Paměť, historie a národní knihovny a knihovnické asociace
Národní knihovnické a informační organizace jsou v podstatě paměťové instituce, uchovávající a zpřístupňující nashromážděné zásoby oborových znalostí. Sekce historie knihoven IFLA předložila studii o archivních politikách knihovnických a informačních asociací ve světě již v roce 2008. V důsledku toho mají knihovnické a informační profese povědomí o důležitosti své vlastní historie a profesionální paměti, vyžadující odbornou archivní praxi. Národní knihovny a knihovnické asociace lze chápat jako organizace meta-paměti a jejich primární rolí je dohlížet na úsilí členských organizací ukládat a uchovávat záznamy a starat se o jejich budoucí využití. Průzkumy naznačují, že úspěchy národních organizací při zabezpečování vlastní historie a ochrany profesionální paměti jsou extrémně nevyrovnané. Teorie paměti francouzského teoretika Pierra Nory vytváří platformu pro zkoumání průniku historie a kolektivní paměti knihovnických asociací. Odborná literatura nám říká, že existují vzpomínky individuální a kolektivní. Sahají od rodiny, místní komunity přes sociální a rasové skupiny až ke globální paměti (např. holocaust). Kolektivní paměť může být považována za autentickou a spontánní, dokonce emocionální, jako v případě folklóru a ústních tradic. Naproti tomu historie je konceptualizována jako racionální a vědecká a její nálezy jsou předkládány k posouzení u empirických soudů. Paměť se vyskytuje přirozeně a je prostředkem pro přenos informací o minulosti celé generace. Historie je intelektuální činnost a je často pod dohledem státních a akademických institucí. Ve skutečnosti je rozdělení mezi historií a pamětí neužitečné a vhodnější by bylo je vidět v „intimním objetí“ nežli v agresivním boji.
V posledních desetiletích se prosazuje princip „učící se organizace“, ale je zarážející, kolik knihovnických asociací ještě nedocenilo důležitost svého archivu jako součásti marketingu organizace a uchování své paměti. Některé knihovnické asociace své archivy zlikvidovaly, což lze označit za kulturní vandalismus. Tato kulturní lobotomie může mít za následek zhoršení kolektivní paměti, a dokonce její amputaci.
IFLA Journal – Volume 50, Number 4, June, 2024, s. 696–705
Informace o Lipsku
Město Lipsko se rozhodlo lokalizovat znalosti, které se zabývají městem nebo jednotlivými čtvrtěmi. Která témata o Lipsku jsou zajímavá pro studenty? Která místa jsou středem vědeckého zájmu? Jaká znalostní a výzkumná data o lidech, prostorech a procesech mohou být viditelnější a přístupnější? Tyto otázky si kladlo sdružení Stadt.Raum, které se rozhodlo vytvořit platformu vědeckých publikací o městě Lipsku a tato myšlenka byla realizována a je k dispozici na https:// forschungsatlas.digital. Odborníci se ptali, zda je potřeba vytvářet další databáze a adresáře vědeckých publikací. Sdružení Stadt.Raum prezentuje tuto aktivitu jako doplněk stávajících databází, katalogů a uložišť vědeckých knihoven. Výzkumný atlas nabízí přidanou hodnotu, kde jsou prostorové vztahy výzkumné práce stanoveny a vizualizovány. Vyhledávání klíčových slov lze nyní provádět také na základě konkrétních míst. Prostorový rozměr vědecké práce je tak doplněn jako výzkumná vrstva akademické knihovny a klíčoví aktéři pro poskytování a sdělování informací mohou hrát rozhodující roli. Konečně je také myslitelné, že by atlas mohl být integrován do stávajících knihovních systémů. Zatímco se publikace dříve zkoumaly ručně a přenášely do atlasu, v budoucnu metadatové vazby mezi atlasem a stávajícími katalogy knihoven budou provázány automaticky. Je velmi důležité, aby odborné knihovny a vedoucí knihoven ve výzkumných institucích pomáhali zajistit široké využití atlasu. Sdružení Stadt.Raum se snaží i nadále pokračovat ve zdokonalování atlasu, aby byl používán pro výzkum literatury.
