuje spoustu událostí, které se v životě mohou přihodit a jejichž následky mohou mírnit konkrétní pojištění. Jde o zlomenou nohu, ukradené auto nebo vichrem poškozenou střechu domu. Hráč, když stoupne na takovouto událost a má správné pojištění, je chráněn. V případě, že pojištěn není, přichází o stanovenou část bodů. Hra je vlastně cesta životem, na které hráče potkává náhoda.
Cílem je dojít do cíle alespoň s jedním bodem. Hra nutí hráče zamýšlet se nad smyslem pojištění a tím, jakou hodnotu má zdraví v porovnání s hmotnými statky.
AZ kvíz
Pro většinu dětí známý a oblíbený herní princip. Stačí si připravit herní pole a otázky z oblasti, u které chcete ověřit či utvrdit získané znalosti.
Dáma
Ne všechny děti znají tuto klasickou hru a s každou další generací jich je z mých zkušeností méně. Je to tedy příležitost se ji naučit. Každý tah podmíníte ještě správným zodpovězením otázky. Ty jsou vymýšleny jako uzavřené. Vždy na ně musí být jednoznačná odpověď ano, nebo ne. Odpovídají oba hráči a následně má každý, kdo správně odpověděl, právo tahu.
Všechny tyto hry, jak jsou popsány, a některé další jsou součástí metodických materiálů vydaných společností AISIS v rámci programu Rozumíme penězům v letech 2022 až 2024. Materiály vytváříme pro vyučující a lektory/lektorky, kteří se ve školách věnují finanční gramotnosti, a jsou zdarma dostupné po registraci na webových stránkách našeho programu www.rozumimepenezum.cz.
Deskové hry zaměřené přímo na finanční gramotnost
U deskových her je vždy nutné plánovat jejich použití podle cíle, který máte. Je rozdíl, má-li hra sloužit k poznávání a prozkoumávání nějakého tématu, anebo třeba k osvojování si nějakých zákonitostí.
Takovým příkladem je simulační desková hra Finanční svoboda, kde musíte vymýšlet strategie investování peněz do akcií a dluhopisů, abyste dokázali do určitého věku života nahromadit finanční kapitál, který je stanoven jako cílový. Během hry děláte spoustu rozhodnutí, jejichž důsledek můžete sledovat a vyhodnocovat. Nevýhodou této hry pro někoho může být, že poměrně dlouho trvá, než si hráči osvojí pravidla v takové míře, aby ji byli schopni hrát.
Jiným příkladem deskové hry rozvíjející finanční gramotnost je Ztracené dědictví, kterou jsme nedávno vydali v naší vzdělávací organizaci AISIS. Ztracené dědictví patří do reflektivní části vzdělávání a cílí na to být únikovou deskovou hrou.
Hráči jsou příběhem uvedeni do podzemí opuštěného domu, které je zároveň labyrintem. Zde plní různé úkoly z finanční gramotnosti a využívají znalostí a dovedností, které doposud načerpali. Za správné odpovědi získávají indicie. Cílem hry je v podzemním labyrintu najít trezor a podle indicií uhodnout kód k jeho otevření a získat tím ztracené dědictví. Hráči plní úkoly slovní, početní a pak takové, které znáte ze hry Aktivity. Popisují či kreslí finanční pojmy. Hra je týmová, takže hráči rozvíjejí spolupráci a plánování strategie.
Pokud připravujete aktivity pro děti, lze využít téměř jakýkoli obecně známý herní princip a napasovat jej na libovolný obor. Fantazii se meze nekladou. Pracovat se dá i s formáty známými z televizních soutěží. Kromě toho jsou na trhu i deskové hry přímo cílené na rozvoj finanční a ekonomické gramotnosti.
Zdroj: www.rozumimepenezum.cz
Robert Kočí je lektor programu Rozumíme penězům a učitel na ZŠ Dr. J. Malíka v Chrudimi. Je autorem hry Ztracené dědictví. Program Rozumíme penězům realizuje organizace AISIS, z. ú. od roku 2006 a zaměřuje se na zvyšování finanční gramotnosti v českých školách.
Článek vznikl ve spolupráci s neziskovou organizací AISIS
