Menu
Košík0

Košík

Článek

Pět let podpory čtenářství v Polsku: závěry a inspirace z konference „Čtení má jen dobré stránky“ 

Ve dnech 23.–24. září 2025 se ve Varšavě konala konference „Czytanie ma tylko dobre strony“ („Čtení má jen dobré stránky“). Toto dvoudenní setkání uzavřelo pětiletý Národní program rozvoje čtenářství 2.0 (NPRCz 2.0) a stalo se prostorem pro sdílení zkušeností, hodnocení dopadů programu a diskusi o budoucím směřování podpory čtenářství a knihoven v Polsku.  

image
image

Název konference je zároveň názvem sociální kampaně NPRCz. Pohrává si s nápadem, že Poláci v průměru přečtou jen 0,6 knihy ročně. Tvůrci se ptají – co se stane, když děláme věci jen napůl? Když uvaříme polévku, ale už ji neuvaříme? Když v půlce detektivky odejdeme z kina? Nebo když přečteme jen půl knihy? Ztrácíme to nejlepší – pointu, emoce, myšlenky, humor i smysl. Kampaň proto s nadsázkou připomíná, že život na „půl plynu“ nedává smysl – a že stojí za to číst celé knihy, nejen jejich kousky. Protože čtení, na rozdíl od většiny věcí kolem, má opravdu jen dobré stránky.1 

Konference propojila široké spektrum účastníků: od tvůrců a realizátorů programu, jeho příjemců (knihoven) a partnerů až po zástupce ministerstev kultury a školství, místních samospráv, knižního trhu a knihkupců, neziskových organizací i akademické sféry. Záměrem bylo nejen shrnout výsledky uplynulých pěti let, ale také vytvořit prostor pro debatu nad tím, jaké další kroky mohou pomoci přiblížit knihy a čtení celé společnosti, reagovat na měnící se čtenářské návyky a posílit roli knihoven jako otevřených komunitních center. 

Konferenci zahájila Marta Cienkowska, ministryně kultury a národního dědictví, která připomněla, že NPRCz 2.0 zásadně ovlivnil dostupnost literatury i kvalitu knihovnických služeb. Díky programu se podařilo obohatit fondy tisíců veřejných a školních knihoven o miliony nových titulů. Významná část prostředků směřovala také do modernizace knihoven. Vznikaly nové čtenářské prostory, studovny, komunitní sály či zóny pro děti a mládež. Knihovny se tak staly přirozenými centry místního života – místy setkávání, dialogu a vzdělávání, a zároveň došlo k posílení kompetencí knihovníků a pedagogů.  

Velký prostor byl věnován také školnímu prostředí. Izabela Ziętka, náměstkyně ministra školství, zdůraznila, že podpora z NPRCz 2.0 umožnila zásadní změnu školních knihoven – z tradičních, spíše pasivních skladů knih se stávají živá místa, kde děti tráví čas, učí se kritickému myšlení a získávají pozitivní vztah k literatuře už od raného věku. Knihovny ve školách se tak postupně mění v otevřená vzdělávací a komunitní centra. 

Účastníci mohli sledovat odborné přednášky, živé panelové diskuse i konkrétní příklady projektů, které vznikly v rámci NPRCz 2.0. Konference měla také mezinárodní rozměr – kromě polských odborníků vystoupili i zástupci kulturních institucí z Litvy, Česka, Norska a Německa, kteří nabídli srovnání a ukázali, jak podobné výzvy řeší jinde v Evropě. Kristina Mažeikaite, ředitelka Litevské rady pro kulturu, představila řadu zajímavých kampaní na podporu čtení a příkladů spolupráce mezi knihovnami a nakladateli. Trine Skei GrandeNorské asociace nakladatelů (Den Norske Forleggerforening) upozornila na znepokojivý fakt, že děti v Norsku tráví již od útlého věku mnoho času s digitálními zařízeními, což negativně ovlivňuje jejich schopnost porozumět psanému textu a rozvíjet čtenářské dovednosti. Laura Trost z německé nadace Stiftung Lesen představila největší německou kampaň Reading Aloud Day, která podporuje čtení nahlas v rodinách, školách a komunitách. Za Českou republiku byl zmíněn například projekt Bookstart nebo výsledky průzkumů čtenářství dospělých a dětí, které realizuje Národní knihovna České republiky. Bylo zajímavé vidět jednotlivé přístupy, které spojuje snaha hledat účinné cesty, jak rozvíjet čtenářství v digitální době. 

