Menu
Košík0

Košík

Článek

Informační vzdělávání ve vysokoškolských knihovnách

Na první pohled vypadá akademická obec každé univerzity či vysoké školy jako velmi homogenní skupina uživatelů. Jsou to studenti, vyučující, akademičtí pracovníci, vědci… Počkat, vždyť ona to tak homogenní skupina vlastně není!

Na první pohled vypadá akademická obec každé univerzity či vysoké školy jako velmi homogenní skupina uživatelů – všechno jsou to dospělí lidé ve věku 18–65+ let, kteří potřebují přístup k velkému množství kvalitních informačních zdrojů. Jsou to studenti, vyučující, akademičtí pracovníci, vědci… Počkat, vždyť ona to tak homogenní skupina vlastně není!

A když se podíváme ještě trochu blíže – například na studenty, a to studenty bakalářského, magisterského i doktorského studia, studenty zahraničních programů, studenty univerzity 3. věku, studenty kombinovaného studia – nalezneme zde další různorodost. Je zřejmé, že jejich informační potřeby se v různých fázích studentského a profesního života mění.

Různorodost uživatelských potřeb

Jiné informační potřeby má student v prvním ročníku, který se teprve snaží zorientovat v novém prostředí a přizpůsobit se jinému stylu výuky, než jakou dosud znal z nižších stupňů škol. Ten potřebuje znát jen úplný základ: kde je na univerzitě knihovna a že v ní jsou knihovníci, kteří mu rádi a kvalifikovaně pomohou. Jiné potřeby má student, který píše svou první/druhou/třetí důležitou práci. Musí si poradit s hledáním a zpracováním spousty odborných materiálů, musí se naučit, co je výzkumná hypotéza a jak se potvrzuje/vyvrací, proplout úskalími citování a vyhnout se plagiátorství. A konečně doktorand, který začíná vědecky pracovat a publikovat, k tomu všemu musí přidat schopnosti a dovednosti spojené s vystupováním na zahraničních konferencích i úspěšné publikování v odborných periodikách. A zcela specifické potřeby má pedagog při přípravě nového kurzu či vědec při práci na grantovém projektu. A to by nebyl knihovník, aby se nesnažil jim tento život co nejvíce ulehčit a najít pro tu kterou knihu (informační zdroj) toho pravého člověka, který ji právě teď a tady potřebuje. Omluvte lehce upravený citát z Terryho Pratchetta (s. 199)1, ale je to tak.

Vzdělávací aktivity

Knihovníci pracující ve vysokoškolských knihovnách se již řadu let zabývají způsoby zvyšování informační gramotnosti svých uživatelů. Akademická půda přímo vyzývá k tomu, stát se také „lektorem“, tj. učícím knihovníkem. Rozdílné potřeby uživatelů během jejich akademické kariéry zase vedou k přizpůsobení lekcí na míru jednotlivým cílovým skupinám. Začíná se většinou tím základním: exkurzemi do prostor knihoven, úvody do služeb nebo jednorázovými školeními, jak pracovat s knihovním katalogem či tou spoustou elektronických zdrojů, které univerzity pořizují.

To je však v současné době skutečně jen základ, kterým vzdělávací aktivity vysokoškolských knihoven nekončí. Knihovníci průběžně zjišťují, co jejich uživatelé potřebují, co jim chybí i jakou cestou a v jaké formě jim požadované informace nejlépe poskytnout. Stačí seminář v knihovně? Nebylo by lepší mít vstup přímo v rámci některého z odborných předmětů – volitelného nebo povinného? Může mít knihovník vlastní předmět v rámci akreditovaného studijního programu? A co nějaké písemné studijní materiály a vystavit je na webových stránkách knihovny? Co zkusit workshop, webinář, podcast, video na youtube, e-learning, blended-learning? A skutečně stačí studenty jen učit, jak informace hledat? Neměli bychom je také učit, jak informace hodnotit, jak si uchovávat podklady pro další práci, jak psát odborný text? A co učit, jak výsledky své práce úspěšně publikovat? A jak jim srozumitelně vysvětlit, k čemu je dobrý impact factor či H-index? Ten kurz, který nám loni tak krásně fungoval, už letos naši uživatelé míjejí bez povšimnutí – je ještě aktuální? A koná se v době, kdy mohou studenti přijít?

