Sestavit tematickou sadu do kufříku, batůžku či jiného zavazadla tak, aby podporovala rozvoj i fantazii dětí, není vždy úplně jednoduché. Přinášíme postřehy a inspiraci na základě osobních zkušeností s jejich tvorbou ve Středočeské knihovně v Kladně.
Tři místa, tři knihovny, tři aktuality. Od neobvyklé výstavy, přes rekonstrukci s hologramy po oslavu s kronikou. Pojďme tentokrát nahlédnout do Domažlic, Havířova a Otrokovic.
Vybudovat přírodní zahradu podle přání uživatelů je dlouhodobý proces. Je to nikdy nekončící cesta. Jak se mění složení čtenářů ve vaší knihovně, tak se bude měnit i vaše zahrada. Co založí jedna generace, další bude využívat a opět přeměňovat podle svých nápadů. Důležité je, že hlavní koncept zahrady bude založen a jednotlivé detaily budou vznikat postupně a budou se proměňovat v čase. V první části jsme popsali příklady využití prostoru okolo knihovny (č. 3, s. 112–113), ve druhé jsme se zabývali možnostmi zapojení různých skupin, aby se zahrada stala prosperujícím komunitním centrem (č. 4, s. 146–147). Ve třetí popíšeme to, co je uvedeno v podtitulku.
Městské knihovny nejsou pouze o knihách, ale o spojení lidí a obohacování komunity. Jednou z cest, jak mohou pracovníci knihoven posílit toto spojení a přispět k rozvoji společenského života, je využití okolních pozemků k vytvoření komunitních zahrad. Tyto zahrady nejsou jen pro pěstování rostlin, ale také pro budování komunity, sdílení znalostí a podporu ekologických hodnot. Tímto textem zahajujeme nový tematický cyklus.