Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně (informační vzdělávání pro nejmladší školáky)

Druhý díl série inspirativních příkladů rozvoje informačního vzdělávání se věnuje cílové skupině nejmladších školáků v 1. a 2. ročníku základní školy. Příspěvek nabízí učícím knihovníkům šestnáctihodinový vzdělávací program, který nese dvě hlavní poslání: 1) aby začínající školáci získali pozitivní vztah ke čtení, čtenářství, ke knihám a informačním zdrojům, 2) aby děti vnímaly knihovnu jako místo setkávání s příběhy, autory i (vlastní) uměleckou tvorbou, jako prostor nového poznání, vědění, celoživotního učení.

Druhý díl série inspirativních příkladů rozvoje informačního vzdělávání1 se věnuje cílové skupině nejmladších školáků v 1. a 2. ročníku základní školy. Příspěvek nabízí učícím knihovníkům šestnáctihodinový vzdělávací program, který nese dvě hlavní poslání: 1) aby začínající školáci získali pozitivní vztah ke čtení, čtenářství, ke knihám a informačním zdrojům, 2) aby děti vnímaly knihovnu jako místo setkávání s příběhy, autory i (vlastní) uměleckou tvorbou, jako prostor nového poznání, vědění, celoživotního učení.

Komplexní vzdělávací program obsahuje osm samostatných tematických bloků, časově ukotvených vždy ve dvou vyučovacích hodinách (45 + 45 minut). Obsah programu lze v knihovně využít jako projektový den, je možné vybrat některé tematické bloky a sestavit například čtyř nebo šestihodinový program, příp. využít pouze jeden tematický blok bez závislosti na celku vzdělávacího programu. Tematické bloky jsou vhodné jak do knihovny, tak do školy v rámci výuky. Vzhledem ke vzdělávacímu obsahu a jeho pojetí lze celý vzdělávací program rozvrstvit do dvou ročníků a s žáky ho absolvovat v knihovně v delším časovém období (např. čtyři bloky v prvním ročníku, další čtyři bloky v druhém ročníku). Doporučení k návaznosti i k rozdělení bloků do ročníků jsou uvedena v komplexním online materiálu k celému vzdělávacímu programu, v kapitole 3 Metodická část, která obsahuje podrobný didaktický rozklad jednotlivých bloků.2

Jaký vzdělávací obsah je v šestnáctihodinovém programu ukotven?

Z různých a nejmladším školákům dosud skrytých úhlů pohledu program svým obsahem nahlíží na fenomén knihy a knihovny:

— v jedné části například žáci poznávají profese, které se skrývají v „jejich“ lokální knihovně, s cílem nalézt vždy zdroj poznání nebo prožitku;

— knihovna je představena jako instituce paměti místa v kontextu místně zakotveného vzdělávání a propojení činnosti knihovny a školy;

— pro edukační cíle jsou využity autentické dobové publikace a archivní materiály knihovny či regionální literatura;

— žáci se učí vnímat to, že současná knihovna není jen prostor pro půjčování knih a časopisů; část programu je tak zaměřena na vznik textu a jeho cestu od autora přes (překladatele) vydavatelství a tiskárnu až do skladu, regálu, katalogu či archivu knihovny a k rukám dětí-uživatelů knihovny.

Součástí obsahu jsou průřezově témata písma, knižní kultury, ilustrací, žánrovosti textů, elektronických knih, hudebních nosičů, audioknih apod. Využívá se kritická práce s textem pro posílení různých aspektů informační a mediální gramotnosti, didakticky účelně jsou zařazeny herní a zábavné činnosti včetně práce s digitálními vzdělávacími nástroji. Kompletní metodika celého vzdělávacího programu je jako sdílený otevřený vzdělávací zdroj k dispozici na adrese: http://www.conebylovucebnici.cz/vp1.html. Dokument nese název Podrobný popis výukového programu.3

Na jakých tématech jsou vystavěny jednotlivé devadesátiminutové bloky?

