Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Jak na tematický kufřík: tipy, zkušenosti a záludnosti

Sestavit tematickou sadu do kufříku, batůžku či jiného zavazadla tak, aby podporovala rozvoj i fantazii dětí, není vždy úplně jednoduché. Přinášíme postřehy a inspiraci na základě osobních zkušeností s jejich tvorbou ve Středočeské knihovně v Kladně.

Foto Karel Pazderka / Středočeská knihovna v Kladně
Foto Karel Pazderka / Středočeská knihovna v Kladně

Najít několik knížek na stejné téma, doplnit je o rukodělnou aktivitu, hru nebo puzzle a vše zabalit do kufříku s tematickým laděním… Kdo se někdy pokoušel dát dohromady tematický set, může potvrdit, že tak jednoduché to není. Tedy pokud je pro vás důležitým kritériem, aby výsledek dával smysl, byl vkusný a podporoval kompetenční rozvoj.

Tematické kufříky nejsou minimálně ve větších knihovnách neznámým pojmem. Kde se u nás ale vzaly? Nestorka knihovnické práce s dětmi Zlata Houšková vzpomíná, že se české knihovny inspirovaly v Dánsku během studijního zájezdu SKIP v roce 2009: „Vystavět novou knihovnu, vybavit ji moderním a pohodlným nábytkem a zařízením, instalovat, implementovat informační technologie atd., to vše představovalo dlouhodobá jednání se zřizovateli, obrovské finanční objemy apod. Ale přijít s novou službou, to dokázala knihovna sama… Vlastně s nevelkými náklady. Její přínos byl jednoznačný. První knihovnou, která u nás zavedla půjčování kufříků brzy po návratu z Dánska, byla – myslím – Knihovna Kroměřížska. Následovaly ji knihovny další a dnes jsou kufříky službou takřka běžnou. Otázkou zůstává, jestli jejich potenciál umíme využít plně…“

Umíme? Když jsme se ve Středočeské knihovně v Kladně v rámci rozšíření spektra služeb rozhodli pro tvorbu vlastních tematických setů, vzali jsme to zároveň jako příležitost prozkoumat téma o něco více do hloubky. V následujících řádcích shrnujeme naše postřehy. Věříme, že pro budoucí sestavovatele tematických kufříků mohou být inspirativní.

Krok 1: Dobře vybrat téma

Abychom získali vhled do toho, jak knihovny s kufříky pracují, rozeslali jsme během podzimu roku 2024 krátký dotazník, ve kterém se sešlo 270 odpovědí. V něm se ukázalo, že povědomí o tematických kufřících mají hlavně ve větších knihovnách; velká část knihovníků z neprofesionálních knihoven uvedla, že o nich nikdy neslyšela. V některých knihovnách (cca 5 % respondentů) kufříky vyzkoušeli, po nějakém čase ale s jejich pořizováním (a často i půjčováním) přestali – nejčastěji proto, že o ně byl malý zájem.

U knihoven, které s kufříky pracují, nás samozřejmě zajímalo, jaká témata pro ně volily. Výběr tématu je totiž klíčový pro to, jak uživatelé kufříky jako službu vnímají. V našem šetření jednoznačně vévodilo téma zvířat. Oblíbené se zdají být také dopravní prostředky a dinosauři, vesmír, lidské tělo nebo logopedie, o něco méně četná byla témata jako literatura, rozvoj čtenářské gramotnosti, emoce, pravěk a čas. Co se naopak mezi odpověďmi, možná překvapivě, vůbec neobjevilo, je třeba téma umění nebo kufříky, které školákům pomohou lépe pochopit látku probíranou ve škole, například určitou kapitolu dějin, vyjmenovaná slova nebo zlomky.

Kufříky nabízejí nepřeberné množství témat, které z nich při jejich tvorbě vybrat?

Sestavit sady zaměřené na zájmové oblasti, jako jsou houbaření nebo dinosauři, je podstatně snazší než sady věnované třeba konkrétním životním etapám a situacím (narození, život a smrt, rozchod rodičů apod.). Přesto, a nebo možná právě proto je potřeba na tato témata nerezignovat. Zatímco u běžnějších témat s výběrem častokrát pomůže přímo e-shop, ať už řazením zboží do kategorií, nebo třeba v doprovodných článcích na blogu, u těch méně běžných je dohledávání tipů o dost těžší. O to větší přidanou hodnotu pak sada má.

