Sociální spravedlnost v digitálním věku – problémy připojení, rovnosti, jazyka, kultury, místa, stáří, digitální bezpečnosti, násilí na síti… je další zahrádkou, kterou knihovníci obhospodařují. A české knihovny si tuto myšlenku již osvojily a v rámci tématu digitální gramotnosti na ní pracují…
Workshop věnovaný budoucnosti čtení vycházel z australského průzkumu z roku 2022 (https://australiareads.org.au). V dospělé populaci 30 % nečte, 30 % čte příležitostně a 40 % čte pravidelně týdně. Těch 40 % představuje 8,4 milionu lidí, a to není zase tak málo… V živé diskusi měli účastníci možnost pochlubit se svými aktivními programy pro rodiny či představit programy školních knihoven. Přišla mezi nás i nejlepší queenslandská i australská školní knihovnice loňského roku Megan Daley, která přispěla dalšími nápady rozvíjejícími chuť do čtení.
Z příkladů dobré praxe mě zaujaly workshopy pro školy věnující se společnému „vědeckému“ bádání v knihovnách s použitím moderních technologií (Státní queenslandská knihovna) a pak fenomén genstories v jedné ze singapurských veřejných knihoven, využívající generativní umělou inteligenci k tvorbě vlastních pohádek/příběhů. Prostě si navolíte téma, žánr, druh konce, hlavní postavy a inteligence něco vytvoří. Výsledkem je psaný text nebo jeho obrázkové ztvárnění promítané na stěnu.
Ráda bych zmínila australský projekt UNTAPPED, který vrací do oběhu jako e-knihy řadu oblíbených titulů, které dnes nejsou na trhu. Knihy navrhují knihovníci (autorem musí být Australan nebo člověk žijící v Austrálii a jedná se o knihy v minulosti oceněné). Mezi zachráněnými 161 tituly je především dětská literatura, poezie, životopisy a knihy vztahující se k historii. Je možno je elektronicky číst v knihovnách nebo si je zakoupit na e-shopu.
Společně bylo přijato několik dokumentů:
1. nástroj pomáhající knihovnám plánovat – IFLA’s Trend Report, vycházející z toho, že potřebné znalosti se stále mění, umělá inteligence a nové technologie transformují společnost, pravda musí být znovu potvrzována a schopnosti či dovednosti musejí být mnohem komplexnější;
2. Strategie IFLA na roky 2024–2029, která již byla přeložena i do češtiny (viz článek);
3. Brisbanská deklarace, hovořící o rovném přístupu k informacím a znalostem za účelem rozvoje osobnosti, podpory udržitelného rozvoje, posilování demokratických hodnot a dodržování lidských práv včetně kulturních, a to ve shodě s prohlášeními Paktu pro budoucnost, vydaného OSN.
Mottem letošního setkání bylo SPOLEČNĚ SILNĚJŠÍ. Je to heslo aktuální vzhledem k výzvám, které nám nové technologie i politické změny světa přinášejí. Je dobré pracovat společně, předávat si zkušenosti a vzájemně si pomáhat. Měli bychom na tom zapracovat i v rámci naší republiky…
Příští, tentokrát skutečný kongres IFLA proběhne v Astaně (Kazachstán) ve dnech 18.–22. 8. 2025.