Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

Z knihovny knihovnické literatury: Zajímavé knižní novinky

Zajímavé tuzemské i zahraniční knižní novinky, které jsou dostupné v Knihovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR, v databázi knihovnické literatury KKL (https://aleph.nkp.cz/cze/kkl).

ctenar-archiv-z-knihovny-knihovnicke-literatury-knizni-novinky_05
ctenar-archiv-z-knihovny-knihovnicke-literatury-knizni-novinky_05

COECKELBERGH, Mark. Etika umělé inteligence. Přel. Sylva Ficová. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2023. 267 s. Dnešní svět; svazek 10. ISBN 978-80-7007-746-7

Kniha belgického filozofa Marka Coeckelbergha, zabývajícího se filozofií techniky, filozofickými a etickými otázkami na téma robotiky a umělé inteligence, popisuje etické problémy spojené s umělou inteligencí. Umělá inteligence má mnoho využití v různých oblastech a oslavila i řadu úspěchů, avšak její rychlý vývoj vyvolává obavy i strach – o soukromí či o ztrátu zaměstnání. Kniha nabízí pohled na katastrofické scénáře, ale i na již existující problémy. Všudypřítomnou umělou inteligenci využívá pro svůj vyhledávač společnost Google, Facebook ji užívá pro cílenou reklamu a označování fotografií, jiné společnosti pro své digitální asistenty. Je ale přítomna i u dronů, autonomních zbraní či aut a dokonce je schopná identifikace obličejů či čtení emocí. Tyto skutečnosti vyvolávají spousty etických otázek, jako je nejasná odpovědnost nebo předpojatost umělé inteligence. Obavy z technologické budoucnosti plynou především ze superinteligence a její hrozby. Autor se nezabývá pouze otázkami, ale navrhuje i možná řešení a vhodné strategie.

Version 1.0.0

BRINEY, Kristin a YOOSE, Becky. Managing data for patron privacy: comprehensive strategies for libraries. Chicago: ALA Editions, 2022. x, 163 s. ISBN 978-0-8389-3828-7

Ochrana osobních údajů je důležitou součástí knihoven a i ty se vypořádávají s únikem dat. Osobní údaje jsou data různé formy, která v tomto kontextu zaujímají podobu osobních údajů o čtenářích a jejich interakcích s knihovnou. Stejně jako všechna data, mají i data o čtenářích svoji hodnotu a je potřeba je chránit. Ochrana je důležitá zejména kvůli zachování bezpečnosti čtenářů a jejich důvěry a současně kvůli vysokým finančním nákladům spojeným s narušením bezpečnosti dat. Kniha se pomocí několika témat snaží čtenáře poučit o povaze dat a na dvou případových studiích ukázat konkrétní kroky vedoucí k jejich bezpečné a etické správě. Studie zahrnují jak akademické, tak veřejné knihovny. Mezi témata patří například americké zákony a předpisy, podle kterých se správa dat čtenářů řídí, životní cyklus dat a jejich inventura, postupy na ochranu čtenářů a knihoven před běžnými hrozbami, možné překážky při zavádění opatření na ochranu osobních údajů nebo ustanovení o ochraně osobních údajů a bezpečnosti, která je třeba hledat ve smlouvách s dodavateli.

ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2023. 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0

Konceptualizovaný a analyzovaný výklad tématu informační gramotnosti jako samostatné oblasti zkoumání. V českém prostředí je totiž informační gramotnost stále vnímána jako součást informační vědy. Cílem bylo vytvořit náročnější a teoretičtější moderní reflexi informační gramotnosti, a zaplnit tak mezeru v lidském poznání. Mezi zásadní obsah sdělení patří především rozvinutí teorie konceptuálního designu. Kniha se opírá a kriticky analyzuje myšlenky Luciana Floridiho. Podle Černého je nutné si uvědomit, že aktivity v infosféře ovlivňují každého a je nutné mít na paměti udržitelnost a fenomén informační ekologie, klást důraz na tvořivost a aktivní produkci nových nástrojů a opustit entitní model uvažování o světě.