Foto Karel Pazderka / Středočeská knihovna v Kladně

Set věnovaný neobvyklému námětu může rodiče i pedagožky a pedagogy navést, jak s dětmi v dané oblasti pracovat. Stejně je tomu i u kufříků se zaměřením, kde je zapotřebí určité odborné kompetence nebo orientace na trhu, třeba v oblasti podpory čtenářských dovedností. Například při přípravě kufříků pro začínající čtenářky a čtenáře jsem ocenila drobné knížky z edice „Hurá, čtu“ a k nim soubory doplňujících aktivit, připravených týmem odborníků. Na webových stránkách huractu.cz je kromě eshopu dostupná také knihovna aktivit, kde se po zadání ISBN jednotlivých knih z této edice dostanete k pracovním listům rozšiřujícím možnosti práce s nimi. „Hurá, čtu“ kufřík nicméně není typickým setem mířeným k jednomu tématu, ale spíše ke konkrétní čtenářské úrovni.

Do kufříku pro školáky na prvním stupni jsem volila čtenářské sáčky, pomůcky, které vycházejí z kritického myšlení a rozvíjejí čtenářské dovednosti, a doplnila je hrou Čtenářská cesta – čtenářské a vyprávěcí karty pro rozvoj fantazie, tvořivosti a čtenářské gramotnosti od nakladatelství Fraus. Vzhledem k jejich profilaci nemá většina rodičů o těchto knihách a materiálech povědomí.

I tam, kde povědomí o rozvojových pomůckách na trhu nechybí, může být bariérou jejich cena. Zejména u témat, na jejichž vstřebání stačí dětem omezený čas v řádu dnů nebo týdnů, se nákup pomůcky rodičům nevyplatí, přestože je smyslupná a funkční. Což je přesně situace, kde může pomoci knihovna. Tak jsem se při tvorbě kufříků dostala i k matematickým tématům jako zlomky nebo násobilka. Do matematického kufříku, ale také do řady dalších, mohu doporučit zdařilé hry a pomůcky ze dřeva od českého výrobce Ježpodi.

Krok 2: Najít správnou náplň

Přestože se tematické kufříky vyskytují v českých knihovnách poměrně hojně, dosud neexistuje metodika jejich tvorby. I z našeho dotazníku vyplynulo, že většina respondentů přistupuje ke skladbě setů intuitivně. Část z nich vychází ze svých rodičovských zkušeností. Pedagogické vzdělání neuvedl nikdo z dotazovaných. Některé z menších knihoven kvitovaly výpůjčku kufříků připravených krajskou nebo pověřenou knihovnou.

Základem tematických kufříků jsou knihy, které nechybí v žádném z nich. Téměř vždy je doplňují hračky a často také hry a didaktické pomůcky, nezřídka také puzzle a leporela, o něco méně často CD a pracovní listy. U pracovních listů, které si sami nevytvoříme nebo nemáme domluvené podmínky použití, se můžeme lehce dostat do rozporu s autorskými právy. Z tohoto důvodu je problematické i využití pracovních sešitů.

Nejvíc chválené za kufříky jsme o letních prázdninách, kdy si je půjčují hlídací babičky, ke kterým děti nechodí tak často, aby ony měly doma zásobu hraček a knížek na momentálně oblíbené téma vnoučete.

Před sestavením každého setu jsem se zamyslela nad tím, KOMU je balíček určený a co je jeho CÍLEM. U cílové skupiny je samozřejmě naprosto klíčové určení věkové kategorie. To je ale zároveň poměrně zrádné. Jistým vodítkem je samozřejmě doporučení dané výrobcem, nezřídka však tento údaj chybí. Zároveň i mezi dětmi stejného věku najdeme značné rozdíly. Při značení kufříků jsem proto volila formulku „orientační věk“. Současně je třeba mít na paměti základní poznatky z vývojové psychologie: děti ve věku 4–7 let používají názorné myšlení, po sedmém roce života přichází stadium konkrétních operací a až okolo dvanáctého roku života jsou schopné uvažovat hypoteticky a abstraktně.

Dokonalý kufřík neexistuje, přesto bychom měli vycházet ze základních kritérií. Při tvorbě setů do naší knihovny jsem se snažila vyhnout například plastovým figurkám (hledisko estetičnosti i udržitelnosti) a místo hraček volila spíše hry, které mají přidanou hodnotu a nejsou v kufřících jen do počtu. Čím mladší dítě, tím větší je potřeba si téma doslova osahat, proto je namístě pečlivý výběr smysluplného obsahu. Hlavní výhodou tematických setů je možnost nahlédnout do tématu z různých úhlů pohledu a prostřednictvím doplňujících (neknižních) materiálů jej nechat zarezonovat a upevnit. Obecně jsem vycházela z principu „méně je více“.