Blok 1 – Písmenková polévka

Specifická oblast literatury – kuchařské knihy a recepty – je propojena se skládáním písmen do slov. Blok je určen typicky žákům 1. třídy, didaktické využití pohybu a vizuální paměti pomáhá i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Design a forma tematického bloku vychází z třífázového modelu učení (E-U-R). Evokace probíhá frontálně, Uvědomění v pestrých individuálních i skupinových aktivitách, závěrečná Reflexe je pojata jako samostatná kreativní činnost.

Blok 2 – Čardášová princezna

Blok vychází z pohádky romské spisovatelky Evy Danišové. Žáci se v bloku prakticky seznámí s žánrem pohádky a se životem a tvorbou romské autorky. A protože princezna z pohádky se jmenuje Čardáška, zapátrají žáci společně s učícím knihovníkem po původu jejího jména: poznají tanec čardáš a několik nejznámějších hudebních nástrojů. Podle lokality a podmínek dané knihovny může být rozvinuta tematika romské identity. Závěrečnou část naplňuje výtvarná aktivita, při níž si žáci vytvoří plošné loutky Čardášky a pohádkového hrdiny Ondřeje.

Blok 3 – Naše encyklopedie

Žáci se seznamují s pojmem encyklopedie a přitom si rozvíjejí informační gramotnost. Samostatně tvoří encyklopedické záznamy o svém spolužákovi: formulují otázky, dedukují, zapisují svá zjištění, výtvarně je zachycují. Poté jednotlivé listy s encyklopedickými záznamy žáci abecedně seřadí a svážou. Vznikne originální kolektivní encyklopedie. Druhou rovinou obsahu je opakování abecedy. Žáci na praktických činnostech pochopí principy vzniku knihy a smysl existence encyklopedií. Výsledné společné dílo zrcadlí individualitu dětí, jejich zájmy a také příslušnost k různým kulturám. Žáci se při tvorbě encyklopedie učí vzájemnému respektu, týmové spolupráci, hledání řešení a vrstevnické zpětné vazbě.

Blok 4 – Za ztracenou hvězdou a bájným jednorožcem

Na pomezí fantazie a reality se žáci vydávají do světa hvězd, souhvězdí a bájných jednorožců. V úvodu vymýšlejí příběh podle obrázků, jsou vtaženi do děje a stávají se hlavními hrdiny v pátrání po hvězdě, která spadla z jednoho souhvězdí noční oblohy. Blok je opět mezipředmětově vystavěn, žáci si při putování za hvězdou procvičují číselné řady, rozvíjejí jemnou motoriku a tříbí sluch. Ve výtvarné aktivitě zapojí prostorovou představivost a tvoří vlastní souhvězdí z recyklačního materiálu. Závěr bloku má zklidňující ráz, žáci pátrají ve svém vlastním srdci po nejvroucnějším přání, nalezená hvězda v magickém spojení s kouzelným rohem jednorožce všechna přání za odměnu splní.

Blok 5 – Rýmohrátky

Hravou formou se žáci v různorodých aktivitách zabývají rýmy. Nejprve v pohybu hledají „parťáka do rýmu”, pak spolu vytvoří verš, nakonec v týmové spolupráci jako básníci vymyslí báseň a ilustrátorsky ji dotvoří. Rytmus slov v říkadlech a vlastních básních je výzvou k závěrečné reflexi, vyjádřené pohybem při vytleskávání.

Blok 6 – Letem světem leporelem

Tematický blok je věnován leporelu – žáci prozkoumají tento knižní formát a stanou se jeho autory a ilustrátory. Výroba leporela se propojí s poznáváním světa; s leporelem sbaleným do kufru žáci postupně obletí planetu Zemi se zastávkami u dětí na každém kontinentu. Do jednotlivých obrázků jsou vetknuta aktuální témata udržitelnosti rozvoje. Leporelo a jeho kreativní zpracování může posloužit jako základ pro jeden blok, projektovou výuku nebo pro vícedílný cyklus – vždy podle toho, do jaké hloubky se chce učící knihovník tématům leporela věnovat. Blok provází motto: Buď sám změnou, kterou chceš ve světě i kolem sebe vidět!

