Menu
Košík0

Košík

Článek

Příloha – Děckaři děckařům: Přátelství neposlouchá předsudky (metodika k práci s knihou Liška s duhovýma očima)

Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ
Vzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: kompetence osobnostní a sociální, k řešení problémů, komunikativní
Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova
Časová dotace: 60–90 minut

ctenar-archiv-priloha-deckari-deckarum-pratelstvi_02
ctenar-archiv-priloha-deckari-deckarum-pratelstvi_02

Cíle

  • žák si uvědomuje hodnotu přátelství a umí definovat klíčové vlastnosti důležité pro udržení pevných přátelských vztahů;
  • žák identifikuje problém v příběhu i jeho zdroj a předjímá další děj;
  • žák na základě získaných informací napíše svou verzi konce příběhu.

Pomůcky: kniha Liška s duhovýma očima (autorky Mária Lazárová a Andrea Tachezy), pracovní list, psací potřeby, podložky, flipchart nebo tabule.

Návrh modelu lekce:

1) Přivítání a uvedení do tématu

Na dnešním setkání budeme pracovat s náročným tématem, kterému se říká „věrnost“. Každý z nás má určitou představu, jak taková věrnost vypadá, co to všechno obnáší. Vyzkoušíme si metodou volného psaní zachytit naše myšlenky k zadanému tématu. Po dobu 5 minut budete mít neustále tužku na papíře a budete psát všechno, byť i zdánlivě nesouvisejícího, k tématu ‚věrné přátelství‘.

→ Na závěr necháme sdílet děti nejprve ve dvojicích a poté vyzveme, zda jsou dobrovolníci, kteří by chtěli přečíst svou práci nebo vyzdvihnout práci svého souseda. Nenutíme ke čtení.

2) Ideální přátelství

Náš příběh se odehrává v místech, kterým se říká tajga – víme, co to je? Jak to tam vypadá? → Vyčkáme na odpovědi a pokračujeme: Na Severu je svět hodně jiný, lidé zde žijí více pospolu, hodně v souladu s přírodou, mají ve vesnicích své šamany, kteří nad nimi drží ochrannou ruku. Naší hlavní hrdinkou je děvčátko Hani, její dědeček Michil a liška, kterou společně najdou v lesích. → Zde čtení krácené ukázky s. 4–7: V tajze konečně zavládlo… opatrně ji uložil v kůlně na staré přikrývky. (…) Hani, pozorně mě poslouchej… tížila žaludek a na víčka mu sedal spánek.

Otázky pro žáky: Proč myslíte, že připadala Hani ta liška kouzelná? Co myslíte, že symbolizují duhové oči? Budou mít nějaký význam pro celý příběh?

Úkol pro žáky: Kdybyste měli přisoudit každé barvě duhy nějakou vlastnost, kterou by měl mít dobrý kamarád, jaká by to byla? → Práce ve dvojicích/trojicích, pracovní list, následně spojení do čtveřic/šestic a společná diskuze a výběr nejlepších, následně vytvoření společné duhy nejdůležitějších vlastností za třídu.

Další společné čtení s. 42–43: Že je Merit moudrá, viď… po svobodě se nedá jen tak oklamat.“ + s. 43–44: Dědeček se však tentokrát spletl… rozuměly jen ony dvě.

3) Co dělají předsudky

Co všechno může zničit přátelství? → Diskutujeme se žáky a doptáváme se: Mohou to být i předsudky vůči něčemu?“ → Společné čtení s. 46: Od rána byla celá vesnice na nohou… hodně špatné. Bojím se, že…“ (Poslední větu nedočítáme a necháme žáky samotné odpovědět, co se ve vesnici odehrálo. Můžeme diskutovat nad tím, jestli nenajdeme nějakou paralelu k našim dějinám, kdy se šířila panika díky nějakým převyprávěným příběhům – hony na čarodějnice apod.) Co to s lidmi ve vesnici udělalo, co myslíte? Čeho se Michil obával? → Poté si potvrdíme, že se Michil bál, že Merit lidé vyhnali nebo zabili a doptáme se, co si myslí, že udělá Hani? Co je podle vás člověk ochotný udělat pro svého nejlepšího přítele? → Společné čtení s. 59–60: Zatímco se děvčátko vzdalovalo… Co říkali stopaři?

4) Alternativní konec příběhu

Jak na vás působí šaman? (vyslechneme názory a pokračujeme převyprávěním delšího úseku příběhu) Hani se skutečně vydala hledat Merit, jak jste asi už pochopili, její cesta nebyla úplně snadná, ale nakonec sama, vysílená došla do dědovy tajné skrýše, kde se společně s dalším zachráněným zvířetem a Merit uložili všichni ke spánku. Hani však neměla moc klidné spaní… → Společné čtení poslední ukázky s. 78–79: Když se všichni tři uložili ke spánku… V tu chvíli si toho Hani všimla…

Otázky pro žáky: Proč byla Merit vyčerpaná? Čeho si Hani všimla, když se na ni liška podívala? (Nápověda, kterou nemusíte použít, ale můžete k němu žáky nenápadně nasměrovat: jde o duhové oči, Merit začala ztrácet barvy – za každý čin, kterým zachránila dědečka Michila nebo Hani, jí zmizela jedna barva)

Úkol pro žáky: Napište svůj vlastní alternativní konec příběhu. Co se v příběhu stane? Jak dopadne nenávist lidí z vesnice vůči Merit? Co udělá Hani? Pokuste se jej napsat tak, jako kdybyste vyprávěli starodávnou legendu. Přizpůsobte jazyk svého vyprávění tomuto stylu.

5) Závěrečné čtení prací žáků

Na závěr necháme žáky, aby si vzájemně přečetli své práce, jsou-li dobrovolníci, necháme je přečíst svou verzi příběhu také. V případě zájmu prozradíme konec příběhu, popř. půjčíme knihu do školy k dalšímu čtení.

Autor metodiky i pracovního listu  PAVLÍNA LIŠOVSKÁ

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.