Menu
Košík0

Košík

Článek

Z Knihovny knihovnické literatury

Zajímavé tuzemské i zahraniční knižní novinky, které jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL

MOLE, Tom: Tajný život kníh: prečo knihy znamenajú viac než slová. Prvé vydanie. Bratislava: Ikar, 2023. 221 stran.

Profesor anglické literatury a dějin knihy Tom Mole vytvořil knihu o knihách neboli o tom, co znamená s knihou manipulovat a vlastnit ji. Autor promlouvá o tom, co knihy skrývají, jak se vyvíjejí, co znamenají, jak ovlivňují čtenáře, jeho identitu a okolí, jak vstupují do našeho života a jak formují instituce, společnosti a národy. Rozprava je vedena i nad technologickým vývojem a jeho dopadem na knihy papírové. Jedná se zkrátka o komplexní zamyšlení nad existencí knihy a jejím významem. Dle autora nejsou knihy jen slova uvnitř, ale mají hlubší význam, a to jak v minulosti, tak i dnes.

Autor o knihách vypráví ze svého pohledu, předkládá své vlastní zkušenosti a svoje vyprávění prokládá událostmi z historie a příběhy s knižní tematikou. Zmínka je zde o knižních přísahách, zakládání čtenářských klubů v 18. století, ale i o starých Egypťanech a jejich pochovávání se svazky knih. Mimo jiné jsou kapitoly protknuty výkladem obrazů známých malířů, kteří ve svých dílech knihy zvěčnili. Tajný život kníh je zkrátka dílo, které potěší jakéhokoli bibliofila.


MERGA, Margaret K. Creating a reading culture in primary and secondary schools: a practical guide. London: Facet Publishing, [2023], ©2023. xxi, 207 stran.

Děti tráví ve škole mnoho času. To, čemu jsou ve škole vystaveny, má velký vliv na jejich současný i budoucí život. Ve škole budují svou kapacitu pro celoživotní učení a tu pak využívají k rozvoji dalších znalostí a dovedností. Navíc v dnešní době jsou stále větší nároky na různé druhy gramotností, které jsou potřeba k aktivní účasti ve společnosti. Pokud je na škole podpořena čtenářská kultura a škola je místem, kde je čtení normalizováno, podporováno a oceňováno, mají žáci větší šanci tyto gramotnosti nabýt. Pokud pak děti dají přednost čtení i ve svém volném čase, podpoří tak rozvoj jak těchto gramotností, tak i kognitivních funkcí.

Australská výzkumnice a pedagožka Margaret K. Merga se ve své další publikaci věnuje právě čtenářské kultuře na školách. Prezentuje výsledky výzkumu v této oblasti a přichází s praktickými radami, jak u žáků podpořit dlouhodobě kladný vztah ke čtení. Kniha je určena pro všechny, kdo chtějí vytvořit strategii na podporu celoškolní čtenářské kultury. Pomůže v oblasti budování a udržení stran zapojených do projektu, získání zdrojů včetně externího financování, a hlavně umožní skutečnou změnu v rámci školy. Díky tomuto praktickému průvodci lze pomoci školám podpořit čtenářskou kulturu a zapojit učitele a rodiče do posilování čtení i mimo školní prostředí.


CARRUTHERS, Caroline a JACKSON, Peter. Halo data: understanding and leveraging the value of your data. London: Facet Publishing, [2023], ©2023. xxi, 160 stran.

Objem dat se každým rokem zvyšuje, ale ne každý rozumí tomu, jak taková data spravovat a jak s nimi manipulovat. Zkušený autorský tým, který má se správou dat několikaleté zkušenosti, sepsal knihu, ve které vše potřebné vysvětluje. Čtenář nalezne odpověď na to, co jsou to metadata, kdo vlastní definice a pojmy týkající se dat, jaká je jejich hodnota, a hlavně jak je zpeněžit. Jedna z kapitol je věnována i etice a pro praktické využití jsou v knize představeny datové obchodní modely a aplikovaná hodnocení rizik.

Matematik Clive Humby přirovnal v roce 2006 data k ropě. Jsou cenná, ale bez nějaké formy opracování nemají žádnou hodnotu. Data bez kontextu jsou jen čísla. Aby měla význam, je potřeba je analyzovat a zpracovat. Kniha Halo data je proto ideální pro manažery a pracovníky s daty, kteří chtějí vědět, jakou hodnotu jejich data mají a jak je využijí v praxi.


RIMMER, Helen. The kind librarian: cultivating a culture of kindness and wellbeing in libraries. London: Facet Publishing, [2024], ©2024. xxx, 368 stran.

Prostředí v knihovnách se dynamicky mění a práce knihovníka může být často stresující. Autorka knihy Helen Rimmer, jejíž hlavní oblastí profesního zájmu je koučink založený na pozitivní psychologii, tak vydala praktického průvodce k nastolení příjemného, laskavého a podporujícího pracovního prostředí. Za pomoci výzkumů a případových studií je čtenáři představen plán, který jej provede čtyřmi aspekty esenciálními pro vytvoření laskavého pracovního prostředí. Čtenář má tak sám možnost vytvořit vhodnou strategii, která podpoří spolupráci, otevřenou komunikaci a respekt mezi pracovníky v knihovně. Nejdříve jsou v knize vysvětleny teoretické základy laskavosti, poté představeny praktické strategie a vhodné uchopení tématu vedením, a nakonec se kniha zabývá samotným přijetím tohoto konceptu v knihovnách.

Ať je čtenářem knihovník, vedoucí pracovník, nebo samostatně výdělečná osoba, díky knize má možnost poznat sílu, kterou laskavost, empatie a pohoda na pracoviště přináší.


Připravila: BARBORA PROCHÁZKOVÁ

Tituly jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL: aleph.nkp.cz/cze/kkl.

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.