BuB Forum Bibliothek und Information – Jahrgang 76, Nr. 8, 2024, s. 416–417
3D technologie ve slovenských knihovnách
Za poslední desetiletí došlo ve světě i u slovenských knihoven k obrovským změnám z hlediska vlivu využívání moderních technologií. V současnosti knihovny poskytují různé informační služby pomocí moderních technologií a oslovují své uživatele prostřednictvím sociálních sítí a digitálních médií více než kdykoliv předtím. Centrum vědecko-technických informací SR začalo v květnu 2023 vzdělávat pracovníky partnerských knihoven, sdružených v konsorciu Knihovny pro Slovensko na akci Bibliosféry a pokračovalo na seminářích Umělá inteligence pro knihovníky jednoduše a prakticky. Konsorcium Knihovny pro Slovensko vzniklo jako reakce na výzvy současné digitální éry, kterým musí knihovny čelit. Díky konsorciu budou mít knihovny své nezastupitelné místo v éře digitálních technologií, umělé inteligence a 4. průmyslové revoluce. Konsorcium v současnosti sdružuje 53 knihoven z celého Slovenska. Jednou z moderních a oblíbených technologií v knihovnách je i služba knihobox, která zabezpečí čtenáři knihu na čtení prostřednictvím výdejních skříněk. Registrovaný čtenář nemusí navštívit knihovnu, stačí, pokud si předem objedná knihy z knihovního fondu podle vlastního výběru, a to buď telefonicky nebo mailem. Zaměstnanci knihovny následně objednané knihy připraví do knihoboxu k vyzvednutí. Knihobox umožňuje všem registrovaným čtenářům knihovny využívat bezkontaktní výpůjční službu, na základě které si čtenáři mohou vyzvednout své předem objednané knihy. Když se technologie a prostředky přístupu k informacím mění, knihovny se posouvají směrem k proaktivnímu poskytování služeb. V posledních letech si v knihovnách postupně a s čím dál větší oblibou našly místo i 3D tiskárny. 3D tisk je výrobní technika, které dokáže převést do trojrozměrné podoby téměř cokoliv. Objekty se tisknou vrstvením materiálu, např. plastů nebo kovů, vytvoří se 3D tvar. Tato technologie je k dispozici již několik desetiletí, ale až přechod na cenově dostupné 3D tiskárny otevřel dveře i knihovnám, aby si tuto technologii obstaraly a poskytovaly ji svým uživatelům. Makerspaces a 3D tisk mohou být pro knihovnu levným způsobem, jak poskytnout čtenářům inovativní služby.
Knižnica – ročník 23, číslo 4, 2024, s. 43–47

Prastaré dokumenty o vztahu lidí a zvířat
Rakouská národní knihovna aktuálně pořádá výstavu s názvem Božské a snědené – ambivalentní vztah lidí a zvířat. Muzeum papyru vystavuje působivé předměty ze starověkého Egypta, které dokládají mnohostranné vztahy mezi lidmi a zvířaty a jež dokumentují staleté a tisícileté dokumenty na papyru, pergamenu a papíru. Co by byl starověký Egypt bez reprezentace jeho zvířecích božstev, hieroglyfů nebo zvířecích mumií? Zvířata měla důležité role po boku člověka a byla trvale usazena v chápání starých Egypťanů. Byla lovena, obávána, používána, domestikována, milována, ctěna jako výraz božské moci nebo byla viděna jako obětní zvířata nebo votivní dary, tvořící spojnici mezi lidmi a jejich bohy. Ve sbírkách papyru Rakouské národní knihovny jsou stovky objektů, které obsahují explicitní nebo přímé odkazy na téma „zvířata a lidé“. Pro výstavu byl vytvořen výběr exponátů od faraonů z Egypta, z rozsáhlé písemné tradice helénistické a římské, byzantské a arabské. Ke konfrontaci mezi lidmi a zvířaty docházelo již v období před 2000 lety. Výstava ukazuje základní postoje starodávných civilizací ke zvířatům.
