Menu
Košík0

Košík

Článek

Hodnocení činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven

V průběhu května 2024 proběhlo dotazníkové šetření zaměřené na hodnocení činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven (MC). To vzniklo v roce 2018 a po pěti letech činnosti nastal čas na krátké bilancování. MC bylo zřízeno s podporou Ministerstva kultury ČR a je součástí Moravské zemské knihovny (MZK).

Cílem metodického centra je podporovat výstavbu a modernizaci knihoven v České republice, být spolehlivým zdrojem informací pro zřizovatele knihoven a odbornou knihovnickou veřejnost a umožnit vzájemnou výměnu zkušeností a sdílení aktuálních trendů při navrhování exteriérů a interiérů knihoven. Jak se daří všechny tyto cíle plnit, bylo předmětem průzkumu. Pracovníci knihoven či zřizovatelé knihoven se v něm mohli vyjádřit, zda využívají služeb centra a jak jsou s nimi spokojeni. Na základě výsledků průzkumu proběhne vyhodnocení jeho současné činnosti a případné nastavení jeho dalšího směřování.

Respondenti

Průzkumu se zúčastnilo celkem 350 pracovníků a zřizovatelů knihoven (Tabulka 1). Nejčastěji se jednalo o pracovníky či zřizovatele veřejných knihoven (314). Největší účast byla zaznamenána u obecních knihoven s profesionálním pracovníkem (32 %) a také obecních knihoven s neprofesionálním pracovníkem (25 %). Knihovny dalších sítí byly zastoupeny minimálně. Nejvíce respondentů pracuje v knihovnách v menších obcích do tří tisíc obyvatel (41 %).

Tabulka 1 – účastníci průzkumu podle typu knihovny
Typ knihovnyPočet%
obecní profesionální11232
obecní neprofesionální8625
knihovna pověřená výkonem RF7421
krajská knihovna, MZK, NK ČR4212
jiná specializovaná knihovna134
vysokoškolská knihovna113
knihovna muzea/galerie/archivu103
školní knihovna10
zdravotnická knihovna10
celkem350100

Pokud se jedná o pozici, na které účastníci průzkumu pracují (Graf 1), nejčastěji je to pozice vedoucí / ředitel/ka knihovny (37 %). Téměř třetinu respondentů tvořili řadoví pracovníci knihoven, další čtvrtinu tvořili metodici a vedoucí oddělení nebo útvarů. Do průzkumu se zapojili také přímo zřizovatelé knihoven, a to především starostové a starostky, případně další zástupci obecních či městských úřadů (6 %).

Graf 1 (vlevo): Zastoupení respondentů podle pracovní pozice; Graf 2 (vpravo): Znáte Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven?

Využívání služeb

Úvodní otázka průzkumu měla za cíl zjistit, zda respondenti znají MC a zároveň zda jeho služby již využili. Největší část respondentů (49 %) metodické centrum zná, ale jeho služeb zatím nevyužilo. Více než pětina respondentů (22 %) metodické centrum zná a také již využili jeho služby. Naopak stále existují pracovníci či zřizovatelé knihoven, kteří metodické centrum a jeho služby neznají (29 %).

Metodické centrum kromě toho, že na svých webových stránkách soustředí mnoho informačních zdrojů, dokumentů či databází, se také snaží informovat o své činnosti na jiných platformách. Prezentuje svou činnost na nejrůznějších akcích pro knihovníky, publikuje články v odborném tisku apod. Zajímavým počinem, který MC zorganizovalo, byla výstava „(re)Vize knihoven 21. století – prostor – funkce – příležitost“, která představila vybrané rekonstrukce knihoven v ČR mezi lety 2015–2020.

Nejčastěji respondenti znají MC z konferencí, seminářů, porad a dalších vzdělávacích akcí (66 %). Prostřednictvím regionálního metodika se o jeho činnosti dozvědělo 34 % respondentů. Další zdroje, ze kterých knihovny získávají informace o činnosti MC, jsou elektronické konference (31 %), odborný tisk (23 %), internet (20 %) a další (viz Graf 3).

Graf 3 – Kde jste se dozvěděli o činnosti MC?