Osobně jsem se při tvorbě kufříků do Středočeské knihovny mohla opřít o vlastní pedagogickou praxi i rodičovskou zkušenost. V tématech, kde jsem se necítila dost erudovaně, jsem využila konzultace s místními odborníky. Psycholožka Daniela Kutilová Kšírová mě nasměrovala na organizace Nevypusť duši, Centrum Locika a blog Mezi řečí terapeutky Ráchel Bícové, kde naleznete ke stažení řadu materiálů a ikonografik vhodných například do kufříků s tématem emoce.

Kritéria pro sestavení tematických kufříků

  • Smysluplnost
  • Funkčnost
  • Rozmanitost
  • Koncepce
  • Vzdělávací potenciál
  • Estetičnost
  • Ucelenost
  • Udržitelnost

S obsahem balíčku O životě a smrti pomohla pedagožka Petra Líbová, která se tímto tématem dlouhodobě zabývá. K tomuto námětu existuje řada skvělých knih z nakladatelství Cesta domů, doplnit další (neknižní) obsah však nebylo jednoduché. Do kufříku pro mladší děti jsem nakonec zvolila „životní cykly“ od Atelieru v lese, v kufříku pro děti 8+ naleznete Karty podle sebe, určené pro hlubší rozhovory rodičů s dětmi. S „neknižním“ obsahem jsem zcela pohořela u tématu menstruace. Kufřík jsem plánovala doplnit např. o cyklické kolečko (většina nalezených však byla příliš „ezo“ nebo se nehodila pro dospívající dívky), případně karty s přehledem menstruačních pomůcek. Ani po konzultaci se zaměstnankyní organizace Konsent, zabývající se prevencí sexuálního násilí a obtěžování a zasazující se o změnu přístupu k sexu a vztahům, která k tématu menstruace pořádá přímo workshop pro školy, jsem žádný vhodný materiál do kufříku neobjevila. To mě přivedlo k zamyšlení, do jaké míry při tvorbě kufříku „tlačit na pilu“ a zda v podobných (spíše výjimečných) případech nenabízet prostě „jen“ tematický set knih. Ve hře samozřejmě zůstává časově a často i odborně náročnější varianta dotvořit si chybějící materiál podle svých představ.

Knižní trh nabízí množství kvalitní a krásně zpracované literatury pro děti, věnující se různorodým tématům. Pro vkusné a rozmanité kufříky je to skvělý základ. Do řady z nich se výborně hodí také české vzdělávací aktivity a hry od tvůrců Atelier v lese. Do řady z nich se výborně hodí také české vzdělávací aktivity a hry od týmu architektky, výtvarnice a pedagožky. Na jejich webových stránkách Atelier v lese najdete velké množství smysluplných materiálů, rozdělených do tří věkových kategorií v rozmezí od jednoho roku do deseti let. Ilustrované sety se věnují širokému spektru témat (zvířatům, ročním obdobím, lidskému tělu, tradicím, životnímu prostředí, rostlinám i tolik oblíbeným dinosaurům). Protože jsou aktivity určené především pro osobní potřebu, ještě před objednáním jsem se domluvila s tvůrkyněmi, za jakých podmínek můžeme materiály využívat jako instituce. Výhodou je okamžité zaslání e-mailem ve formě PDF, čeká vás ale spousta laminování a stříhání. V naší knihovně nám s ním pomáhají naše milé dobrovolnice.

Nakonec jsem do kufříků přidala „dopis“ zahrnující obsah setu, prosbu o navrácení materiálů v pořádku a výzvu ke zpětné vazbě.

Spíše než knihy lákají děti hračky, ale vzhledem k tomu, že rodiče dětem čtou, tak přečtou i přidané knihy.

Přínosy kufříků

  • komplexní pojetí tématu vede k hlubšímu poznání
  • atraktivita
  • pestrost
  • poutavost
  • zábava
  • praktičnost
  • rozmanitost
  • rozvoj spolupráce dětí a rodičů
  • inspirace pro rodiče i učitele
  • zajímavé materiály přilákají pozornost i ke knihám
  • rozšířená nabídka knihovny

Nevýhody kufříků

  • skladování
  • odpovědnost za obsah
  • ztráta jednotlivých komponentů
  • zátěž pro knihovníky při kontrole a doplňování pracovních listů
  • pořizovací náklady
  • manipulace
  • opotřebení

Krok 3: Najít správný kufřík. Nebo raději batoh?

„Vše v jednom, a ještě si tu hromádku má čtenář v čem odnést,“ říká jedna respondentka dotazníku.

