Sestavit tematickou sadu do kufříku, batůžku či jiného zavazadla tak, aby podporovala rozvoj i fantazii dětí, není vždy úplně jednoduché. Přinášíme postřehy a inspiraci na základě osobních zkušeností s jejich tvorbou ve Středočeské knihovně v Kladně.
Tři místa, tři knihovny, tři aktuality. Od neobvyklé výstavy, přes rekonstrukci s hologramy po oslavu s kronikou. Pojďme tentokrát nahlédnout do Domažlic, Havířova a Otrokovic.
S Milanem Štefancem z Advokačního fóra Nadace OSF o tom, v čem se knihovny mohou inspirovat od sociálních služeb, o průběhu advokačního workshopu pro manažery knihoven a o tom, jaké kroky by mohly vést k navýšení tragicky nízkých platů knihovníků.
Sekce veřejných knihoven IFLA představuje v rámci světového knihovnictví aktivní platformu pro rozvoj a popularizaci veřejných knihoven. Její členové založili pracovní skupinu pro veřejné knihovny a demokracii, jež obhajuje jednu z klíčových funkcí veřejných knihoven (která je zároveň řešením současné společenské výzvy) – ochranu demokracie prostřednictvím podpory uvědomělého občanství, občanské participace a sociálního začleňování.
Elin Golten, Peter Björkman, Martin Memet Könick
Metodika k workshopu, který dětem přibližuje mechanismus voleb
Ředitel bruselské městské knihovny Muntpunt Roel van den Sigtenhorst hovoří o síle spolupráce, významu knihovny pro kvalitu lokální demokracie a výhodách strategického partnerství.
Regionální média v Česku čelí dlouhodobému úpadku. V posledních dvaceti letech dochází k výraznému poklesu počtu nezávislých lokálních novin a redakcí, což má zásadní dopady na kvalitu informací dostupných obyvatelům regionů.
Šárka Zvěřina Trunkátová, Marie Krutišová
Kolik stránek knihy přečtete, aniž byste koukli do telefonu? Ve světě přeplněném vjemy nemáme na čtení dost času, trpělivosti ani pozornosti. Knihám konkurují seriály, filmy, Instagram i TikTok.
Rozhovor s Paulínou Tabery z Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR
Velký Gatsby, Kdo chytá v žitě, My děti ze stanice ZOO, 1984, Jako zabít ptáčka, Na cestě, Deník Anny Frankové či Hunger Games. To jsou jen některé z neoddělitelných součástí středoškolské povinné četby po celém západním světě – v USA však čelí mnohým zákazům a jsou odstraňovány ze školních knihoven. Proč? Tomu je věnovaný tento text.
Knihovna je dnes součástí každé francouzské obce a její role v budování občanské společnosti se široce uznává. Jako symbol veřejné služby či přímo státu se však také stává terčem útoků.
Knihovny v Německu jako nejnavštěvovanější vzdělávací a kulturní instituce přejímají demokratickou a společenskopolitickou funkci: jsou místy otevřenými a přístupnými pro všechny tak, aby každý mohl bezplatně čerpat informace, a to prostřednictvím knih, novin, časopisů, filmů či databází, případně během přednášek či diskusí. Se svou nestrannou nabídkou médií a informací se starají o základní informovanost všech občanů a zásadně tím přispívají k utváření názorů, k demokratické komunitě i k politickému rozhodování.
Kathrin Hartmann, Kristin Bässler
Niekedy, keď posledný návštevník opustí našu knižnicu a kolegovia odídu k svojim rodinám, posadím sa do ticha medzi regálmi. Neotvorím si knihu a nečítam. Pozerám na presne zoradené knihy a počúvam. Počúvam stovky príbehov o láske a nenávisti, slobode a utrpení, nádeji a budúcnosti, o objavoch a nových poznatkoch. Tisícky slov, ktoré preveril čas a história, ktoré ktosi, kdesi napísal a veril, že budú čítané.