Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Hodnocení činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven

V průběhu května 2024 proběhlo dotazníkové šetření zaměřené na hodnocení činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven (MC). To vzniklo v roce 2018 a po pěti letech činnosti nastal čas na krátké bilancování. MC bylo zřízeno s podporou Ministerstva kultury ČR a je součástí Moravské zemské knihovny (MZK).

Cílem metodického centra je podporovat výstavbu a modernizaci knihoven v České republice, být spolehlivým zdrojem informací pro zřizovatele knihoven a odbornou knihovnickou veřejnost a umožnit vzájemnou výměnu zkušeností a sdílení aktuálních trendů při navrhování exteriérů a interiérů knihoven. Jak se daří všechny tyto cíle plnit, bylo předmětem průzkumu. Pracovníci knihoven či zřizovatelé knihoven se v něm mohli vyjádřit, zda využívají služeb centra a jak jsou s nimi spokojeni. Na základě výsledků průzkumu proběhne vyhodnocení jeho současné činnosti a případné nastavení jeho dalšího směřování.

Respondenti

Průzkumu se zúčastnilo celkem 350 pracovníků a zřizovatelů knihoven (Tabulka 1). Nejčastěji se jednalo o pracovníky či zřizovatele veřejných knihoven (314). Největší účast byla zaznamenána u obecních knihoven s profesionálním pracovníkem (32 %) a také obecních knihoven s neprofesionálním pracovníkem (25 %). Knihovny dalších sítí byly zastoupeny minimálně. Nejvíce respondentů pracuje v knihovnách v menších obcích do tří tisíc obyvatel (41 %).

Tabulka 1 – účastníci průzkumu podle typu knihovny
Typ knihovnyPočet%
obecní profesionální11232
obecní neprofesionální8625
knihovna pověřená výkonem RF7421
krajská knihovna, MZK, NK ČR4212
jiná specializovaná knihovna134
vysokoškolská knihovna113
knihovna muzea/galerie/archivu103
školní knihovna10
zdravotnická knihovna10
celkem350100

Pokud se jedná o pozici, na které účastníci průzkumu pracují (Graf 1), nejčastěji je to pozice vedoucí / ředitel/ka knihovny (37 %). Téměř třetinu respondentů tvořili řadoví pracovníci knihoven, další čtvrtinu tvořili metodici a vedoucí oddělení nebo útvarů. Do průzkumu se zapojili také přímo zřizovatelé knihoven, a to především starostové a starostky, případně další zástupci obecních či městských úřadů (6 %).

Graf 1 (vlevo): Zastoupení respondentů podle pracovní pozice; Graf 2 (vpravo): Znáte Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven?

Využívání služeb

Úvodní otázka průzkumu měla za cíl zjistit, zda respondenti znají MC a zároveň zda jeho služby již využili. Největší část respondentů (49 %) metodické centrum zná, ale jeho služeb zatím nevyužilo. Více než pětina respondentů (22 %) metodické centrum zná a také již využili jeho služby. Naopak stále existují pracovníci či zřizovatelé knihoven, kteří metodické centrum a jeho služby neznají (29 %).

Metodické centrum kromě toho, že na svých webových stránkách soustředí mnoho informačních zdrojů, dokumentů či databází, se také snaží informovat o své činnosti na jiných platformách. Prezentuje svou činnost na nejrůznějších akcích pro knihovníky, publikuje články v odborném tisku apod. Zajímavým počinem, který MC zorganizovalo, byla výstava „(re)Vize knihoven 21. století – prostor – funkce – příležitost“, která představila vybrané rekonstrukce knihoven v ČR mezi lety 2015–2020.

Nejčastěji respondenti znají MC z konferencí, seminářů, porad a dalších vzdělávacích akcí (66 %). Prostřednictvím regionálního metodika se o jeho činnosti dozvědělo 34 % respondentů. Další zdroje, ze kterých knihovny získávají informace o činnosti MC, jsou elektronické konference (31 %), odborný tisk (23 %), internet (20 %) a další (viz Graf 3).

Graf 3 – Kde jste se dozvěděli o činnosti MC?