Když už máte sety připravené a zdánlivě nic nepřekáží jejich cestě za prvním čtenářem, u kufříků často narazíte na limit pevných rozměrů se záludně zakulacenými rohy. Osobně mně většinou velikost alespoň jedné z knih nedovolila kufřík použít. Kolegyně a kolegové v dotazníku popisovali i další nesnáze: nespolehlivost „zámečku“ a hrozba vysypání obsahu, rychlé opotřebení (na obhajobu kufříků bych zde ráda zmínila náš nejfrekventovanější logopedický kufřík, „držák“, který se za sedm let své existence blíží padesáté výpůjčce), neskladnost nebo špatná manipulace. Přestože jsem pro většinu setů nakonec použila batůžky, kufříky rozhodně nezatracuji. Jsou krásné a u dětí oblíbené. Využila jsem je například při kompletaci tematických materiálů Hurá, čtu!. Pro lehčí a menší sety najdete řadu hezkých kufříků, které necestují přes půl světa, třeba u přerovského výrobce Kazeto.

Batůžky jsou tvárnější… Ten fialový, připravený pro téma Vesmír, mě přesto vypekl. Vešla se do něj i objemná čtvercová vkládačka Sluneční soustavy od firmy Ježpodi, knize Kolem Slunce od Ainy Bestard však stále přebývalo pár milimetrů. Po krátké úvaze, zda knížku vypustit, nebo vyměnit, jsem se rozhodla, že forma nesmí zvítězit nad obsahem, a začala se shánět po kolegyních, které umí šít. První vesmírný sak už je na světě.

U batůžků vyvstala také otázka, jak je označit. Tady zase vede kufřík disponující rovnou plochou, kam je možné ledacos nalepit, napsat nebo namalovat. U batůžku jsem postupně zavrhla možnosti popsat fixou (ošklivé), pořídit nášivky (drahé) a vyrobila vlastní visačky.

Krok 4: Katalogizace

Hotový set předávám ke katalogizaci, kde zapíší název kufříku a jako nakladatele uvedou naši knihovnu, nechybí ani věcný popis. Do poznámky o obsahu je doplněn kompletní obsah s jeho celkovou hodnotou. Průměrná cena jednoho našeho setu vychází zhruba na 2000 Kč včetně zavazadla. V akvizici přidělí batůžku (kufříku) signaturu a přírůstkové číslo. Zároveň je adjustován, tedy označen vlastnickým razítkem, čárovým kódem, RFID štítkem a štítkem se signaturou. Kufřík je evidován jako jedna knihovní jednotka.

Většina z oslovených knihoven neuplatňuje u výpůjčky kufříků žádné zvláštní požadavky. Některé z nich půjčují kufříky oproti podpisu a jen výjimečně požadují vratnou zálohu.

Krok 5: Prezentace

Zkušenosti knihoven, které s kufříky přestaly pracovat kvůli malému zájmu uživatelů, ukazují ještě jednu věc: je třeba myslet i na způsob jejich prezentace a propagace. Je vždycky dobré mít na paměti, že to, co nám připadá úplně samozřejmé, může být pro druhou stranu nejasné a nesrozumitelné.

V případě tematického kufříku (batohu, sady…) je třeba nespokojit se s konstatováním, že půjčujete tematické kufříky. Kdo se s podobnou věcí nikdy nesetkal, udělá si jen mlhavou představu, proto je užitečné zdůraznit, CO všechno lze v kufřících najít, JAK kufřík používat a jaký PŘÍNOS má pro děti i rodiče (že rozvíjí určité kompetence, že nemusíte kupovat drahé pomůcky, že slouží jako inspirace atd.).

Pravdou je, že za každým kufříkem, který splňoval moje nároky na formu i obsah, stálo více práce, než by se na začátku mohlo zdát. V průběhu jejich tvorby postupně vyplývaly nejasnosti, nečekané otázky i praktické „záseky“ na zdánlivě samozřejmých věcech. Část kufříků, batůžků a jeden vesmírný sak jsme vypustili do světa dětských čtenářek a čtenářů. Některá otevřená témata ještě potřebují lehce dozrát a sety doladit. Příprava kufříků vyžaduje náležitou péči. Pokud ji dostanou, přinesou radost vám i jejich uživatelkám a uživatelům. Zkuste si vytvořit ten svůj první. Věřím, že u jednoho nezůstanete.


Mgr. VENDULA HUMLOVÁ pracuje jako edukátorka ve Středočeské knihovně v Kladně. Pracovala také jako pedagožka v organizaci Člověk v tísni a manažerka projektů v Nadaci VIA.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.