Na začátku je představena aktuální situace v českém prostředí, další část tvoří analýza filozoficko-sociálních východisek a utvoření nové myšlenkové základny pro informační gramotnost. Dále se kniha zabývá etickou rozvahou nad informační gramotností a historizujícím přehledem vývoje konceptu informační gramotnosti. V neposlední řadě se autor opírá o dvě analýzy studií. První popisuje fenomén informační gramotnosti na středních školách a jeho vnímání žáky středních škol. Druhá pak sleduje studie definující informační gramotnost a následnou analýzu návrhů definic informační gramotnosti od studentů univerzit oboru informačních studií a knihovnictví. Nakonec je v knize vedena diskuse nad vymezením nových východisek reflexe informační gramotnosti.

JANOTOVÁ, Zuzana et al. Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností PIRLS: IEA PIRLS 2021. 1. vyd. Praha: Česká školní inspekce, 2023. 180 s. ISBN 978-80-88492-55-9 Dostupné také z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2024_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/PIRLS-e-verze-finalni.pdf.

Nová publikace od České školní inspekce (ČŠI) přichází s praktickými návrhy na podporu čtenářské gramotnosti; volně navazuje na předchozí uvolněné úlohy z šetření PIRLS 2011 a PIRLS 2016 a především na Národní zprávu PIRLS 2021, která obsahuje vybraná doporučení na podporu rozvoje čtenářských dovedností u žáků. Publikace se snaží na základě těchto doporučení představit konkrétní návrhy využitelné v praxi. Obsahuje uvolněné testové úlohy vycházející ze šetření PIRLS 2021 obohacené o jejich rozbor, řešení a didaktická doporučení. Nově měli žáci možnost vyplňovat testy PIRLS 2021 elektronicky, tudíž i publikace obsahuje ukázky testových úloh v digitalizované podobě.

ČŠI se dlouhodobě snaží podporovat a inspirovat učitele k rozvoji dovedností žáků v České republice. Zvyšování čtenářských dovedností a motivace žáků ke čtení je důležitý aspekt celoživotního vzdělávání. Publikace se zaměřuje především na podporu čtenářství a také na čtenářskou gramotnost a její významný rozvoj u žáků základních i mateřských škol. Mohou z ní těžit nejen učitelé, ředitelé a knihovníci, ale i jiní odborníci, kteří se pohybují v oblasti vzdělávání. Publikace se konkrétně soustřeďuje na rozvoj předčtenářských dovedností a podporu motivace ke čtení, výuku čtenářských postupů s využitím nebeletristických textů v různých předmětech, vytváření čtenářské kultury ve školách a na nabídku vzdělávacích aktivit a možnosti spolupráce s knihovnami. 

*HOLEC, Roman. Kniha o čítaní, čítanie o knihách (kto, čo, kde a prečo čítal v „dlhom“ 19. storočí na Slovensku). 1. vyd. Bratislava: Marenčin PT, 2022. 364 s., 24 nečísl. s. obr. příl. ISBN 978-80-569-0849-5

Kniha populárně-naučnou formou reflektuje fenomén čtení v dlouhém 19. století. Analyzuje čtenáře, preferovanou a zakázanou literaturu, způsoby, místa a funkce čtení a také důvody, které vedly lidi k tomu, aby sáhli po knihách. Ve století nacionalismu měla kniha důležité národně politické poslání, a proto vůbec nezáleželo na tom, co čtou děti, mládež, ženy a obyčejní lidé. Beletrie a její autoři sloužili předem stanoveným ideologicko-politickým cílům a často vstupovali do politických bojů. Proto byla dobrodružná, detektivní a romantická literatura i další lehčí žánry zakazovány a marginalizovány, stejně jako „protilidové“ či morálku ohrožující a různé tzv. dekadentní zahraniční publikace. České knihy svými překlady a bohatou vydavatelskou činností tvořily cestu k více i méně kvalitní světové literatuře, zatímco díla ruských autorů měla povzbuzovat a posilovat slovenské čtenáře v jejich slovanském vědomí. S vydáváním, psaním a čtením knih úzce souvisely obrazové přílohy, které zpřístupňovaly text, rozvíjely fantazii a dokázaly literaturu „prodat“. Kniha otevírá všechny tyto otázky v celé jejich složitosti a rozporuplnosti a snaží se na ně najít odpovědi.

Připravily BARBORA PROCHÁZKOVÁ barbora.prochazkova@nkp.cz

*VLADANA PILLEROVÁ Vladana.Pillerova@nkp.cz

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.