Další blok otázek byl věnován tomu, jaké konkrétní služby metodického centra knihovny využívají a jak často. Nejvyužívanější službou jsou webové stránky MC, které v různé frekvenci navštěvuje 87 % respondentů. Následuje poradenství, které označilo celkově 68 % respondentů, a využívání dokumentů vytvářených MC (63 %). Další oblíbenou službou jsou semináře, které celkově využilo 61 % respondentů. Newsletter MC zná 45 % respondentů, z toho 21 % ho využívá pravidelně. Zároveň se ale jedná o službu, kterou nejvíce respondentů nezná a nevyužívá (28 %). Výstavu k výstavbě knihoven, kterou uspořádalo, zaznamenalo celkem 36 % respondentů. Většina o ní slyšela, ale neviděla (43 %) a přibližně pětina respondentů (21 %) výstavu nezaznamenala.

Graf 4 – Jaké služby MC využíváte?

Podle výsledků průzkumu je nejvyužívanější službou MC poradenství. Nejčastěji knihovny v rámci poradenské služby konzultují postup při rekonstrukci knihoven, problematiku interiérového vybavení, případně potřebují kontakty či tipy na architekty a designéry. Z dalších témat, která knihovny konzultují, jsou to například dotační možnosti, výstavba nové knihovny nebo vybavení mobiliářem. Jako přínosnou hodnotilo poradenskou službu 67 % respondentů. Množství respondentů, kteří poradenství hodnotí negativně, bylo minimální. Téměř jedna čtvrtina respondentů (24 %) se rozhodla tuto službu nehodnotit.

Předmětem šetření byly také webové stránky metodického centra. Cílem bylo zjistit, které informace na stránkách knihovny respondenti nejvíce využívají a také jak je hodnotí. Nejčastěji respondenti navštěvují sekci nazvanou Inspirace z knihoven (76 %), kde jsou příklady projektů rekonstrukcí/renovací/modernizací knihoven strukturovány podle počtu obyvatel obce. Součástí je popis projektu, uvedení architektů a designérů projektu, zdroje financování a další informace. Další využívanou částí webových stránek je databáze realizovaných staveb a rekonstrukcí, kterou navštívilo 61 % respondentů. Dokumenty a materiály ke stažení umístěné na stránkách využívá téměř polovina respondentů (46 %). Další informace, které zajímají knihovníky a zřizovatele knihoven, jsou uvedeny v Grafu 5.

Graf 5 – Typ informací využívaných na webu MC

Je důležité, aby pracovníci knihoven informovali své zřizovatele o činnosti tohoto metodického centra. Je to především zřizovatel, který má na starosti finanční stránku, která je samozřejmě v případě tohoto typu akcí rozhodující. Většina respondentů (66 %) uvádí, že na jeho webové stránky a činnost upozorňují svého zřizovatele. Jen 11 % respondentů uvádí, že o činnosti ani existenci webových stránek MC svého zřizovatele neinformuje.

Respondenti, kteří služby metodického centra ještě nevyužili (103 respondentů), uvedli, že by největší zájem měli o poradenství (57 %), informace na webových stránkách (45 %), dokumenty ke stažení k vlastnímu využití (43 %), o semináře (36 %) a odebírání newsletteru (12 %).

Hodnocení a závěr

Na jednoduchou otázku, zda by doporučili toto centrum ostatním knihovnám či obcím, odpověděla naprostá většina respondentů kladně (99 %), z toho 83 % respondentů odpovědělo, že by MC určitě doporučilo. Žádný respondent neodpověděl záporně a pouze jeden respondent se nechtěl vyjádřit.

Respondentům byl také ponechán prostor pro komentáře. Ti, kteří tuto možnost využili, se vyjádřili k činnosti metodického centra pozitivně, případně přidali náměty a tipy na další rozšíření informací poskytovaných na webových stránkách. Po pěti letech činnosti Metodického centra pro výstavbu a rekonstrukci knihoven je na základě výsledků průzkumu možné konstatovat, že se jeho činnost etablovala a o jeho službách ví podstatná část pracovníků knihoven (71 %). Přesto téměř 30 % respondentů uvedlo, že o MC zatím neslyšela. Jedná se především o pracovníky malých neprofesionálních či profesionálních knihoven a také pracovníky specializovaných sítí knihoven. Velmi důležité je, aby MC neustávalo v osvětě a prezentovalo svou činnost a služby formou odborných příspěvků na konferencích a seminářích, článků v odborných časopisech a spolupracovalo s krajskými a regionálními metodickými pracovišti.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.