LUCIE MACHÁČKOVÁ lucie.machackova@nlp.cz
Poradenská a konzultační činnost, metodické návštěvy, plány, rozbory
Cílem této služby je podpora zajištění všestranné kvality a rozvoje knihovnických a informačních služeb v obsluhovaných knihovnách. Je velmi účinnou a důležitou službou, která zásadně ovlivňuje úroveň a dostupnost veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS). Obsahem je poskytování odborných konzultací, rad a doporučení, včetně metodických návštěv. Nezbytná je i praktická pomoc při řešení odborných problémů, zaškolování nových knihovníků, metodická pomoc knihovnám zapojených do soutěží (Vesnice roku, Knihovna roku apod.), konzultace ke zpracování rozvojové strategie knihovny a výročních zpráv. O konzultace žádají i zřizovatelé/provozovatelé knihoven. Je také účinným nástrojem k prosazování cílů střednědobých i dlouhodobých plánů krajských a pověřených knihoven.
Graf č. 7 ukazuje počty uskutečněných konzultací a metodických návštěv v rámci ČR za sledované období. Pokles metodických návštěv v letech 2020–2021 byl způsoben pandemií covid-19, kdy knihovny byly zcela uzavřeny. Naopak počet konzultací byl v těchto letech vyšší, protože knihovny řešily nastalou situaci se svými pověřenými či krajskými knihovnami prostřednictvím telefonů nebo elektronické komunikace.
Počty konzultací a metodických návštěv v jednotlivých krajích zobrazují Grafy č. 8 a 9.
Vzdělávání knihovníků, semináře, porady
Jedním ze základních předpokladů, aby knihovna dobře plnila svou funkci (úroveň služeb), je kvalifikovaný personál. Knihovníci musí být specialisty, kteří jsou schopni podporovat své uživatele. Uvedené faktory kladou značný důraz na organizaci i náplň nejen formálního, ale i celoživotního vzdělávání. Odborně zdatní a kompetentní zaměstnanci jsou předpokladem pro to, aby se knihovnám dařilo posilovat jejich pověst jako důvěryhodných a otevřených institucí určených všem občanům jednotlivých obcí.
Součástí kvalitní metodické práce je setkávání knihovníků na seminářích, poradách a dalších akcích. S tím souvisí celoživotní vzdělávání. Metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky1 v článku 12 stanoví: Dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 48 pracovních hodin. Pracovníci působící v knihovnách s pracovním úvazkem nižším než 15 hodin týdně absolvují další odborné vzdělávání v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin.
Vzdělávání pracovníků knihoven se uskutečňuje různými formami. Oblast vzdělávání se proměňuje, jednotlivé kraje na svých akcích vítají i účastníky z jiných krajů. Ti si vzdělávání vybírají z nabídky podle své potřeby, „atraktivnosti“ tématu i podle svých časových možností. Je patrný přechod od akcí typu face-to-face (osobní účast) k akcím hybridním a virtuálním. Jako pozitiva účastníci hodnotí „jednoduchost“ účasti, úsporu času i finančních prostředků a také možnost účastnit se akcí napříč celou ČR. Jistým negativním jevem je nemožnost osobního kontaktu, přímé komunikace s lektorem a s kolegy.
Graf č. 10 uvádí počty vzdělávacích akcí uskutečněných pro knihovny v rámci ČR a počty jejich účastníků. Viditelný byl pokles v letech 2020–2021, které byly značně poznamenány pandemií. Grafy č. 11 a 12 pak ukazují vzdělávání knihovníků v jednotlivých krajích.
Metodici pověřených knihoven mají možnost vzdělávat se v rámci akcí připravovaných pro knihovníky obecně, ale také na dvoudenním workshopu zaměřeném speciálně na práci metodiků v knihovnách pověřených výkonem regionálních funkcí, který od roku 2014 (kromě roku 2020, kdy vládní opatření spojené s nemocí covid-19 neumožnily seminář uskutečnit) organizuje SKIP – Sekce veřejných knihoven ve spolupráci s KI NK a metodiky krajských knihoven.
Porady
Standard pro výkon RF doporučuje realizaci porad pro pověřené knihovny dvakrát ročně, pro knihovníky profesionálních obsluhovaných knihoven jednou ročně a pro neprofesionální knihovny také jednou ročně (případně formou semináře). Častá praxe v knihovnách je uskutečnění porad se vzdělávacím obsahem (přednáškou, seminářem, exkurzí apod.). Porady jsou prostředkem koordinace, informování a vzájemné výměny názorů a poznatků (příkladů dobré praxe).
Na grafu č. 13 je vidět vývoj porad ve sledovaném období (rok 2021 byl ještě významně ovlivněn pandemií covid-19). Možnost organizovat porady i ve virtuálním prostoru si osvojily nejen knihovny krajské a pověřené, ale také část knihoven obsluhovaných. Tím se výrazně zjednodušila a zrychlila komunikace. Takto organizované porady jsou nástrojem pro eliminování problému s účastí malých profesionálních knihoven, kde není zastupitelnost.
Počty realizovaných porad a počty jejich účastníků se v jednotlivých krajích liší. Odvíjejí se od počtu obsluhovaných knihoven. Porady probíhají v krajských i pověřených knihovnách, pro bližší seznamování se s regionem i v jiných knihovnách. Výhodou takových setkání někdy bývá i přítomnost zřizovatele/provozovatele na poradě.
Dokončení příště
1 Dostupné z: https://1url.cz/1u9WQ