Zvukových a hudbou či zvuky inspirovaných deskových her existuje nespočet. Je to přitažlivé médium, které dává hraní deskových her nový rozměr. Níže je uvedený výběr těch nejzajímavějších, které se v současnosti dají sehnat na trhu.
Ačkoliv to možná překvapí, knihy s hudebními náměty nejsou příliš běžnými na knižním trhu. Zde je výběr zajímavých titulů z posledních let i vzdálenějších dob, které stojí za to neminout.
Všimli jste si někdy, že kolem nás nikdy není ticho? Ani v tom nejtišším místě v našich domovech stoprocentní ticho nikdy není. Možná někdo do „ticha“ utíká tím, že si čte knihy, někdo chodí do lesa za „tichem“ zpěvu ptáků a pro někoho je „ticho“ spojeno s relaxační nebo jinou hudbou, která ho uklidní. A právě hudbě a jejímu odrazu v literatuře pro děti a mládež se věnuje prosincová příloha Děckaři děckařům.
Informační hygiena, zejména digitální resilience, podporuje celkovou odolnost lidí i komunit ve světě stále více provázaném s online prostředím. Stojí na správných informačních návycích a zdravých životních návycích. Následující text je předkládán jako inspirace pro knihovny, v každé načrtnuté oblasti je možné jej rozvíjet nepřeberným množstvím způsobů.
Digitální wellbeing, pokud se mu knihovny chtějí věnovat skutečně od základu, vyžaduje zaměření na fyzickou i mentální odolnost člověka. Tedy jeho celkovou resilienci v reálném i digitálním světě, které jsou čím dál více provázané. Digitální wellbeing je výsledkem postupně budovaných návyků, se kterými knihovny mohou v každém případě pomoci.
Digitální wellbeing je v knihovnách poslední dobou často skloňované téma. Souvisí s narůstající digitalizací (nejen) veřejných služeb, rozvojem umělé inteligence i se znepokojivým nárůstem psychických potíží mezi dětmi a dospělými, který se projevil zejména po pandemii covid-19 společně s enormním nárůstem dezinformací ve veřejném (zejména online) prostoru.
Stejně jako je tomu u literární produkce, i ta hráčská má velmi nuzný výběr deskových her s tematikou divadla. Existují, ale dostupné nejsou aktuálně v české verzi. Proto zde najdete několik tipů na hry, které byly inspirovány světem filmu, a to jak českého, tak i zahraničního. Žánrově veskrze rozmanitý výběr.
PAVLÍNA LIŠOVSKÁ cdc@kjm.cz
Absolutní klasika mezi hrami pro děti ve věku 4+. Součástí hry je 64 kartiček, na nichž jsou zachyceny části lidí (hlava, trup, břišní část, nohy). Cílem je poskládat dohromady správně postavy tak, aby odpovídaly jejich kulturnímu prostředí. Ale samozřejmě mohou také experimentovat a etnika míchat.
Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠVzdělávací oblasti: jazyk a jazyková komunikaceKlíčové kompetence: kompetence osobnostní a sociální, k řešení problémů, komunikativníPrůřezová témata: osobnostní a sociální výchovaČasová dotace: 60–90 minut