Přizpůsobte si předvolby souhlasu s cookies

Soubory cookie používáme k efektivní navigaci a k provádění některých funkcí. Podrobné informace o všech souborech cookie naleznete pod jednotlivými kategoriemi souhlasů níže.

Soubory cookie, které jsou zařazeny do kategorie „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou nutné k umožnění základních funkcí těchto stránek, jako je bezpečné přihlášení nebo nastavení preferencí souhlasu. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.

Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.

Analytické soubory cookie se používají k pochopení interakce návštěvníků s webovými stránkami. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách, jako je počet návštěvníků, míra odskočení, zdroj návštěvnosti atd.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Reklamní soubory cookie se používají k poskytování návštěvníkům přizpůsobených reklam na základě dříve navštívených stránek a k analýze účinnosti reklamních kampaní.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Ostatní soubory cookie jsou ty, které se teprve identifikují a zatím nebyly zařazeny do žádné kategorie.

Žádné soubory cookie k zobrazení.

Menu
Košík0

Košík

Článek

ŠKOLA KNIHOVNĚ, KNIHOVNA ŠKOLE: Pomůcky ve škole i v knihovně

Když se spojí učitelka českého jazyka a literatury a knihovnice dětského oddělení v jednu osobu, mohou se dít divy. Každá profese totiž přináší jiný úhel pohledu. Publikujeme úvodní část nového minicyklu.

Když se spojí učitelka českého jazyka a literatury a knihovnice dětského oddělení v jednu osobu, mohou se dít divy. A ony se opravdu dějí. Lepší kombinace obou profesí nejspíš neexistuje. Každá profese totiž přináší jiný úhel pohledu. Napůl knihovník/napůl učitel umí práci s knihou a učení literatury skvěle skloubit dohromady. Publikujeme úvodní část nového minicyklu.

Podpora čtení a čtenářské gramotnosti je v současnosti na vzestupu – snaží se školy a jejich učitelé, snaží se knihovny i různé asociace a neziskovky. Zároveň se různé vzdělávací firmy a nakladatelství zaměřují na výrobu pomůcek pro rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářského myšlení. Zpočátku byla na trhu s takovými pomůckami, zejména pro 2. stupeň základních škol, velká díra. Vše stálo na nápadu a samovýrobě učitele, potažmo knihovníka. S přibývající podporou čtenářské gramotnosti napříč obory a předměty se začalo portfolio dostupných pomůcek rozšiřovat – dá se říci – doslova raketovou rychlostí. Mezi pomůckami dominují hmotné pomůcky podporující individuální kritické myšlení při samotné četbě knih a samozřejmě různé pracovní sešity.

Před – během – po

Zásadní věc! Nejvíce pomůcek, v podstatě ve své funkčnosti synonymních, můžeme nalézt v oblasti čtenářských strategií s jednoduchým názvem Kladení otázek. Zejména se jedná o čtenářské otázky, se kterými žáci pracují před čtením – během čtení – po čtení. Žáci si losují / házejí / vytahují / trhají (podle typu pomůcky) otázky k jednotlivým sekcím čtení. Otázky mapují vše, co se týká nejen obsahu knihy, ale i jejího vzhledu, dalších spolutvůrců knihy aj. Můžete tak narazit na otázky typu Poznáš z obálky knihy, o čem kniha bude?, Vyvíjí se prozatím příběh podle tvých představ?, případně Kterou situaci z knihy bych chtěl zažít a proč? Otázky jsou velmi variabilní, charakter jednotlivých úkolů se liší podle dané pomůcky. Jedno však mají společné: podněcují čtenáře hlouběji se zamýšlet nad samotnou knihou, motivací pro její výběr aj.

Kostky, sáčky, věž

Pomůcky, které si školy a knihovny mohou zakoupit pro rozvoj čtenářského myšlení, jsou trojího typu, ale stejné myšlenky. Jako první se na trh dostaly čtenářské kostky. Byla to reakce na zvýšenou poptávku po pomůckách k rozvoji čtenářské gramotnosti v souvislosti s rozsáhlým dotačním programem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Výzva č. 56 – Čtenářské dílny z roku 2015. V sadě najdete šest kostek rozlišených do tří barev, žáci jimi hází a získávají otázku před – během – po čtení. Dnes si můžete pořídit již druhou sadu – tzv. pisatelské kostky.

Nedlouho poté, co se v českém školství natrvalo usídlil pojem čtenářská gramotnost a začalo se na jejím zdokonalování soustavněji pracovat, vykoukly na světlo čtenářské sáčky. Princip práce s pomůckou je velmi obdobný jako u kostek: žáci si z jednotlivých sáčků losují otázky a poté je zpracovávají na základě individuální práce se svojí knihou. Nabídka sáčků se také rozrostla o další sadu otázek, tentokráte zaměřených na postavu, děj a prostředí.

Poslední „otázkovou“ pomůckou pak je čtenářská věž. Ta je podle mého názoru do knihovny asi top. Je vytvořena na principu klasické jenga věže; pouze na kostkách, které žáci z věže vytahují, mají napsané otázky. A jak jinak než před – během – po čtení. Žáky napříč věkem baví hrát hru, soustředit se na rovnováhu věže, zároveň pak odhalovat otázky k četbě. Kostky věže jsou rozděleny stejně jako kostky a sáčky do tří barev, žáci tedy vytahují každý třikrát. I přes mé osobní preference – ať zakoupíte jakoukoli pomůcku, všechny jsou super.

Vyšší level

Vyjma těchto více méně univerzálních otázek hodících se na jakoukoliv knihu podle čtenářových preferencí můžete využít i kompletně připravené čtenářské lekce. Tyto „krabičky“ obsahují karty ke konkrétním knihám a jsou rozděleny na několik samostatných aktivit. Takto připravené lekce Vám velmi usnadní přípravu na program, dodají inspiraci a mnohdy i zachrání reputaci (!).

Portfolio pomůcek se neustále zvyšuje, nabídka začíná být daleko pestřejší než na počátku samotného masového rozvoje čtenářské gramotnosti. Jak školy, tak knihovny si v nabídce dokážou najít to ideální téma/témata právě podle jejich zaměření.

Jednotlivá témata minicyklu:

  Pomůcky ve škole i v knihovně

  Čtenářská dílna a lekce v knihovně i škole

  Hry (nejen) do školní knihovny

  Rekvizity při rozvíjení čtení

  Metody vhodné pro rozvoj čtení v knihovně

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.