Příspěvky přibližující (audiovizuální) nahrávací studia v některých knihovnách byly původně zamýšlenou součástí tématu Knihovny a kreativita v předchozím, tedy čtvrtém čísle Čtenáře. Jelikož se však k tématu sešla spousta zajímavých článků, nezbyl už na studia prostor. Zároveň jsme však v redakci došli k závěru, že se témata kreativity a učícího knihovníka do jisté míry překrývají a právě využívání nahrávacích studií v knihovnách je jedním z bodů překryvu. Lze je využít jako nástroj knihovnické kreativity (například příprava podcastů), ale i jako prostředek edukace (napadá nás především tvorba webinářů). Níže přinášíme vhled do nahrávacích studií knihoven v Praze, Ústí nad Labem a Kladně a také malou rukověť, jak na to.
Jaroslav Hric, Jan Černecký, Kryštof Čeřovský, Patrik Veltruský
Milý Jaroslave, vážení kolegové a čtenáři Čtenáře, dovolte, abychom po téměř dekádě působení dr. Jaroslava Císaře v roli šéfredaktora časopisu Čtenář věnovaly několik stránek jeho osobě, práci i připomínce dalších aktivit.
Jiřina Kádnerová, Pavla Vlková

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.

Po několika příspěvcích věnovaných dennímu tisku se v naší rubrice vracíme k časopisům. Jedním z významných titulů meziválečného období byla kulturní revue Rozpravy Aventina, která patřila vedle časopisů ReD, Kmen a jeho ročenky Alamach Kmene do okruhu nakladatelských časopisů.
Údaje získané z posledního celostátního průzkumu čtenářství dospělé populace ve věku 15+ v České republice1 naznačují trend postupného poklesu četby knih. V současné době necelá třetina (27 %) dospělých za rok nepřečte ani jednu knihu, přičemž muži jsou na tom podstatně hůře než ženy. Od roku 2013 se počet nečtenářů v české dospělé populaci zvýšil o 11 %. Tento poznatek nemusí znamenat, že bychom obecně méně četli. Pokud jsme gramotní, čteme stále, ale stále více čteme v digitálním prostředí. Čteme textové zprávy, čteme články a reakce na sociálních sítích, přeposíláme zprávy z WhatsAppu apod. Je možné, že čteme více než kdy jindy, ale čteme také rychle, nedbale, povrchně a krátké texty, a to může být nebezpečné. Stále méně jsme schopni soustředit se na dlouhé texty, které vyžadují delší a hlubší soustředění. Žijeme v éře falešných zpráv, konspiračních teorií, zkreslených informací a dezinformací, zjednodušení a naprostých lží. To oslabuje schopnost společnosti přijímat informovaná demokratická rozhodnutí. O to více potřebujeme umět kriticky zkoumat vše, co je kolem nás. V tom nám může pomoci dovednost kritického a uvědomělého čtení, hlubokého a pomalého čtení, které rozvíjí kritické myšlení.
Když se spojí učitelka českého jazyka a literatury a knihovnice dětského oddělení v jednu osobu, mohou se dít divy. A ony se opravdu dějí. Lepší kombinace obou profesí nejspíš neexistuje. Každá profese totiž přináší jiný úhel pohledu. Napůl knihovník, napůl učitel umí práci s knihou a učení literatury skvěle skloubit dohromady. Přinášíme třetí část tohoto minicyklu (pozn.: 1. část viz č. 7/8, 2023, s. 268–269; 2. část viz č. 9, 2023, s. 324–325).