Blok 7 – Já, hmyzí superhrdina

Komiksem lze vstoupit do říše hmyzu, která nemusí být pro všechny malé školáky říší na první pohled přívětivou. Žáci se promění v komiksové superhrdiny a své supervlastnosti si vypůjčí od zástupců fascinující říše hmyzu a pavoukovců. Ti totiž, jak sami žáci zjistí, oplývají úžasnými vlastnostmi a zbraněmi. Každý žák si vyrobí hmyzí masku a komiksovou bublinu, do které – hrdina hmyzí říše – napíše svůj „hmyzí“ zvukový projev. V didaktické reflexi žáci společně sdílejí své výtvory a nápady, zároveň jsou ověřována fakta, která si žáci o životě vybraných drobných živočichů zapamatovali.

Blok 8 – Kočičí lekce pro malé ilustrátory

Kdo to je ilustrátor? Proč jsou v knihách obrázky? Blok věnovaný knižní ilustraci přináší na tyto otázky odpovědi. Žáky doprovází fiktivní kočka Vička – píše žákům dopis s úkoly a svůj příběh. Žáci pracují v týmu s tajnými indiciemi, až vypátrají knihy. Kouzelným zaříkadlem se pak promění v kočky a všemi smysly prožijí, jaké to je být kočkou. Na závěr žáci jako ilustrátoři ztvární kočku Vičku v podobě jednoduché papírové loutky. V průběhu výuky si žáci při hravé kočičí čtyřsměrce upevní a rozšíří poznatky o kočkovitých šelmách.

Jaké edukační (didaktické a metodické) principy se uplatňují v šestnáctihodinové výukové nabídce?

Program má výrazně kompetenční a hodnotové pojetí, pracuje s aktivizujícími prvky výuky a principy pedagogického konstruktivismu. Cílem je podpořit to, aby se žák sám (podle svého individuálního potenciálu) posouval v dovednostech, znalostech i postojích a aby měl pro jejich rozvoj dostatek podnětů a také podpory. Všechny tematické bloky jsou didakticky řešeny podle třífázového modelu učení E-U-R, střídají skupinovou i individuální práci.

Tematické bloky jsou řazeny podle náročnosti na gramotnosti, především čtenářskou a pisatelskou, od nejjednoduššího, kde se pracuje s jednotlivými písmeny a jejich skladbou do slov (Písmenková polévka), až po blok, v němž již žáci čtou delší text (Kočičí lekce pro malé ilustrátory). Každý blok lze metodicky přizpůsobit i starším předškolním dětem bez ohledu na jejich úroveň čtenářství a psaní (modifikace jsou součástí metodik v kapitole 3 vzdělávacího programu).

Obsah je provázán s RVP pro předškolní a základní vzdělávání, je mezipředmětový s vazbou jednotlivých bloků na konkrétní části ŠVP: od českého jazyka a literatury přes prvouku, hudební a výtvarnou výchovu až po matematiku, včetně průřezových témat mediální nebo environmentální výchovy.

Jak pracuje program s evaluací?

Zajímavým edukačním prvkem vzdělávacího programu je tzv. knihomolí průkaz. Jedná se o jednoduchou formu portfolia, které žáci postupně naplňují jednoduchými motivačními razítky, samolepkami, ale také tematickými znalostními i kreativními výstupy, které si z výuky odnášejí. Knihomolí průkaz slouží pro podporu motivace a jako funkční nástroj formativní zpětné vazby, kterou učící knihovník poskytuje žákům tak, aby porozuměli smyslu jednotlivých vzdělávacích činností a aby chápali význam práce s informacemi pro svůj další život. Knihomolí průkaz je využitelný tehdy, pokud se učící knihovník rozhodne využít celý osmiblokový vzdělávací program (jednotlivé části portfolia jsou k dispozici v metodice ke vzdělávacímu programu). Je k dispozici online opět jako součást materiálů k celému vzdělávacímu programu, a to jako dokument s názvem Portfolio v sekci Komplet pracovních a metodických listů ke stažení4, vše je dostupné na http://www.conebylovucebnici.cz/vp1.html.

