Knihovna města Ostravy (KMO) si v posledních letech kladla otázku, jak zaujmout a podpořit zájem mladých lidí o knihovny a čtenářství. Na některých pobočkách už s teenagery pracovali v rámci čtenářských klubů. S příchodem pandemie covid-19 však došlo k přerušení činnosti klubů a ztrátě kontaktu s jejich členy. V té době do knihovny teenageři přestali chodit, a proto je nyní naším cílem znovu získat jejich zájem a přilákat je zpět.
Příprava
Našim cílem bylo nejen vytvořit nové prostory pro tuto sku-pinu uživatelů, ale také nabídnout aktivity, které by mladé lidi přitáhly a umožnily jim seberealizaci a získávání nových zkušeností díky workshopům. Projekt Teenageři do knihoven, podpořený Nadací ČEZ, se zaměřil na to, jak efektivně oslovit tuto věkovou skupinu a vytvořit pro ni atraktivní a bezpečné prostředí, ve kterém by mohli trávit volný čas a rozvíjet své zájmy. Součástí projektu bylo vybudování kreativních zón, tzv. maker spaces, ve třech velkých pobočkách KMO. Ty byly vyba-veny relaxačními zónami a materiály pro různé tvůrčí činnosti.
Dalším klíčovým aspektem projektu bylo rozšíření knihovních fondů o literaturu zaměřenou na young adult čtenáře, komiksy a manga, což je pro tuto věkovou skupinu velmi atraktivní. Tento krok nejenže přitáhl nové návštěvníky, ale také vytvořil prostor, kde mohou teenageři svobodně diskutovat o svých zájmech a objevovat nové literární i kulturní oblasti.
Zkušenosti za první půlrok
Během šesti měsíců proběhlo osmnáct workshopů, kterých se účastnilo 211 teenagerů. Probíhaly pravidelné workshopy, které vedli odborníci na různé oblasti: od bojového umění po tvorbu kostýmů pro cosplay. Projekt zahrnoval pestrou škálu workshopů a besed, které reflektovaly současné trendy a zájmy dospívající generace. Mladí lidé se zapojili do workshopů zaměřených například na manga a komiksy, což jsou témata, která mezi nimi vzbuzují velký zájem.
Workshop vedený streetartovým umělcem Khomou se zaměřil na techniku a etiku street artového uměleckého směru, účastníci se učili základy graffiti a diskutovali o historii a vývoji tohoto umění. Cosplay workshop s Petrou Slovákovou pak umožnil mladým lidem nejen vytvářet vlastní kostýmy a rekvizity, ale také nahlédnout do světa cosplay jako koníčku, který propojuje výtvarné dovednosti s hereckým projevem.
V rámci projektu se konal i netradiční workshop zaměřený na mushing, sport spojený s jízdou se psím spřežením. Daniela Priesolová přiblížila účastníkům historii a principy tohoto sportu, závěrem si všichni mohli vyzkoušet canicross, kdy je pes v tahu a utíká před běžcem. Tímto způsobem se knihovna snaží přibližovat mladým lidem i méně známé aktivity, což jim umožňuje objevovat nové zájmy.
Projekt se nesoustředil pouze na aktivity pro mladé, ale myslel i na vzdělávání knihovníků, kteří byli proškoleni v téma-tech zaměřených na psychologii a sociologii dospívání. Tato školení pomohla lépe porozumět potřebám mladé generace a umět s ní snadněji a efektivněji komunikovat.
Projekt Teenageři do knihoven má pozitivní dopad na komunitu tím, že poskytuje mladým lidem prostor pro seberealizaci a sociální interakci. Knihovny se díky takovým projektům stávají nejen místem pro půjčování knih, ale i aktivním centrem, kde se mladí lidé mohou setkávat, učit se novým věcem a rozvíjet své zájmy. Tento přístup pomáhá zvyšovat návštěvnost knihoven a posiluje jejich roli jako vzdělávacích a kulturních institucí, které reagují na potřeby všech věkových skupin.
Tři aktivní kluby
V KMO mají teenageři možnost navštěvovat tři aktivní kluby, které jsou příkladem úspěšné práce s teenagery v knihovnách:
- Teenclub Gaučárna nabízí mladým čtenářům možnost setkávat se a sdílet své zájmy v neformálním prostře-dí. Tento klub je určen čtenářům ve věku 11 a více let a poskytuje nejen místo pro četbu a diskuse, ale také pro hraní deskových her či relaxaci.
- Teenclub K. O. = K. O. NUDĚ se zaměřuje na tematic-ká setkání spojená s literaturou, kde si mladí čtenáři mohou vyzkoušet různé kreativní techniky a podělit se o své oblíbené knihy a příběhy.
- Teenclub Meet & Read sdílí zážitky z četby a diskuse o literárních dílech. Každé setkání je věnováno jinému tématu, knize nebo deskovým hrám. Tento formát pomáhá nejen rozvíjet čtenářské dovednosti, ale také komunikační schopnosti.
Projekt může být inspirací i pro další knihovny, které hledají způsoby, jak přilákat mladé čtenáře a vytvořit pro ně atraktivní a smysluplný program. Ukazuje, že pokud se knihovny dokážou přizpůsobit současným trendům a zájmům mladé generace, mohou se stát důležitým místem pro osobní růst a komunitní život.
SVĚTLANA HONZKOVÁ pracuje v Knihovně města Ostravy a je garantkou projektu Teenageři do knihoven.