Diskuse se často vracely k otázce, jak udržet a posílit hluboké čtení u dětí i dospělých, jak modernizovat knihovny, tak, aby zůstaly relevantní, a jak propojit státní politiku s místními iniciativami a komunitními aktivitami. Bylo možné vnímat nejen výsledky, ale i energii a angažovanost, s jakou Polsko pracovalo na proměně čtenářské kultury. 

Celkově konference ukázala, že program NPRCz 2.0 přinesl viditelné a konkrétní výsledky. Dostupnost knih se znatelně zlepšila, stovky knihoven se proměnily v moderní a otevřená místa a státní strategie se dokázala proměnit ve viditelné změny v terénu. Inspirativní bylo i to, že polská zkušenost ukazuje sílu dlouhodobého, systematického přístupu: koordinovaná státní politika a stabilní financování mohou přispět ke zvýšení čtenářství a posílit postavení knihoven ve společnosti. 

Velmi zajímavé je také sledovat, že Polsko už připravuje pokračování — NPRCz 3.0. Jeho záměrem je využít nabyté zkušenosti, ještě více reagovat na nové způsoby čtení a zaměřit se na digitální dostupnost, audioknihy, e-knihy a moderní služby, které mohou přitáhnout nové skupiny čtenářů. 

Národní program rozvoje čtenářství 2.0 (NPRCz 2.0) je největší státní iniciativa na podporu čtení a knihoven v Polsku. Jeho předchůdce NPRCz 1.0 vznikl v roce 2016 jako reakce na dlouhodobě nízkou čtenářskou aktivitu části obyvatel a na potřebu posílit roli knihoven ve společnosti. Polská vláda se rozhodla vytvořit víceletý, stabilně financovaný rámec, který propojí podporu čtení s modernizací knihoven. 

Program, plánovaný na období 2021–2025, disponuje rozpočtem přes 1 miliardu zlotých (6,2 miliardy Kč), z toho asi 60 % pochází ze státního rozpočtu a 40 % tvoří příspěvky příjemců. Program má čtyři hlavní priority: 

  • zlepšení nabídky veřejných knihoven (nákupy nových knih, rozšíření digitálního přístupu a propojení knihovních katalogů do celostátní sítě), 
  • investice do modernizace a budování knihoven jako otevřených kulturních a komunitních prostor, 
  • podpora školních, předškolních a pedagogických knihoven, aby měly aktuální a atraktivní fondy a zázemí, 
  • granty pro místní projekty na podporu čtení, zejména prostřednictvím programu BLISKO, který pomáhá knihovnám posilovat vazby s komunitou a fungovat jako „třetí místo“. 

Národní program rozvoje čtenářství je řízen systémem tzv. operátorů programu, tedy institucí, které zajišťují jednotlivé oblasti podpory podle své odbornosti. 

  • Národní knihovna (Biblioteka Narodowa) koordinuje veřejné knihovny – především nákup nových publikací, rozvoj digitální dostupnosti a propojení katalogů do celostátní sítě. 
  • Institut knihy (Instytut Książki) zajišťuje investice do infrastruktury knihoven, jejich stavby, rekonstrukce a modernizace. 
  • Národní centrum kultury (Narodowe Centrum Kultury) spravuje grantové programy pro místní čtenářské iniciativy (zejména BLISKO) a připravuje celostátní komunikační kampaně na podporu čtení. 
  • Ministerstvo školství (MEN) odpovídá za rozvoj školních a předškolních knihoven, nákup knih pro školy a podporu učitelů i knihovníků. 

Díky tomuto rozdělení odpovědností má program jasnou strukturu, využívá silné stránky jednotlivých institucí a dokáže koordinovat podporu čtenářství od škol a rodin až po veřejné knihovny a komunitní projekty. 

NPRCz 2.0 výrazně zlepšil dostupnost knih v Polsku. Díky spolupráci státních a místních institucí nakoupily veřejné knihovny 16,5 milionu výtisků knih, přičemž celkové výdaje knihoven na nové tituly a vzdálené služby dosáhly přibližně 460 milionů PLN (2,6 miliardy Kč). Vznikl jednotný Souborný katalog (Połączone Katalogi), který propojuje desítky institucí a uživatelům usnadňuje přístup k informacím. Podle údajů GUS (Polský statistický úřad) funguje v Polsku asi 7,5 tisíce veřejných knihoven (včetně 4 925 poboček) a jejich souhrnný fond čítá 124,4 milionu svazků. 

Institut knihy podpořil více než 111 investic po celé zemi v hodnotě přes 180 milionů PLN (1 miliarda Kč), včetně výstavby nových budov, modernizací, rekonstrukcí a vybavení, které zásadně proměnily knihovní prostory. 

Významnou součástí programu byla čtvrtá priorita, kterou realizovalo Národní centrum kultury prostřednictvím grantového programu BLISKO (Biblioteka/Lokalność/Inicjatywy/Społeczność/Kooperacja/Oddolność). Jeho cílem bylo posílit knihovny jako otevřená „třetí místa“, tedy prostory, kde se lidé nejen půjčují knihy, ale také se setkávají, učí a společně tvoří. Program měl knihovnám pomoci lépe spolupracovat s místní komunitou a stát se přirozeným centrem kulturního a společenského života. Národní centrum kultury v jeho rámci poskytlo 189 grantů v celkové hodnotě asi 22 milionů PLN (126 mil. Kč). Každá zapojená knihovna mohla využít podporu odborného tutora, který jí pomáhal rozvíjet komunitní práci, plánovat aktivity a navazovat partnerství. Celkem se do programu zapojilo 15 tutorů, kteří knihovnám věnovali více než 3 000 hodin přímé podpory. Díky tomu se knihovnám podařilo navázat spolupráci s více než 1 500 místními partnery – například školami, kulturními institucemi, neziskovými organizacemi, seniorskými kluby nebo spolky. V rámci projektů BLISKO vzniklo asi 1 700 vzdělávacích a animačních akcí, jichž se dohromady zúčastnilo téměř 146 000 lidí. 

NPRCz 2.0 vytvořil jednotnou a srozumitelnou celonárodní kampaň o čtení. Během pěti let zaznamenala více než 140 milionů kontaktů – od televize a rádia, přes digitální média a reklamu až po venkovní čtenářské akce. Díky tomu se téměř každý obyvatel Polska opakovaně setkal s poselstvím kampaně o čtení. V roce 2024 se například venkovních čtenářských zón zúčastnilo více než 75 tisíc lidí a speciální čtenářské zóny při sportovních akcích navštívilo během první poloviny roku 2024 dalších 68 tisíc fanoušků.2 

Výsledek se projevil i v datech: podle výzkumu Národní knihovny Polska vzrostl ukazatel čtenářství z 34 % v roce 2021 na 41 % v roce 2024. Pro srovnání – podle posledního průzkumu čtenářství z roku 2023 představují čtenáři v České republice 73 % populace (za čtenáře považuje člověk, který ročně přečte alespoň 1 knihu).3 

Školní knihovny se postupně mění v komunitní centra a učitelé i knihovníci mohou z programu čerpat podporu na rozvoj profesních kompetencí. Díky NPRCz se posílilo postavení knihoven ve společnosti. Z tradičních půjčoven se stále více stávají kulturní a vzdělávací centra otevřená všem generacím. Program zároveň podporuje digitální inkluzi — mnoho knihoven díky němu nabízí e-knihy a audioknihy, poskytuje digitální služby a zapojuje i lidi, kteří by jinak měli k literatuře obtížnější přístup. 

Účastnice mezinárodní panelové diskuze. Zleva: moderátor Krzysztof Zwirski, literární aktivista; Kristina Mažeikaite, Litevská rada pro kulturu; Vladana Pillerová, Národní knihovna České republiky; Trine Skei Grande, Norská asociace nakladatelů; Laura Trost, Stiftung Lesen Německo / Foto: Rafał Kudyba for Narodowe Centrum Kultury / The National Centre of Culture
  1.  Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Online. Dostupné z: https://nprcz.pl/. [cit. 2025-10-09]  ↩︎
  2. „Czytanie ma tylko dobre strony” – podsumowanie konferencji i bilans pięciu lat funkcjonowania NPRCz 2.0. Online. In: Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Dostupné z: https://nprcz.pl/news/czytanie-ma-tylko-dobre-strony-podsumowanie-konferencji-i-bilans-pieciu-lat-funkcjonowania-nprcz-2-0/. [cit. 2025-10-09].  ↩︎
  3.  Informace pro knihovny. Online. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/odborne-cinnosti/ctenarstvi-1/12_Cten.htm#pruzkumy. [cit. 2025-10-09]. ↩︎

VLADANA PILLEROVÁ, Národní knihovna ČR

Reklama

Buďte v obraze

Výběr ze Čtenáře každých 14 dní do vaší e-mailové schránky.

Podcasty

Mladá generace knihovníků. Sledujte nejnovější podcasty Mladého SKIPu.

K nahlédnutí

Nové knihovny: podívejte se na fotogalerie.