Význam a praktický dopad vzdělávacího programu

Na každý blok je možné nahlédnout také jako na seznámení s určitým literárním nebo knižním fenoménem. Děti objevují kuchařky a recepty, seznamují se s pohádkou, naučnou literaturou (encyklopediemi), bájemi a bájnými zvířaty, poezií, leporelem, komiksem, dopisem a knižními ilustracemi. Literární témata se dávájí do souvislostí, které utvářejí každodennost současného dítěte uprostřed společenských a environmentálních výzev. Edukace probíhá v různých emočních situacích a během tvořivých aktivit. Žáci objevují a sami si vyzkoušejí proces ilustrování knihy, seznamují se s životními osudy a dílem reálné autorky (Evy Danišové), poznávají i fiktivní spisovatelku (Kočičí lekce pro malé ilustrátory) a zjišťují, jak si mohou sami vyrobit knihu. Děti se tak samy stávají jak autory, tak čtenáři.

Celý vzdělávací program je koncipován tak, že obsahuje několik zásadních a v obměnách se opakujících témat – např. s tématem komiksu se žáci setkají jednak v bloku primárně věnovaném komiksu (Já, hmyzí superhrdina), ale i v dalších blocích (např. Letem světem leporelem – zde hlavní postavy na obrázcích promlouvají v bublinách). Naučná literatura – zejména encyklopedie, kterou žáci poznávají, a dokonce si jednu sami tvoří – může být důležitým informačním zdrojem v dalších blocích (např. Za ztracenou hvězdou a bájným jednorožcem, Já, hmyzí superhrdina). Téma knižní ilustrace se prolíná v RýmohrátkáchKočičí lekci pro malé ilustrátory. Je na učícím knihovníkovi, jaký způsob řazení bloků zvolí, aby se věnoval tématům, která jsou pro žáky ve výuce aktuální.

Tipy pro realizaci vzdělávacího programu:

— TIP 1: Výukový program je vysoce variabilní, nebojte se modifikací pro potřeby konkrétní cílové skupiny.

— TIP 2: Pokud plánujete realizovat celý osmiblokový program, seznamte žáky s tím, odkud kam bude edukace směřovat, a průběžně reflektujte společnou práci.

— TIP 3: Pokud realizujete více tematických bloků za sebou (doporučujeme max. tři), pravidelně zařazujte i drobné pohybové aktivity.

— TIP 4: V konstruktivisticky vedených edukačních programech běžně narůstá hlučnost skupin při práci. Zvažte své případné intervence, mohou být v aktivizujících metodách kontraproduktivní.

— TIP 5: Neukrajujte si čas tematických bloků na řešení organizačních záležitostí.

Dostupnost, licence

Vzdělávací program Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně pro žáky z 1.–2. ročníku ZŠ a všechny jeho součásti jsou pod licencí Creative Commons CC BY-SA 4.0 přístupné k volnému využití prostřednictvím odkazu na metodickém portálu pro učitele (https://rvp.cz/) v rámci modulu EMA5 či přímo na projektovém webu www.conebylovucebnici.cz/vp1.html.

Příště: Na cestě od autora ke čtenáři v knihovně (pro věkovou kategorii žáků z 3.– 5. ročníku ZŠ)

1Inspirace vzešla z výstupů projektu Co nebylo v učebnici, dostupných z http://www.conebylovucebnici.cz/vzdelavaciprogramy.html

2 Metodická část je 3. kapitolou komplexního dokumentu nazvaného Podrobný popis výukového programu. Dokument je dostupný z http://www.conebylovucebnici.cz/vp1.html

3 Tamtéž

4 Viz veškerý obsah k celému programu; dostupný z: http://www.conebylovucebnici.cz/vp1.html

5 https://ema.rvp.cz/material/66162

Ukázky částí knihomolího průkazu autorka ilustrací: Inka Mazáčová

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.