Menu
Košík0

Košík

Článek

Události: Nejkrásnější české knihy roku 2023

V technologickém centru pražského UMPRUM byly v červnu 2024 vyhlášeny ceny za nejlepší knižní design. Ocenění Nejkrásnější české knihy roku pořádá již od roku 1965 Památník národního písemnictví (dnes Muzeum literatury) společně s Ministerstvem kultury.

ctenar-archiv-udalosti-nejkrasnejsi-ceske-knihy-2023_02
ctenar-archiv-udalosti-nejkrasnejsi-ceske-knihy-2023_02

IVAN ADAMOVIČ adamovic@pamatnik-np.cz

Do 59. ročníku soutěže Nejkrásnější české knihy roku (NČKR) se přihlásilo celkem 305 projektů. V soutěži se oceňuje nejen současný knižní design, ale také kvalita a originalita polygrafického a knihařského provedení. Knihy soutěžily celkem v sedmi hlavních kategoriích a kromě nich bylo uděleno ještě pět speciálních cen.

V kategorii odborná literatura získala první cenu objemná studie s historickými přesahy s názvem Pražské ptactvo, která mapuje nejen život ptáků v městské divočině, ale i dramatický příběh ornitologa Veleslava Wahla, pronásledovaného za nacismu i komunismu. Zvítězila tedy kombinace silného příběhu za knihou a mimořádně pečlivé ediční práce, která z historického dokumentu učinila publikaci dosud platnou i po stránce obsahové.

V kategorii krásné literatury zaujala odbornou porotu nejvíc podoba knihy Muklové a šlajsny, kde je autentický příběh z vězení syrově vizualizován prostřednictvím ilustrací Michala Škapy, který je ve světě street artu známý jako Tron. Kniha o problémové části společnosti má vzhledem k tématu kontrastně stříbrný obal, jehož luxus je ovšem zpětně zpochybněn zmíněnými Škapovými obrázky.

Nejkrásnější knihou v kategorii literatury pro děti a mládež se stali Rajčaťáci a Banáni z dílny ilustrátorky Magdaleny Rutové a grafika Jana Čumlivského. Jde o pokračování trendu, kdy se v posledních letech v dětské ilustraci oceňuje výtvarný přístup na první pohled rovněž nedospělý. Tato i další oceněné knihy jsou také důkazem, že u poroty bodují knihy vybavené různou barevností použitého papíru.

Mezi tradičně nejméně početnou skupinou učebnic a didaktických pomůcek vyhrál Vercajk kariérového poradce Jana Šillera, na kterém ocenila porota mj. atraktivně zpracovanou obálku a doprovodné vektorové ilustrace.

V kategorii knihy o výtvarném umění zabodovala citlivě a nevtíravě řešená monografie Sv. Wolfgang grafiků Martina Buška a Jana Dienstbiera. Opět tu zahrál kontrast – publikace o něčem vznešeném a aristokratickém je na pohled šedá a nenápadná. Až bližší pohled prozradí precizní grafickou práci.

Mezi bibliofiliemi a autorskými knihami nakonec nejvíce hlasů získal nespoutaně barevný studentský projekt Josefa Fulky a Martina Raudenského Bez názvu. Tato kategorie se skutečně obtížně hodnotí, neboť rozmanitost přístupů ke knize se právě zde projevuje nejvíce.

V kategorii Katalogů obdržela cenu za první místo publikace ke stejnojmenné výstavě Západočeské galerie v Plzni „…a viděl jsem nové nebe a novou zemi“. Grafické designérky Tereza Hejmová a Adéla Svobodová knihu pojaly neokázale, užitkově. Jako by chtěly ukázat, že doba opulentních katalogů na křídě je ta tam.

Kromě cen v hlavních kategoriích byly uděleny ještě speciální ceny: Památník národního písemnictví (Muzeum literatury) ocenil tři studijní autorské práce cenou Arna Sáňky, na prvním místě knihu Femme Barbory Kramné. Vůbec poprvé tak dostala ocenění NČKR kniha vzniklá za výrazné spolupráce s umělou inteligencí. Ta je i autorem doprovodných ilustrací. Cenu by si ovšem zasloužila i řada jiných přihlášených děl.

Svaz polygrafických podnikatelů ocenil za vynikající polygrafické zpracování knihu Sbírka Kunsthalle Praha: 50 Highlights, na které se projevil vysoký standard soukromé galerie Kunsthalle Praha.

Společnou cenu Památníku národního písemnictví a Uměleckoprůmyslového musea pro mladé grafiky do 30 let obdržela autorská kniha Kateřiny Puncmannové K20, která přibližuje běžnému člověku pobyt v psychiatrické léčebně. Tedy opět sociálně citlivé téma, které grafika empaticky podporuje.

Sdružení českých umělců grafiků Hollar udělilo cenu za vynikající ilustraci Julii Kyryljuk za knížku Golem, které režné plátno na vazbě a dřevoryty ilustrací napomáhají evokovat svět před sto lety.

Unie grafického designu ocenila rozsáhlou kolektivní monografii skupiny Rafani a Spolek českých bibliofilů vybral pro cenu Vojtěcha Preissiga práci Vojtěcha Liebla a Filipa Šenkeříka, kteří knižně zpracovali Ovidiovy Proměny.

K vítězným knihám vydává Památník národního písemnictví katalog, přičemž každým rokem vypadá katalog jinak. Autory letošního vizuálu NČKR i katalogu vítězných knih jsou grafici Štěpán Malovec a Martin Odehnal. Jejich katalog patří bezesporu k nejkrásnějším a nejinvenčnějším. Informace o každé knize například vysázeli písmem, kterým je provedena sazba dotyčného titulu. I polygraficky se jedná o propracované dílo, které samo o sobě bude ozdobou knihovny.

Oceněné knihy putují po českých i zahraničních galeriích a na podzim budou – letos poprvé – vystaveny v Praze v historické budově Národního muzea.   

Foto: Muzeum literatury

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.