Komise IVIG

Počátkem roku 2000 vznikla Komise IVIG (Odborná komise pro informační výchovu a informační gramotnost na vysokých školách). Od roku 2002 je součástí Asociace knihoven vysokých škol ČR2 a jejími členy jsou knihovníci se zájmem o teoretické i praktické aspekty informačního vzdělávání – a to nejen z vysokých škol, ale i z jiných knihoven. Na stránkách komise3 jsou uvedeny cíle její činnosti. Budu zde citovat jen několik klíčových:

podporovat aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání, které přispěje k informační gramotnosti studentů i dalších uživatelů,

sdílet zkušenosti získané v přípravě i provádění informačního vzdělávání ve všech jeho formách (vstupní prohlídky knihoven, přednášky, školení, kurzy, výuka reálná i virtuální, tištěné i elektronické informační materiály),

přispět k začleňování informačního vzdělávání do učebních programů vysokých škol a být oporou či pomocí v argumentaci při jednání s akademickými funkcionáři,

udržovat přehled o stavu informačního vzdělávání a informační gramotnosti na vysokých školách u nás i v zahraničí.

Všem z vás, které zajímají podrobnosti z počátků fungování komise, doporučuji souhrnný článek, který vyšel v knihovnické revue Národní knihovna4.

Trendy

Jednou z aktivit komise je i pravidelné dotazníkové šetření mezi vysokoškolskými knihovnami ohledně informačního vzdělávání. Šetření se od roku 2006 opakuje pravidelně každý sudý rok. Díky této kontinuitě se dá již hovořit o některých dlouhodobých trendech ve vzdělávacích aktivitách. Dovolím si jich pár zmínit.

Přibližně polovině vysokoškolských knihoven se podařilo do dlouhodobých záměrů svých institucí dostat alespoň zmínku o informačním vzdělávání či informační gramotnosti. Díky tomu se také daří zřizovat pro knihovníky pozice, které mají výuku v náplni práce. S tím je spojena nejen možnost připravovat výukové lekce, ale i šance zapojit se do řady vzdělávacích celouniverzitních projektů knihovnám jinak nepřístupných.

Je patrné, že čím dál více vysokoškolských knihoven učí své uživatele v rámci povinných předmětů nebo v rámci samostatného akreditovaného předmětu, tzn. že knihovníci nejen učí, ale studenty i hodnotí. Po počátečním boomu čistě e-learningových kurzů v roce 2008 se jejich nabídka ustálila jen na několika univerzitách, kde jsou ale hojně využívány. Další knihovny, které zkouší i jiný formát výuky než pouze klasický tváří v tvář, jdou cestou tzv. blended-learningu, tj. formy výuky, kdy část probíhá klasicky a část formou e-learningových lekcí a materiálů.

Ke zřetelnému posunu dochází v obsluhovaných cílových skupinách – největší nárůst a největší pestrost je u vzdělávacích aktivit určených pro doktorandy. Interní doktorandi se totiž velmi záhy stávají sami lektory a vedoucími bakalářských prací. A co se v knihovně naučí, předávají dál buď sami, nebo si knihovníky zvou do svých vlastních předmětů. Zároveň jsou to začínající vědci, kteří se potýkají s nástrahami grantových projektů, vědeckého publikování a přednášení na konferencích. Za léta studia zjistili, že v knihovně najdou kvalifikovanou pomoc, takže jim není zatěžko si o ni opět říct. Tím se knihovníci dostávají k mezerám ve vzdělávacích plánech, které je na té které vysoké škole či univerzitě třeba vyplnit, ať už jde o výuku kreativních technik pro studium i výuku, užší spolupráci s centry akademického psaní, kurzy zvládání stresu, kurzy kritického myšlení, postupy, jak poznat predátorský časopis, apod.

Velké množství vzdělávacích aktivit knihoven se týká citování, prevence plagiátorství a psaní odborných textů.  Druhou nejčastější skupinou, se kterou se knihovníci setkávají, jsou totiž studenti všech stupňů studia v době, kdy pracují na svých vysokoškolských kvalifikačních pracích. A mezi knihovnou nabízenými kurzy se tím pádem velmi často objevují i kurzy pro práci s citačními manažery (např. Zotero, Endnote, Refworks, Mendeley).

Toto jsou asi nejvýraznější trendy související se vzdělávacími aktivitami českých vysokoškolských knihoven. Většina z nich zároveň koresponduje s trendy, které je možné vypozorovat na zahraničních univerzitách. A právě sledování novinek a výměna zkušeností na mezinárodních konferencích jsou pro nás důležitým zdrojem inspirace.

1  PRATCHETT, Terry. Jingo. London: Corgi Books, 1998. 431 s. ISBN: 0-552-14598-X.

2  Webové stránky: www.akvs.cz

http://www.akvs.cz/komise-iniciativy/komise-ivig/

4 DOMBROVSKÁ, Michaela, Hana LANDOVÁ a Ludmila TICHÁ. Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna, 2004, roč. 15, č. 1, s. 7–19. (http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0401/0401007.html)

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.