Po starověkém Egyptě cestující Řekové a Římané obdivovali uctívání zvířecích božstev a fascinovalo je to, že všechna zvířata v Egyptě žijící byla brána jako posvátná. Dnes ovšem existují o této tezi pochybnosti. Řečtí a latinští autoři ve svých dílech zmiňují výslovně asi jen 30 druhů zvířat, která byla v Egyptě považována za posvátná – krávy, kočky, šakalové, pták ibis, sokol nebo býk. V těchto dokumentech je zvýrazněna důležitost hospodářských zvířat – skotu, prasat, ovcí, koz, velbloudů. Některá hospodářská zvířata byla cenná jako potrava, byla z nich využita kůže pro výrobu oděvů, jiná zvířata byla vhodná pro dopravu nebo práci v zemědělství. Velmi ceněným hospodářským zvířetem byla včela pro svoji schopnost tvorby medu.
Österreichischen Nationalbibliothek Magazin – Nr.2, 2024, s. 5–9
Zákazy učebnic v USA
Od července 2021 se počet zákazů školních učebnic ve Spojených státech amerických každým rokem zvyšuje. V prvních šesti měsících školního roku 2023/2024 bylo zákazů školních učebnic více než v celém předchozím školním roce. Dříve dostupné knihy byly buď zcela odstraněny z dostupnosti pro studenty, nebo byl přístup ke knize omezen. Zákazy knih mají dopad na celé třídy, školní knihovny a komunity po celé zemi. Někteří zřizovatelé deklarují veřejně představu o tom, jaký by měl být prostor knihovny a kdo by v ní měl být vítán. Tyto knihovní ideologie jsou implementovány prostřednictvím postupů, zásad a odráží se ve sbírkách konkrétních knihoven, organizaci prostoru a používaném jazyce. Represivní knihovnická ideologie je podporována dominantním politickým narativem. Tento dominantní narativ se snaží zahrnout a privilegovat určité příběhy a má moc devalvovat a omezovat přístup k jiným příběhům. Zákazy se zaměřují na knihy o rase a rasismu a knihy s barevnými postavami nebo LGBTQ+ postavami, stejně jako na knihy o sexuálním násilí. Dominantní narativ a represivní ideologie se odráží v legislativě a politice správní rady knihoven. To vede k odstranění a omezení přístupu ke knihám, které zahrnují a potvrzují multikulturní a mnohojazyčný život studentů a školních komunit. Někteří aktivisté se snaží narušit tento dominantní narativ vůči knihovnám, analyzují psaní a knihy zakázaných autorů a demonstrují, jak fungují tyto příběhy, aby odolávali argumentům o zákazu knih a narušovali represivní knihovní ideologii. Poskytují pozadí relevantní literatury a aktuálního kontextu, popisují analytické nástroje a vysvětlují, proč je důležité zveřejňovat i díla zakázaných tvůrců. Zatímco na celostátní úrovni existuje mnoho skupin a jednotlivců, kteří napadají a zakazují knihy ve školních knihovnách, nejvíce zakázaných knih je ve státě Texas, kde se knižní narativ používá k propagaci a privilegování bílé barvy pleti. Narativy v rámci organizace, komunity a systému mohou fungovat ideologicky a upřednostňovat určité praktiky před ostatními. Narativy poskytují cestu pro ideologickou hegemonii, která sděluje a podporuje způsob myšlení a bytí dominantní skupiny.
The Library Quarterly – Volume 95, Number. 1, 2025, s. 58–78
Zdroje jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR.