COECKELBERGH, Mark. Etika umělé inteligence. Přel. Sylva Ficová. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2023. 267 s. Dnešní svět; svazek 10. ISBN 978-80-7007-746-7
Kniha belgického filozofa Marka Coeckelbergha, zabývajícího se filozofií techniky, filozofickými a etickými otázkami na téma robotiky a umělé inteligence, popisuje etické problémy spojené s umělou inteligencí. Umělá inteligence má mnoho využití v různých oblastech a oslavila i řadu úspěchů, avšak její rychlý vývoj vyvolává obavy i strach – o soukromí či o ztrátu zaměstnání. Kniha nabízí pohled na katastrofické scénáře, ale i na již existující problémy. Všudypřítomnou umělou inteligenci využívá pro svůj vyhledávač společnost Google, Facebook ji užívá pro cílenou reklamu a označování fotografií, jiné společnosti pro své digitální asistenty. Je ale přítomna i u dronů, autonomních zbraní či aut a dokonce je schopná identifikace obličejů či čtení emocí. Tyto skutečnosti vyvolávají spousty etických otázek, jako je nejasná odpovědnost nebo předpojatost umělé inteligence. Obavy z technologické budoucnosti plynou především ze superinteligence a její hrozby. Autor se nezabývá pouze otázkami, ale navrhuje i možná řešení a vhodné strategie.
BRINEY, Kristin a YOOSE, Becky. Managing data for patron privacy: comprehensive strategies for libraries. Chicago: ALA Editions, 2022. x, 163 s. ISBN 978-0-8389-3828-7
Ochrana osobních údajů je důležitou součástí knihoven a i ty se vypořádávají s únikem dat. Osobní údaje jsou data různé formy, která v tomto kontextu zaujímají podobu osobních údajů o čtenářích a jejich interakcích s knihovnou. Stejně jako všechna data, mají i data o čtenářích svoji hodnotu a je potřeba je chránit. Ochrana je důležitá zejména kvůli zachování bezpečnosti čtenářů a jejich důvěry a současně kvůli vysokým finančním nákladům spojeným s narušením bezpečnosti dat. Kniha se pomocí několika témat snaží čtenáře poučit o povaze dat a na dvou případových studiích ukázat konkrétní kroky vedoucí k jejich bezpečné a etické správě. Studie zahrnují jak akademické, tak veřejné knihovny. Mezi témata patří například americké zákony a předpisy, podle kterých se správa dat čtenářů řídí, životní cyklus dat a jejich inventura, postupy na ochranu čtenářů a knihoven před běžnými hrozbami, možné překážky při zavádění opatření na ochranu osobních údajů nebo ustanovení o ochraně osobních údajů a bezpečnosti, která je třeba hledat ve smlouvách s dodavateli.
ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2023. 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0
Konceptualizovaný a analyzovaný výklad tématu informační gramotnosti jako samostatné oblasti zkoumání. V českém prostředí je totiž informační gramotnost stále vnímána jako součást informační vědy. Cílem bylo vytvořit náročnější a teoretičtější moderní reflexi informační gramotnosti, a zaplnit tak mezeru v lidském poznání. Mezi zásadní obsah sdělení patří především rozvinutí teorie konceptuálního designu. Kniha se opírá a kriticky analyzuje myšlenky Luciana Floridiho. Podle Černého je nutné si uvědomit, že aktivity v infosféře ovlivňují každého a je nutné mít na paměti udržitelnost a fenomén informační ekologie, klást důraz na tvořivost a aktivní produkci nových nástrojů a opustit entitní model uvažování o světě.
Na začátku je představena aktuální situace v českém prostředí, další část tvoří analýza filozoficko-sociálních východisek a utvoření nové myšlenkové základny pro informační gramotnost. Dále se kniha zabývá etickou rozvahou nad informační gramotností a historizujícím přehledem vývoje konceptu informační gramotnosti. V neposlední řadě se autor opírá o dvě analýzy studií. První popisuje fenomén informační gramotnosti na středních školách a jeho vnímání žáky středních škol. Druhá pak sleduje studie definující informační gramotnost a následnou analýzu návrhů definic informační gramotnosti od studentů univerzit oboru informačních studií a knihovnictví. Nakonec je v knize vedena diskuse nad vymezením nových východisek reflexe informační gramotnosti.
JANOTOVÁ, Zuzana et al. Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností PIRLS: IEA PIRLS 2021. 1. vyd. Praha: Česká školní inspekce, 2023. 180 s. ISBN 978-80-88492-55-9 Dostupné také z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2024_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/PIRLS-e-verze-finalni.pdf.
Nová publikace od České školní inspekce (ČŠI) přichází s praktickými návrhy na podporu čtenářské gramotnosti; volně navazuje na předchozí uvolněné úlohy z šetření PIRLS 2011 a PIRLS 2016 a především na Národní zprávu PIRLS 2021, která obsahuje vybraná doporučení na podporu rozvoje čtenářských dovedností u žáků. Publikace se snaží na základě těchto doporučení představit konkrétní návrhy využitelné v praxi. Obsahuje uvolněné testové úlohy vycházející ze šetření PIRLS 2021 obohacené o jejich rozbor, řešení a didaktická doporučení. Nově měli žáci možnost vyplňovat testy PIRLS 2021 elektronicky, tudíž i publikace obsahuje ukázky testových úloh v digitalizované podobě.
ČŠI se dlouhodobě snaží podporovat a inspirovat učitele k rozvoji dovedností žáků v České republice. Zvyšování čtenářských dovedností a motivace žáků ke čtení je důležitý aspekt celoživotního vzdělávání. Publikace se zaměřuje především na podporu čtenářství a také na čtenářskou gramotnost a její významný rozvoj u žáků základních i mateřských škol. Mohou z ní těžit nejen učitelé, ředitelé a knihovníci, ale i jiní odborníci, kteří se pohybují v oblasti vzdělávání. Publikace se konkrétně soustřeďuje na rozvoj předčtenářských dovedností a podporu motivace ke čtení, výuku čtenářských postupů s využitím nebeletristických textů v různých předmětech, vytváření čtenářské kultury ve školách a na nabídku vzdělávacích aktivit a možnosti spolupráce s knihovnami.
*HOLEC, Roman. Kniha o čítaní, čítanie o knihách (kto, čo, kde a prečo čítal v „dlhom“ 19. storočí na Slovensku). 1. vyd. Bratislava: Marenčin PT, 2022. 364 s., 24 nečísl. s. obr. příl. ISBN 978-80-569-0849-5
Kniha populárně-naučnou formou reflektuje fenomén čtení v dlouhém 19. století. Analyzuje čtenáře, preferovanou a zakázanou literaturu, způsoby, místa a funkce čtení a také důvody, které vedly lidi k tomu, aby sáhli po knihách. Ve století nacionalismu měla kniha důležité národně politické poslání, a proto vůbec nezáleželo na tom, co čtou děti, mládež, ženy a obyčejní lidé. Beletrie a její autoři sloužili předem stanoveným ideologicko-politickým cílům a často vstupovali do politických bojů. Proto byla dobrodružná, detektivní a romantická literatura i další lehčí žánry zakazovány a marginalizovány, stejně jako „protilidové“ či morálku ohrožující a různé tzv. dekadentní zahraniční publikace. České knihy svými překlady a bohatou vydavatelskou činností tvořily cestu k více i méně kvalitní světové literatuře, zatímco díla ruských autorů měla povzbuzovat a posilovat slovenské čtenáře v jejich slovanském vědomí. S vydáváním, psaním a čtením knih úzce souvisely obrazové přílohy, které zpřístupňovaly text, rozvíjely fantazii a dokázaly literaturu „prodat“. Kniha otevírá všechny tyto otázky v celé jejich složitosti a rozporuplnosti a snaží se na ně najít odpovědi.
Připravily BARBORA PROCHÁZKOVÁ barbora.prochazkova@nkp.cz
*VLADANA PILLEROVÁ Vladana.Pillerova@nkp.cz