Další blok otázek byl věnován tomu, jaké konkrétní služby metodického centra knihovny využívají a jak často. Nejvyužívanější službou jsou webové stránky MC, které v různé frekvenci navštěvuje 87 % respondentů. Následuje poradenství, které označilo celkově 68 % respondentů, a využívání dokumentů vytvářených MC (63 %). Další oblíbenou službou jsou semináře, které celkově využilo 61 % respondentů. Newsletter MC zná 45 % respondentů, z toho 21 % ho využívá pravidelně. Zároveň se ale jedná o službu, kterou nejvíce respondentů nezná a nevyužívá (28 %). Výstavu k výstavbě knihoven, kterou uspořádalo, zaznamenalo celkem 36 % respondentů. Většina o ní slyšela, ale neviděla (43 %) a přibližně pětina respondentů (21 %) výstavu nezaznamenala.

Graf 4 – Jaké služby MC využíváte?

Podle výsledků průzkumu je nejvyužívanější službou MC poradenství. Nejčastěji knihovny v rámci poradenské služby konzultují postup při rekonstrukci knihoven, problematiku interiérového vybavení, případně potřebují kontakty či tipy na architekty a designéry. Z dalších témat, která knihovny konzultují, jsou to například dotační možnosti, výstavba nové knihovny nebo vybavení mobiliářem. Jako přínosnou hodnotilo poradenskou službu 67 % respondentů. Množství respondentů, kteří poradenství hodnotí negativně, bylo minimální. Téměř jedna čtvrtina respondentů (24 %) se rozhodla tuto službu nehodnotit.

Předmětem šetření byly také webové stránky metodického centra. Cílem bylo zjistit, které informace na stránkách knihovny respondenti nejvíce využívají a také jak je hodnotí. Nejčastěji respondenti navštěvují sekci nazvanou Inspirace z knihoven (76 %), kde jsou příklady projektů rekonstrukcí/renovací/modernizací knihoven strukturovány podle počtu obyvatel obce. Součástí je popis projektu, uvedení architektů a designérů projektu, zdroje financování a další informace. Další využívanou částí webových stránek je databáze realizovaných staveb a rekonstrukcí, kterou navštívilo 61 % respondentů. Dokumenty a materiály ke stažení umístěné na stránkách využívá téměř polovina respondentů (46 %). Další informace, které zajímají knihovníky a zřizovatele knihoven, jsou uvedeny v Grafu 5.

Graf 5 – Typ informací využívaných na webu MC

Je důležité, aby pracovníci knihoven informovali své zřizovatele o činnosti tohoto metodického centra. Je to především zřizovatel, který má na starosti finanční stránku, která je samozřejmě v případě tohoto typu akcí rozhodující. Většina respondentů (66 %) uvádí, že na jeho webové stránky a činnost upozorňují svého zřizovatele. Jen 11 % respondentů uvádí, že o činnosti ani existenci webových stránek MC svého zřizovatele neinformuje.

Respondenti, kteří služby metodického centra ještě nevyužili (103 respondentů), uvedli, že by největší zájem měli o poradenství (57 %), informace na webových stránkách (45 %), dokumenty ke stažení k vlastnímu využití (43 %), o semináře (36 %) a odebírání newsletteru (12 %).

Hodnocení a závěr

Na jednoduchou otázku, zda by doporučili toto centrum ostatním knihovnám či obcím, odpověděla naprostá většina respondentů kladně (99 %), z toho 83 % respondentů odpovědělo, že by MC určitě doporučilo. Žádný respondent neodpověděl záporně a pouze jeden respondent se nechtěl vyjádřit.

Respondentům byl také ponechán prostor pro komentáře. Ti, kteří tuto možnost využili, se vyjádřili k činnosti metodického centra pozitivně, případně přidali náměty a tipy na další rozšíření informací poskytovaných na webových stránkách. Po pěti letech činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven je na základě výsledků průzkumu možné konstatovat, že se jeho činnost etablovala a o jeho službách ví podstatná část pracovníků knihoven (71 %). Přesto téměř 30 % respondentů uvedlo, že o MC zatím neslyšela. Jedná se především o pracovníky malých neprofesionálních či profesionálních knihoven a také pracovníky specializovaných sítí knihoven. Velmi důležité je, aby MC neustávalo v osvětě a prezentovalo svou činnost a služby formou odborných příspěvků na konferencích a seminářích, článků v odborných časopisech a spolupracovalo s krajskými a regionálními metodickými pracovišti.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.