ZLATA HOUŠKOVÁ zlata.houskova@gmail.com
Projekt SKIP se realizuje od roku 2018 a není třeba ho odborné veřejnosti nyní podrobněji představovat, Čtenář o něm opakovaně informace přináší a jistě přinášet bude. Za připomínku ale stojí, že jeho první prezentace v širších souvislostech proběhla v roce 2019 také právě v prostorách Senátu. Na letošní konferenci šlo nejen o bilanci šestiletého období trvání projektu (ano, první děti z projektu se staly v roce 2024 školáky), ale také o srovnání průběhu a výsledků projektu v ČR s jeho realizací v některých evropských zemích.
Téma velmi pozitivním a zasvěceným vystoupením „Prorodinná politika a podpora kraje“ otevřela Martina Berdychová, radní pro kulturní a sociální věci Královéhradeckého kraje. Je obecně známo, že Královéhradecký kraj projekt analyzoval a shledal ho relevantním pro oblasti vzdělávání, kultury a zejména pro oblast sociální. Zároveň ho vyhodnotil jako vhodnou formu podpory prorodinné politiky v kraji, a proto se rozhodl projekt dlouhodobě a systémově podporovat; tuto podporu chápe totiž jako smysluplný výdaj. Podpora kraje znásobila počet knihoven/obcí zapojených v kraji do projektu a vedla i k otevření dalšího dotačního titulu pro knihovny v kraji.
S velkým zájmem byla přijata vystoupení zahraničních přednášejících. Ruthann Hughes, ředitelka pro výzkum a hodnocení BookTrust z Velké Británie, přiblížila nejen stoletou snahu sdružení BookTrust o podporu gramotnosti a čtenářství v Británii, ale především jednoznačně pozitivní výsledky, které dokumentují výzkumy přínosů projektu v britské populaci. Její vystoupení bylo velkou inspirací a silným podnětem pro probíhající diskusi o nutnosti zkoumat výsledky projektu v ČR.
Sabine Bonewitz, koordinátorka projektu Lesestart z Městské knihovny Frankfurt nad Mohanem (SRN), ve svém příspěvku „Příležitosti a výzvy programů pro rodiče s malými dětmi“ popsala velmi sofistikovaně propracovaný systém podpory čtenářské gramotnosti v rodinách v Německu, který je založený na široké partnerské spolupráci zainteresovaných subjektů a na intenzivním vzdělávání rodičů předškolních dětí. Inspirativní byly i některé dílčí informace, např. o každoročním pořádání celostátního Dne předčítání, o řadě e-aplikací pro společné čtení (Geschichten service) aj.
Filoložka, kulturní manažerka a biblioterapeutka Gabriela Dul (Instytut Książki) z Polska ve své prezentaci zrekapitulovala výsledky obrovské polské kampaně, velkoryse podporované Ministerstvem kultury a národního kulturního dědictví, v níž bylo během pěti let předáno dětem na 5 000 000 knih. Jde skutečně o impozantní výsledky i záviděníhodnou státní podporu a také partnerskou součinnost nejen např. nemocnic a škol, ale i polských médií.
Šestiletý vývoj projektu ve skromných podmínkách v ČR i jeho nezanedbatelné výsledky včetně reakcí rodičů či knihoven prezentovala členka organizačního výboru Zlata Houšková.
Pozitivní výsledky projektu ze všech států podpořil svým expertním vystoupením „Význam čtení pro vývoj dítěte“ klinický psycholog a psychoterapeut prof. Radek Ptáček. Jeho prezentaci doporučujeme pozornosti odborné veřejnosti mimo jiné i jako excelentní zdroj informací o relevantních studiích a výzkumech v této oblasti.
Všechny prezentace jsou k dispozici na stránkách projektu S knížkou do života (Bookstart) https://www.sknizkoudozivota.cz/pro-knihovny/konference/. Záznam konference je dostupný v originálním znění (čeština, angličtina, němčina) na adrese https://www.youtube.com/watch?v=Is6ffW87fGg a také ve verzi, kde jsou příspěvky zahraničních hostů tlumočeny do češtiny: https://www.youtube.com/watch?v=ajAIqIezO1.
Konferenci považují organizátoři za úspěšnou. Pro úplnost je třeba doplnit, že její záznam na webu je hojně navštěvován a dokumentuje zájem o projekt nejen ze strany knihoven, ale také např. veřejné správy. A to je pro všechny dobrá zpráva.
Foto: Linda Jansová