LUCIE MACHÁČKOVÁ lucie.machackova@nlp.cz
Od roku 2012 mají veřejné knihovny k dispozici Metodický pokyn MK ČR k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS)1. V roce 2023 bylo vydáno jeho 5. přepracované (aktualizované) vydání. Mezi knihovnami je známý pod zjednodušeným názvem „Standard pro dobrou knihovnu“.
Metodický pokyn vychází ze zákona č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon).2 Paragraf 4 tohoto zákona specifikuje, co jsou VKIS, které z nich mají veřejné knihovny povinnost poskytovat a které poskytovat mohou. VKIS mají být poskytovány na základě rovného principu všem bez rozdílu. To ve stručnosti znamená, že všichni lidé mají stejnou možnost využívat veřejné knihovny a jimi poskytované informační služby bez ohledu na jejich sociální, ekonomický nebo jiný status. Knihovní zákon už ale explicitně nevymezuje kvantitativní a kvalitativní indikátory poskytovaných služeb. Proto Ministerstvo kultury přistoupilo k vydání metodického pokynu, který podmínky pro poskytování VKIS stanovuje, přičemž hlavním parametrem je velikost obce/počet obsluhované populace v místě, kde knihovna působí. Knihovna, která plní standardy VKIS, patří mezi ty vysoko hodnocené/nejlepší a je mnohdy vzorem pro ostatní.
Hodnocenými standardy jsou:
a) provozní doba knihovny pro veřejnost,
b) tvorba knihovního fondu a informačních zdrojů,
c) umístění knihovny v obci,
d) prostory knihovny pro uživatele,
e) studijní a relaxační místa pro uživatele,
f) přístup k internetu a informačním technologiím,
g) webová stránka knihovny,
h) elektronický katalog knihovny na internetu,
i) personální zajištění knihovny,
j) kvalifikace a vzdělávání pracovníků knihoven,
k) měření spokojenosti uživatelů knihovny,
l) kulturní, vzdělávací a komunitní aktivity knihovny,
m) spolupráce knihovny se vzdělávacími institucemi,
n) služby pro uživatele se specifickými potřebami.
Hodnocení plnění standardů je součástí metodického pokynu MK ČR. Je v zájmu každého provozovatele knihovny vědět, jak kvalitní služby jím provozovaná knihovna poskytuje. Hodnocení na krajské a celostátní úrovni by se mělo provádět jednou za dva roky. Krajské knihovny a knihovny jimi pověřené výkonem regionálních funkcí vyhodnocují kvalitu poskytovaných služeb ve svých obsluhovaných knihovnách podle vlastních možností. Většina z nich provádí hodnocení prostřednictvím souboru StatExcel (viz Tabulka 1), přičemž většinu dat čerpají z Ročního výkazu o knihovně Kult (MK) 12-01. Zjištěná data následně zveřejňují jen některé krajské knihovny, proto je porovnání mezi kraji, ale i na celostátní úrovni složité.
Tabulka č. 1 Ukázka souboru StatExcel
V březnu 2024 spustilo Národní informační středisko pro kulturu (NIPOS) ve spolupráci s Knihovnickým institutem Národní knihovny ČR veřejnou databázi pro vyhodnocování plnění standardů VKIS na celostátní úrovni. Jedná se primárně o kvantitativní vyhodnocení těch standardů, které je možné takto hodnotit. Navíc lze v databázi také sledovat počet knihoven, které mají bezbariérový přístup, a knihovny s veřejným připojením na wifi. Oba tyto parametry považujeme za důležité a jsou také dobrým ukazatelem kvality knihovny.
Databáze je určená nejen pro veřejné knihovny, ale také pro širokou veřejnost. Je k dispozici na webu Benchmarkingu knihoven.3
Smyslem databáze je – podle požadovaných parametrů – vyhodnotit, jak si stojí s plněním standardů VKIS různé velikostní skupiny nebo kategorie veřejných knihoven v ČR, samozřejmě bez možnosti vyhledávání dat za konkrétní knihovnu. Hovoříme o tzv. anonymní databázi, která vychází z každoročního sběru statistických dat. To znamená, že je velmi důležité odevzdávat v Ročním výkaze o knihovně kvalitní data.
Databáze nabízí základní filtrování dat/zadání parametrů podle:
- počtu obyvatel (velikostní kategorie jsou nastaveny podle metodického pokynu), viz Tabulka 2,
- územního členění (celá ČR, jednotlivé kraje), viz Tabulka 3,
- kategorie knihovny (všechny knihovny, knihovna pověřená výkonem regionálních funkcí, knihovna s profesionálními pracovníky, knihovna s neprofesionálními pracovníky), viz Tabulka 4,
- jednotlivých roků (vložená data jsou od roku 2012), viz Tabulka 5.
Dále lze využít kombinování jednotlivých parametrů. Například prostřednictvím kategorie knihovny, územního členění (vybrat konkrétní kraj), obsluhované populace (vybrat příslušnou velikostní skupinu) a roku, za který nás data zajímají, viz Tabulka 6.
Tabulka č. 2 Členění podle počtu obyvatel
Tabulka č. 3 Členění podle krajů
Tabulka č. 4 Členění podle kategorie knihovny
Tabulka č. 5 Členění podle roků
Tabulka č. 6
Databáze podle zadaných parametrů vyhodnotí v absolutních číslech, kolik knihoven v dané kategorii plní či neplní každý konkrétní standard, a procentuální plnění v rámci nadefinované skupiny.
Databáze také nabízí export požadovaných dat do formátu Excel pro možnost další práce s daty, například pro vytváření grafů.
Veřejné knihovny tak mají nově možnost porovnat se s jinými stejně velkými knihovnami ve svém kraji nebo z jiných krajů, aby tak zjistily, jak se jim daří naplňovat standardy VKIS v celostátním měřítku. Je možné také zjistit, jak si stojí různě velké knihovny v konkrétních krajích. To ukazuje nejen na kvalitu poskytovaných služeb ve veřejných knihovnách, ale také na kvalitu metodické práce v rámci výkonu regionálních funkcí.
1 Metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území ČR, dostupné z: https://1url.cz/1u9WQ
2 Dostupné z: https://1url.cz/5rgsz
3 Dostupné z: https://www.benchmarkingknihoven.cz/knihovny